Conform comunicării ce prefața noul ordin în forma sa de proiect, aceste modificări sunt determinate de evoluții legislative recente, actul având ca scop alinierea legislației naționale la noile reglementări europene în materie.
Ordinul 3892/2024, publicat în Monitorul Oficial și intrat în vigoare în 9 decembrie 2024, prevede revizuirea normelor privind autorizarea și controlul centrelor de pregătire, precum și pregătirea și atestarea profesională a șoferilor. Astfel, sunt introduse norme mai clare referitoare la desfășurarea examenelor teoretice și practice, asigurând „o evaluare corectă și obiectivă a cunoștințelor și abilităților candidaților”.
Norma prevede, de asemenea, implementarea unor proceduri simplificate pentru depunerea în format electronic a documentelor necesare eliberării atestatelor profesionale și un cadru juridic unitar pentru diverse tipuri de atestare profesională, în special pentru conducătorii auto care efectuează transport de persoane în regim de taxi sau în regim de închiriere.
Pentru această categorie de șoferi, noul ordin impune cursuri de pregătire profesională obligatorii, care acoperă subiecte precum legislația rutieră, serviciile pentru clienți, siguranța rutieră, securitatea pasagerilor și conducerea defensivă. La finalizarea cursului, șoferii trebuie să promoveze un examen teoretic pentru obținerea certificatului de atestare a pregătirii profesionale, valabil pe o perioadă nedeterminată.
Astfel, pentru a desfășura legal activitatea de transport de persoane în regim de taxi sau în regim de închiriere în România, un conducător auto trebuie să obțină certificatul de atestare a pregătirii profesionale, care confirmă că acesta a dobândit cunoștințele profesionale necesare pentru a lucra ca șofer de taxi sau de închiriere.
Conform noii reglementări, certificatul se obține de la Autoritatea Rutieră Română (ARR), prin agențiile sale teritoriale, după promovarea unui examen teoretic tip grilă.
Obținerea certificatului implică mai multe etape, începând cu pregătirea profesională, în cadrul căreia conducătorul auto va urma un curs care include legislația relevantă, serviciul pentru clienți, aspectele practice ale activității de taxi/închiriere, conducerea defensivă, siguranța rutieră și securitatea personală.
După finalizarea cursului, candidatul va susține un examen teoretic tip grilă, în limba română sau engleză (până cel târziu la 1 iulie 2025).
Una dintre cele mai importante modificări aduse legislației actuale este cea conform căreia ”cursurile de pregătire profesională a conducătorilor auto care efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi sau în regim de închiriere pot fi organizate și în limba engleză”.
Pentru a promova, candidatul trebuie să răspundă corect la cel puțin 70% dintre întrebări. În cazul unui rezultat nefavorabil, candidatul va avea dreptul la o nouă testare după 15 zile. Dacă și la a doua testare rezultatul este negativ, o nouă testare va fi posibilă doar după absolvirea unui nou curs de pregătire.
Certificatul de atestare obținut în aceste condiții va fi valabil pe o perioadă nedeterminată, cu condiția vizării la fiecare 5 ani. În acest scop, conducătorul auto va trebui să dovedească aptitudinea medicală și psihologică necesară pentru transportul public de persoane, deținerea permisului de conducere corespunzător și să promoveze un test grilă similar celui inițial. Examenul de vizare va putea fi susținut fie la o școală de șoferi autorizată, fie prin aplicația online a ARR.
De altfel, legat de acest subiect, conform ARR, absolvenții examenelor de obținere a atestatelor pentru transport în regim de taxi ori închiriere nu mai pot obține documentele de certificare a acestei calități decât online, după cum puteți afla de aici.
Comentarii articol (1)