Potrivit Legii 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, aflată în structura ANPDPD, are printre atribuții și reevaluarea persoanelor adulte cu handicap. Astfel, Comisia superioară stabilește, prin decizie, reevaluarea persoanelor adulte cu handicap în următoarele situații:
- ca urmare a recomandărilor cuprinse în documentele întocmite în urma unor acțiuni de control dispuse prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale sau prin ordin al președintelui ANPDPD;
- ca urmare a autosesizării;
- ca urmare a unei sesizări din partea unei instituții publice interesate în legătură cu încadrarea în grad și tip de handicap a unei persoane.
“În urma înregistrării contestației la secretariatul comisiei de evaluare a persoanelor cu handicap care a eliberat certificatul de încadrare în grad de handicap, acesta transmite Comisiei superioare, în format electronic și, în mod excepțional, în format letric, în termen de 5 zile lucrătoare de la înregistrare, contestația, dovada comunicării certificatului de încadrare în grad de handicap și dosarul persoanei în cauză”, mai scrie în ordin.
Comisia superioară verifică ulterior respectarea termenului legal de depunere a contestației și se pronunță prin decizie de admitere sau de respingere cu privire la contestația formulată. În cazul în care admite contestația, Comisia superioară va emite o singură decizie de menținere sau de modificare a gradului de handicap atestat prin certificatul emis de către comisiile de evaluare.
Gradul de handicap și valabilitatea deciziei obținute ca urmare a contestației sunt definitive, indiferent de gradul și valabilitatea obținute în plus sau în minus față de cele stabilite în certificatul contestat, și nu mai pot fi modificate decât prin contestație la secția de contencios administrativ și fiscal a tribunalului.
În situația în care contestația a fost depusă în termenul prevăzut de lege, Comisia superioară analizează documentele care au stat la baza încadrării în grad și tip de handicap și decide încadrarea sau neîncadrarea în grad de handicap.
De asemenea, Ordinul ANPDPD 1.048/2024 conține și procedura de reevaluare a persoanelor cu dizabilități. Concret, documentele întocmite în urma acțiunilor de control dispuse prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale, care cuprind recomandări motivate cu privire la reevaluarea persoanelor adulte cu handicap, trebuie înregistrate în registratura ANPDPD. Aceste documente pot fi transmise de către echipele de control și în format electronic și trebuie să conțină obligatoriu următoarele informații:
- numele și prenumele persoanei cu handicap;
- CNP-ul;
- județul/ sectorul;
- adresa de domiciliu sau reședință;
- numărul și data certificatului/ deciziei de încadrare în grad de handicap, precum și emitentul;
- motivarea recomandării de reevaluare a persoanei sau a persoanelor adulte încadrate în grad de handicap.
La reevaluare trebuie să se prezinte numai acea persoană adultă cu handicap care a fost înștiințată de serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap în acest sens și care prezintă următoarele documente:
- actul de identitate;
- adresa de convocare a serviciului de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap în vederea reevaluării;
- documente relevante pentru starea prezentă, în vederea stabilirii gradului și tipului de handicap, altele decât cele existente la dosar;
- documentele solicitate de Comisia superioară prin decizia de reevaluare.
De păstrarea încadrării în grad de handicap depinde acordarea drepturilor stabilite prin Legea 448/2006. Mai precis, după cum scrie în ordinul recent, “în situația în care persoana adultă cu handicap nu este încadrată în grad de handicap, în baza deciziei emise de Comisia superioară, directorul direcției generale de asistență socială și protecția copilului dispune, prin act administrativ, încetarea dreptului de asistență socială sub formă de prestații și servicii sociale”.
Comentarii articol (1)