„Este esențial ca statele membre să poată lua măsuri prin care să protejeze dreptul la informație și să asigure accesul larg al publicului la prezentarea prin intermediul televiziunii a unor evenimente naționale sau internaționale, de importanță majoră pentru societate, cum ar fi Jocurile Olimpice, Campionatul Mondial de Fotbal și Campionatul European de Fotbal. În acest scop statele membre își rezervă dreptul de a lua măsuri compatibile cu legislația Uniunii pentru a reglementa exercitarea de către emițătorii aflați sub jurisdicția lor a drepturilor de exclusivitate în transmiterea acestor evenimente”, prevede preambulul Directivei 2010/13.
Conform articolului 14 din această directivă, statele membre pot întocmi o listă a evenimentelor de importanță majoră care să fie difuzate gratuit, chiar și atunci când drepturile exclusive de difuzare au fost achiziționate de posturi de televiziune cu plată. Aceste evenimente trebuie să fie difuzate pe canale de televiziune gratuite (cu acces liber), asigurând că un procent semnificativ al populației are acces la ele. Fiecare stat membru trebuie să notifice lista sa de evenimente de importanță majoră către Comisia Europeană. Comisia poate aproba lista, asigurând că măsura nu distorsionează piața internă.
„Fiecare stat membru poate lua măsuri în conformitate cu legislația Uniunii pentru a garanta faptul că stațiile de emisie aflate sub jurisdicția sa nu dețin exclusivitatea asupra transmisiei unor evenimente considerate de statul membru respectiv ca fiind de importanță majoră pentru societate, de asemenea manieră încât să prejudicieze o parte substanțială a publicului statului membru de posibilitatea de a urmări astfel de evenimente fie în direct, fie înregistrate la televiziunea gratuită. În cazul în care ia asemenea măsuri, statul membru elaborează o listă de evenimente, naționale și internaționale, pe care le consideră ca fiind de importanță majoră pentru societate. Lista trebuie pregătită în timp util, într-un mod clar și transparent. În redactarea acesteia, statul membru determină dacă astfel de evenimente ar trebui puse la dispoziție prin transmisii în direct parțiale sau în întregime sau, în cazul în care este necesar sau oportun din motive obiective legate de interesul public, dacă astfel de evenimente ar trebui puse la dispoziție prin transmisii integrale sau parțiale înregistrate”, prevede art. 14 alin. (1) din directivă. Mai departe, statele membre notifică de îndată Comisiei orice măsuri luate sau care urmează să fie luate în temeiul alineatului (1). Într-un interval de trei luni de la notificare, Comisia verifică compatibilitatea măsurilor respective cu dreptul Uniunii și le comunică celorlalte state membre.
Evenimentele de importanță majoră pentru societate ar trebui să îndeplinească anumite criterii însă, potrivit directivei: să fie evenimente de excepție, de interes pentru publicul general din Uniune sau dintr-un anumit stat membru sau dintr-o parte componentă considerabilă a unui stat membru și să fie organizate în prealabil de către un organizator al evenimentului care are calitatea juridică de a vinde drepturi referitoare la evenimentul respectiv. Putem vorbi aici de evenimentele sportive (Jocurile Olimpice, campionate de fotbal etc.), dar și de evenimente culturale - de exemplu, Austria a poziționat pe această listă Concertul de Anul Nou al Filarmonicii din Viena și Balul Operei din Viena.
Ce înseamnă însă „televiziune liberă”? Înseamnă difuzarea pe un canal, public sau comercial, a acelor programe accesibile publicului care nu necesită plata unei taxe suplimentare care să se adauge la modalitățile de finanțare a difuzării programelor care prevalează în fiecare stat membru (cum ar fi taxa de licență și abonamentul corespunzător pachetului de bază într-o anumită rețea de cablu).
În România, directiva în discuție e transpusă prin Legea audiovizualului, unde scrie că lista evenimentelor considerate de importanţă majoră se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Consiliului, şi va fi comunicată Comisiei Europene, iar că modificările ulterioare urmează aceeaşi procedură.
În concret, e vorba de HG nr. 47/2003 -- care nu a fost niciodată modificată în ultimii 21 de ani -- și care prevede că „Evenimentele de importanţă majoră care pot fi difuzate în exclusivitate, dacă difuzarea nu privează o parte importantă a publicului din România de posibilitatea de a le urmări în direct sau în transmisie decalată în cadrul unui serviciu de programe cu acces liber, sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre”:
1. Festivalul Internaţional "George Enescu"
2. Jocurile Olimpice de Iarnă
3. Jocurile Olimpice de Vară
4. Campionatul mondial de fotbal şi jocurile de calificare ale echipei naţionale a României la acest campionat
5. Campionatul european de fotbal şi jocurile de calificare ale echipei naţionale a României la acest campionat
„În sensul prezentei hotărâri, se consideră că o parte importantă a publicului este constituită din cel puţin 70% din populaţia recenzată a României”, prevede hotărârea.
Comentarii articol (0)