ACCES PREMIUM
De ce premium?
Numirea rolurilor critice în firmă: Există persoane care nu pot îndeplini rolul de responsabil din cauza riscului de conflict de interese
Legislația în vigoare stabilește obligația existenței în firme, în funcție de profilul acestora, a unor responsabili. Astfel, e vorba despre responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă, cel care se ocupă de investigarea hărțuirii ori de cercetările disciplinare și de expertul în egalitate de șanse și tratament ori de ofițerul de securitate a datelor, în funcție de caracteristicile firmei. În multe situații, acești responsabili pot fi aleși dintre angajații deja existenți în firmă, dar sunt și persoane care nu prea pot să îndeplinească acele roluri din cauza riscului de conflict de interese.
Articolul continuă mai jos
Roluri critice în organigrama unei companii pot fi, în funcție de structura acesteia, cele legate de
investigarea hărțuirii, de
securitatea și sănătatea în munca, de
cercetările disciplinare, de egalitatea de șanse și tratament, de raportările de integritate, de mediu ori de securitatea datelor.
Numirea responsabililor trebuie făcută potrivit criteriilor legale, studiilor, certificatelor și acreditărilor deținute, dar și de alte aspecte, precum compatibilitatea cu rolul ori anumite criterii specifice rolului raportate la aptitudini și experiență.
Acest lucru a fost subliniat recent, în cadrul unei conferințe organizate de
avocatnet.ro, de
Anca Iulia Zegrean, specialist în dreptul muncii. În plus, la numirea responsabililor amintiți trebuie să se țină seama și de
riscul de conflict.
“De exemplu, nu ar trebui să alocăm rolul sau să luăm în considerare pentru acest rol salariații care ocupă funcții de conducere cu interese specifice, cum ar fi directorul de IT, evident, el are acces la toate datele din companie, managerul de resurse umane, CFO-ul, directorul de achiziții, CEO-ul, directorul general. De ce? Pentru că, de multe ori, oamenii ăștia sunt și în poziția de a lua deciziile și atunci dacă tu pui aceeași persoană să se și autocontroleze și să și verifice, ea la un moment dat poate să aibă un conflict”, după cum precizează Anca Iulia Zegrean.
De fapt,
nu se recomandă alocarea rolurilor persoanelor care au drept decizional în ceea ce privește procedurile aplicabile.
De altfel, există un profil recomandat al celor ce pot fi numiți responsabili. Astfel, persoanele desemnate trebuie să aibă cunoștințe avansate legate de legislația specifică, abilități de investigare, analiză și comunicare, imparțialitate și integritate, capacitate de gestionare a conflictelor și de lucru în echipă, empatie, cunoștințe tehnice etc.
Citește mai mult despre
resurse umane,
responsabil hartuire,
responsabil ssm,
responsabili companie,
conflict de interese
Specialiști citați în acest articol
Anca Iulia Zegrean este un avocat cu experiență bogată în litigii pe chestiuni de drept civil, fiscal și dreptul muncii, precum și un întemeietor al practicii de drept al muncii la Biriș Goran. Extrem de interesată de dreptul muncii și doritoare de a face o reală diferență în aspectele legale ale managementului resurselor umane, Anca consiliază un portofoliu variat de clienți semnificativi pe piața din România, pe care îi ajută să navigheze într-un mediu legislativ schimbător și să facă față inclusiv disputelor de muncă inerente acestuia. Lucrând pentru organizații care au de la 50 la 3.000 de angajați, Anca este un furnizor de soluții inteligente, creative și sustenabile. Cu un bun simț al afacerii educat prin dubla licențiere academică drept avocat, dar și economist, Anca crede în privirea de ansamblu și în așezarea pe primul loc a obiectivelor afacerii.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)