Inițiativa legislativă depusă la Senat vizează simplificarea procedurilor administrative pentru cabinetele medicale, în special în situații precum schimbarea sediului sau a denumirii acestora.
În prezent, conform expunerii de motive care prefațează proiectul, aceste cabinete sunt obligate să parcurgă un proces complex de reautorizare, chiar dacă activitatea medicală propriu-zisă rămâne neschimbată.
Această birocrație suplimentară generează întârzieri în desfășurarea activității acestora, provoacă o creștere a costurilor operaționale, dar și dificultăți în menținerea continuității serviciilor medicale, afectând atât pacienții, cât și întregul sistem de sănătate, după cum argumentează inițiatorii măsurii.
Proiectul de lege își propune să elimine aceste proceduri administrative inutile, permițând cabinetelor medicale să își păstreze autorizațiile deja existente, chiar dacă își schimbă sediul ori denumirea.
Unica modificare adusă cadrului legal actual (OG 124/1998), arată astfel: ”reorganizarea, schimbarea sediului și a denumirilor pentru cabinetele medicale se avizează de direcţiile de sănătate publică judeţene sau de Direcţia de sănătate publică a municipiului Bucureşti, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii. Până la obţinerea avizului (...) solicitat ca urmare a reorganizării persoanei juridice deţinătoare în cadrul căreia este organizat cabinetului medical, avizele și autorizaţiile deţinute de către acesta își păstrează valabilitatea, dacă structura organizatorică a cabinetului medical nu se modifică urmare reorganizării persoanei juridice deţinătoare, conform declaraţiei pe propria răspundere depusă de către reprezentantul legal al acesteia”.
Conform documentului citat, această simplificare procedurală va reduce birocrația pentru cabinetele medicale, oferindu-le mai mult timp să se concentreze pe furnizarea serviciilor medicale. De asemenea, va îmbunătăți accesul la servicii medicale, prin menținerea valabilității autorizațiilor în timpul proceselor de reorganizare.
În plus, de arată în expunerea de motive, eficientizarea sistemului medical privat va fi stimulată prin eliminarea procedurilor administrative inutile, ceea ce va atrage investiții și va crea un cadru mai previzibil pentru operatorii din domeniu.
Mai mult, simplificarea procedurilor administrative va facilita colaborarea dintre sectorul public și cel privat, încurajând dezvoltarea de parteneriate public-private care pot aduce, la rândul lor, îmbunătățiri în accesul populației la serviciile medicale de calitate.
Atenție! Pentru a se aplica, propunerea legislativă trebuie votată de Parlament, promulgată de șeful statului și publicată în Monitorul Oficial.