Numirea unor astfel de responsabili se face ținând cont de prevederile legale, studiile acestora sau certificatele și acreditările deținute, fie prin decizie administrativă, fie prin contractul individual de muncă, respectiv fișă de post.
Numirea responsabililor prin decizie
Concret, decizia administrativă este obligatorie, așa cum sublinia, în cadrul unei conferințe organizate de avocatnet.ro, Anca Iulia Zegrean, specialist în dreptul muncii, în toate cazurile în care este prevăzută prin lege.
De pildă, numirea se face prin decizie în cazul responsabililor cu investigația plângerilor de hărțuire, celor cu securitatea și sănătatea în muncă, celor pentru aplicarea legii contra spălării banilor, celor cu investigația raportărilor de integritate sau împuterniciților cu cercetarea disciplinară.
Odată emisă, decizia administrativă de numire se păstrează la sediul angajatorului și trebuie comunicată persoanei desemnate printr-un mijloc care să asigure trasabilitatea. În decizia amintită trebuie să apară care sunt, în mod concret, atribuțiile fiecărui responsabil, care sunt limitele acestor atribuții și, după cum recomandă Anca Iulia Zegrean, înlocuitorii acestora.
Astfel, ar trebui precizat în decizie modul de gestionare a situațiilor de conflict și durata desemnării. De asemenea, ar trebui stabilit ce înseamnă conflict de interese și cum va fi el soluționat. S-ar putea vorbi despre un conflict de interese în cazul în care cel desemnat să investigheze sau să analizeze o situație în care este implicată o persoană cu care are un grad de rudenie sau care-i este subaltern, de exemplu.
Este important de subliniat faptul că decizia administrativă nu exclude încheierea ori existența unui contract de muncă și suplimentarea fișei de post.
Numirea responsabililor prin contract de muncă
În cazul acestui tip de numire a responsabililor, vor exista două situații: “avem fie crearea unui post dedicat, fie suprapunerea rolului pe un contract de muncă preexistent. În toate cazurile în care rolul este prin contract de muncă, atribuțiile sunt prevăzute în fișa de post”, după cum precizează Anca Iulia Zegrean.
Sunt situații în care existența unui contract de muncă și introducerea atribuțiilor în fișa de post este prevăzută clar în legislație. Aici putem aminti despre responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă, dar și despre expertul în egalitate de șanse.
Mai exact, responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă se desemnează dintre salariații cu normă întreagă, în timp ce expertul în egalitate de șanse fie se desemnează dintre salariați, fie se angajează pe funcție dedicată.
Comentarii articol (0)