Concret, se prevede că semnarea și comunicarea proceselor-verbale se vor face după cum urmează:
- în cazul contravențiilor constatate „pe teren” - procesul-verbal se semnează pe fiecare pagină de agentul constatator și de contravenient; comunicarea se face, de principiu, prin înmânare, prin poștă (dacă procesul-verbal e emis în format tipărit) sau prin Spațiul Privat Virtual (dacă procesul-verbal e emis în format electronic);
- în cazul contravențiilor constatate la sediul organului constatator (în baza informațiilor existente în bazele de date sau a unor documente relevante care constituie mijloace de probă) - procesul-verbal este semnat de către conducătorul organului constatator (semnătura contravenientului sau a unui martor nu-i necesară); comunicarea se face, de principiu, prin poștă (dacă procesul-verbal e emis în format tipărit) sau prin Spațiul Privat Virtual (dacă procesul-verbal e emis în format electronic);
- în cazul contravențiilor constatate prin procese electronice masive (ca urmare a verificării îndeplinirii obligațiilor legale ce revin contribuabililor în bazele de date) - procesul-verbal este semnat electronic cu semnătura electronică extinsă sau, în cazul celor tipărite prin centre de imprimare masivă, nu sunt necesare semnarea și ștampilarea (semnătura contravenientului sau a unui martor nu-i necesară); comunicarea se face, de principiu, prin poștă (dacă procesul-verbal e emis în format tipărit) sau prin Spațiul Privat Virtual (dacă procesul-verbal e emis în format electronic).
„În prezent, procesele-verbale de contraventie se semnează doar de către persoanele desemnate cu această activitate, cu funcție de execuție, chiar și în cazul în care amenzile se aplică la sediul organului fiscal, fără a fi reglementată posibilitatea semnării si comunicării acestora prin mijloace electronice de transmitere la distanță. Totodată, având în vedere că aceste procese-verbale de contravenție se întocmesc la sediul organului fiscal, pe baza înformațiilor existente la nivelul acestuia, organul constatator trebuie să identifice în sediu o persoană care să nu fie organ constatator, care să confirme faptul că debitorul nu se află la locul constatării faptei. (...)
Astfel, în vederea digitalizării activității de aplicare a amenzilor la nivelul ANAF/MF, se impune dezvoltarea și implementarea unui sistem informatic unic, ce va fi utilizat de către toate structurile din cadrul ANAF/MF (antifraudă, inspecție fiscală, executare silită, declarații fiscale etc.) care au competență în acest sens. Pentru a se realiza un control intern managerial adecvat în vederea verificării corectitudinii aplicării amenzilor, se impune reglementarea modalității de semnare și comunicare a proceselor-verbale de contravenție. (...)
Această derogare [referitoare la necesitatea existenței unui martor] are în vedere, pe de o parte, faptul că legislația fiscală reglementează aplicarea unor sancțiuni ce pot fi constatate pe baza informațiilor la care organele constatatoare au acces, iar, pe de altă parte, încălcarea legislației fiscale poate fi constatată doar de către personalul cu atribuții în acest sens, astfel că un martor, altul decât agenții constatatori, nu poate confirma faptele săvârșite de către contravenienți.”
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de OG trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.