HG 1563/2024, publicată recent în Monitorul Oficial, stabilește instituirea unor servicii de educație a preșcolarilor care să funcționeze în zonele în care școlile și grădinițele sunt supraaglomerate, stabilind că ”serviciile de educație timpurie complementare se înființează la inițiativa unităților administrativ-teritoriale sau a inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în situația în care nu există suficiente creșe și/sau grădinițe ori în situația în care numărul de locuri din creșe și grădinițe disponibil este mai mic decât numărul de copii de vârstă antepreșcolară sau preșcolară din circumscripția școlară sau din unitatea administrativ-teritorială respectivă”.
Conform hotărârii, intrată în vigoare pe 11 decembrie, aceste centre vor funcționa ca structuri ale unităților de învățământ din acea unitate administrativ-teritorială sau din altele, iar serviciile de educație timpurie complementare pot fi înființate și organizate în sistem public și privat, cu cel puțin două grupe de copii dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 20 de participanți.
Aceste servicii vor lua forma ludotecilor (centre de joacă) sau grădinițelor comunitare, oferind o alternativă la educația timpurie oferită în prezent prin intermediul creșelor și grădinițelor.
Scopul acestor centre ar fi acela de a oferi copiilor un mediu de învățare și dezvoltare care să le stimuleze competențele-cheie necesare pentru o tranziție ușoară către școala primară și pentru succesul pe parcursul vieții.
Caracteristicile principale ale noilor centre includ un program adaptat nevoilor părinților și copiilor, cu o durată maximă de cinci ore zilnic. Grupele vor fi organizate cu un efectiv mediu de 15 copii, menținându-se un interval între 10 și 20 de copii per grupă.
Organizarea acestor servicii, suplimentare celor deja existente, ar urma să fie realizată atât în sistem public, cât și privat, cu minimum două grupe de copii. Acestea vor putea funcționa și ca structuri ale unităților de învățământ preșcolar existente, respectând standardele naționale pentru educația timpurie.
Conform documentului, finanțarea serviciilor complementare se va face prin intermediul costului standard, bugetului local sau al proiectelor cu finanțare europeană. De asemenea, antepreșcolarii și preșcolarii care nu sunt înscriși la alte forme de învățământ beneficiază de costul standard, iar antepreșcolarii și preșcolarii care sunt deja înscriși în serviciile standard de educație timpurie beneficiază de finanțare de la bugetul local și din proiectele cu finanțare europeană.
Documentul stabilește că și pentru serviciile complementare în discuție curriculumul pentru educația timpurie va fi obligatoriu. Totuși, dacă în grădinițele comunitare se parcurge integral curriculumul standard, în ludotecile și grupele de joacă nou înființate activitățile se vor concentra pe dezvoltarea fizică, cognitivă, socio-emoțională și a limbajului copiilor.
Evaluarea progresului copiilor se va face conform Reperelor fundamentale în învățarea și dezvoltarea copilului și se va baza pe observarea directă a copiilor și pe analiza portofoliului lor.
Personalul didactic va fi format din educatoare, profesori pentru educația timpurie și, opțional, pedagogi școlari sau instructori pentru educație extrașcolară, iar angajarea acestuia se va putea face pe perioadă determinată sau în regim de plată cu ora.
Comentarii articol (0)