Proiectul de HG pus pe 21 octombrie în dezbatere la Ministerul Muncii prevede că începând cu data de 1 ianuarie 2025, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, prevăzut la art. 164 alin. (1) Codul muncii, se stabileşte în bani, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând 24,496 lei/oră.
Aflat încă pe circuitul de avizare, proiectul ar fi trebuit să fie adoptat de Guvern în săptămânile următoare - în mod necesar, adoptarea trebuie făcută până la final de an, având în vedere că efectele sale se produc de la 1 ianuarie.
Totuși, proiectul a fost avizat negativ la Ministerul Finanțelor. Motivul? Sunt mai puțin de 180 de zile până la terminarea mandatului Guvernului actual și nu pot fi adoptate măsuri care duc la creșterea cheltuielilor de personal sau a pensiilor în sectorul bugetar. Iată, mai jos, un extras din avizul trimis Ministerului Muncii:
În mod normal, cu acest aviz negativ în față, ar trebui să ne așteptăm la adoptarea cu întârziere a HG-ului cu salariul minim aplicabil de la 1 ianuarie 2025.
Concret, vorbim de o creștere de 9,46% față de luna decembrie 2024.
„La stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată s-au avut în vedere:
- art. 3 din Convenţia Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime, ratificată de România în 1975;
- reducerea numărului persoanelor salariate aflate în risc de sărăcie și excluziune socială;
- factorii de ordin economic, inclusiv cerinţele dezvoltării economice, productivitatea muncii, evoluția indicelui prețurilor de consum, creșterea economică, creșterea câștigului mediu şi interesul care există pentru a realiza şi a menţine un înalt nivel de folosire a forței de muncă”, scrie în nota de fundamentare care însoțește proiectul de HG.
Noua valoare a salariului minim a fost discutată în prima parte a lui octombrie în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social (CNTDS).
Cum s-a ajuns la această sumă?
Conform formulei de calcul stabilite în rândul reformele sociale din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, actualizarea nivelului salariului minim brut pe țară garantat în plată se face cu suma dintre rata inflației și creșterea reală a productivității muncii.
Conform documentelor din ședința CNTDS analizate de redacția avocatnet.ro, rata inflației prognozată pentru anul 2025 ar fi de 4,2%, iar creșterea reală a productivității muncii pentru anul 2025 ar fi de 2,5%.
„Prin urmare, după aplicarea formulei, creșterea rezultată a salariului minim brut garantat în plată în anul 2025 față de anul 2024 este de: 4,2% + 2,5% = 6,7%”, ceea ce ar însemna o creștere a salariului minim brut la valoarea de 3.948 de lei, doar că, în acest context, raportul dintre această valoare și câștigul salarial mediu brut prognozat pentru anul 2025 devine 46% (câștigul salarial mediu brut pe 2025 fiind de 8.597 lei).
„Conform mecanismului propus și proiectului de lege (cel pentru transpunerea directivei privind salariul minim - n.red.), nivelul orientativ al raportului (dintre salariul minim brut și câștigul mediu brut - n.red.) este între 50%-52% (sau 47%-52%, după amendamentul propus de organizațiile patronale).
- Salariul minim brut garantat în plată 2025 la 47% din câștigul salarial mediu brut = 4041 lei
- Salariul minim brut garantat în plată 2025 la 50% din câștigul salarial mediu brut = 4299 lei
- Salariul minim brut garantat în plată 2025 la 52% din câștigul salarial mediu brut = 4470 lei”, scrie în documentele consultate de avocatnet.ro.
Practic, consensul privind creșterea salariului minim este în sensul unei creșteri la 4.050 lei, adică aproximarea primeia dintre cele trei sume de mai sus.
Respectăm directiva europeană?
Ne amintim însă de directiva europeană care stabilește salariul minim adecvat în Uniunea Europeană (UE), al cărei termen de transpunere este 15 noiembrie 2024 și de legea de transpunere pe care Parlamentul României a adoptat-o în acest sens. Între altele, directiva se referă la un grad de adecvare a salariului minim prin rapotare la salariul mediu brut de 50%:
„Statele membre folosesc valori de referință orientative pentru a ghida evaluarea gradului de adecvare a salariilor minime legale. În acest scop, ele pot folosi valori de referință orientative utilizate în mod obișnuit la nivel internațional, cum ar fi 60 % din salariul median brut și 50 % din salariul mediu brut și/sau valori de referință orientative utilizate la nivel național”.
Deși proiectul legii pentru transpunerea directivei prevedea inițial un nivel orientativ al ponderii salariului minim în câștigul salarial mediu brut de 50-52%, parlamentarii au decis să modifice acest interval, cel adoptat la Senat și încuviințat și de deputați fiind de 47 - 52%. Vorbim, mai exact, de Legea nr. 283/2024.
Atenție! Proiectul de HG trebuie adoptat și publicat în Monitorul Oficial pentru a produce efecte.
Comentarii articol (0)