Potrivit Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, firmele care au peste 50 de angajați au obligația de a angaja persoane cu dizabilități într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați.
Dacă o companie nu îndeplinește această obligație de angajare a persoanelor cu dizabilități, aceasta poate opta pentru una din următoarele obligații:
- plata lunară către bugetul de stat a unei sume reprezentând salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată înmulțit cu numărul de locuri de muncă în care nu au fost angajate persoane cu handicap;
- plata lunară către bugetul de stat a unei sume reprezentând 50% din salariul de bază minim brut pe țară înmulțit cu numărul de locuri de muncă neocupate de persoane cu dizabilități, iar cu suma reprezentând diferența până la nivelul sumei prevăzute la punctul de mai sus să se achiziționeze, produse și/sau servicii de la unități protejate autorizate.
Firmele și organizațiile pot fi recunoscute ca unități protejate dacă angajează persoane cu dizabilități într-un procent minim de 30% din numărul total de angajați, dacă sunt autorizată de către autoritățile competente și dacă respectă normele de protecție a persoanelor cu dizabilități.
O unitate protejată autorizată, așadar, se referă la o entitate economică care angajează persoane cu dizabilități și care, conform legii, beneficiază, printre altele, de scutiri sau reduceri de taxe și impozite, subvenții pentru adaptarea locurilor de muncă și alte forme de sprijin oferite de stat. Această recunoaștere ca unitate protejată autorizată permite organizației să beneficieze și de alte avantaje, inclusiv posibilitatea de a furniza produse și servicii către companii care trebuie să își îndeplinească obligațiile legale referitoare la angajarea persoanelor cu dizabilități.
În acest context, o firmă de SSM, care este recunoscută ca unitate protejată autorizată poate oferi servicii SSM altor companii, iar acestea din urmă pot deduce valoarea acestor servicii din obligațiile lor fiscale legate de angajarea persoanelor cu dizabilități.
Mecanismul de accesare a serviciilor SSM
- Contract de prestări servicii: Firma SSM autorizată ca unitate protejată încheie un contract/parteneriat cu o altă companie, prin care oferă servicii SSM. Valoarea acestor servicii poate fi echivalentă cu taxa pe care compania ar trebui să o plătească statului pentru neangajarea persoanelor cu dizabilități.
- Compensarea taxei: Prin achiziționarea serviciilor SSM de la unitatea protejată autorizată, compania care ar fi trebuit să plătească această taxă către stat își îndeplinește obligațiile legale, astfel economisind resurse financiare. Din punct de vedere contabil, aceasta reprezintă o compensare a obligației legale prin servicii.
Beneficiile accesării serviciilor SSM:
Accesarea serviciilor SSM prin redirecționarea taxelor aferente neangajării persoanelor cu dizabilități nu doar că ajută companiile să își îndeplinească obligațiile legale, dar le oferă și multiple beneficii atât financiare, cât și operaționale, contribuind la îmbunătățirea condițiilor de muncă și la asigurarea conformității legale:
- Reducerea riscului de accidente și incidente la locul de muncă, accesarea serviciilor SSM permițând companiilor să identifice și să gestioneze mai eficient riscurile legate de securitatea și sănătatea angajaților. O evaluare corectă a riscurilor și implementarea măsurilor preventive pot reduce semnificativ probabilitatea accidentelor de muncă, ceea ce protejează angajații și minimizează costurile asociate accidentelor.
- Conformitatea legală, serviciile SSM asigurând respectarea legislației în vigoare, evitându-se astfel sancțiunile, amenzile și alte repercusiuni legale. Conformitatea cu reglementările SSM este obligatorie, iar o firmă specializată în acest domeniu poate ajuta la menținerea documentației corecte și actualizate, precum și la implementarea procedurilor necesare. Companiile își asigură conformitatea legală atât cu legislația SSM cât și cu cea privind protecția persoanelor cu dizabilități.
- Promovarea unui mediu de lucru sigur și sănătos, precum și îmbunătățirea imaginii și reputației companiei despre responsabilitatea sa socială și grija față de angajați, fapt ce poate îmbunătăți moralul angajaților, poate atrage talente și poate consolida relațiile cu partenerii și clienții.
- Optimizarea costurilor, prin redirecționarea taxelor obligatorii către servicii SSM, compania obținând valoare adăugată pentru banii cheltuiți, investind într-un aspect esențial al afacerii sale și având un impact pozitiv asupra succesului și sustenabilității afacerii.
- Flexibilitate în alocarea resurselor, redirecționarea acestor taxe către servicii SSM permițând companiilor să aloce resursele respective într-un mod care să le aducă beneficii concrete, comparativ cu simpla plată a unei taxe către stat. Acest lucru poate oferi companiilor flexibilitatea de a personaliza serviciile SSM în funcție de nevoile specifice ale activităților lor.
Serviciile SSM pe care le pot accesa companiile
Companiile pot accesa o gamă largă de servicii SSM de la o firmă specializată care este recunoscută ca unitate protejată conform legislației din România. Pentru ca astfel de servicii să fie accesibile prin intermediul unei unități protejate, compania care beneficiază de ele trebuie să se afle în situația de a avea obligații legale privind angajarea persoanelor cu dizabilități și poate opta să achiziționeze servicii SSM, PSI sau Managementul Deșeurilor, în locul plății taxei către stat, precum:
Evaluarea riscurilor profesionale: identificarea și evaluarea riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru fiecare loc de muncă și elaborarea planurilor de prevenire și protecție adaptate riscurilor identificate.
Instruirea angajaților:
- Organizarea și desfășurarea de cursuri de instruire pentru angajați privind securitatea și sănătatea în muncă.
- Instruire periodică sau la angajarea unui nou salariat.
- Evaluarea cunoștințelor angajaților după instruire.
- Elaborarea planului de prevenire și protecție.
- Întocmirea fișelor de instruire individuală pentru angajați.
- Actualizarea documentelor SSM conform legislației în vigoare.
- Oferirea de consultanță pentru implementarea măsurilor de securitate și sănătate în muncă.
- Asistență în cazul controalelor efectuate de autoritățile competente (Inspecția Muncii).
- Asistență tehnică pentru obținerea avizelor necesare în domeniul SSM.
- Organizarea și monitorizarea examenelor medicale periodice.
- Consiliere privind adaptarea locurilor de muncă la capacitățile fizice ale angajaților cu dizabilități, dacă este cazul.
- Evaluarea conformității activităților firmei cu legislația în vigoare.
- Recomandarea măsurilor corective pentru îmbunătățirea sistemului SSM.
- Crearea unor proceduri interne specifice, care să fie aplicabile în cadrul companiei pentru diverse activități și locuri de muncă.
- Asistență în întocmirea raportărilor periodice către autoritățile competente.
- Gestionarea incidentelor de muncă și comunicarea acestora către autoritățile relevante.
- Instruirea personalului în domeniul prevenirii și stingerii incendiilor.
- Elaborarea planurilor de evacuare și a documentației specifice.
Accesarea serviciilor SSM prin redirecționarea taxelor aferente neangajării persoanelor cu dizabilități reprezintă o oportunitate valoroasă pentru companiile cu peste 50 de angajați. Prin colaborarea cu unități protejate autorizate, aceste firme nu doar că își îndeplinesc obligațiile legale într-un mod eficient din punct de vedere financiar, dar beneficiază și de servicii esențiale care contribuie la un mediu de lucru mai sigur și conform cu legislația în vigoare.
Prin implementarea unei strategii inteligente care include utilizarea serviciilor SSM de la unități protejate, companiile pot transforma o obligație legală într-o investiție valoroasă, care aduce beneficii pe termen lung și sprijină dezvoltarea unui mediu de lucru mai sigur și mai responsabil.
Comentarii articol (1)