Conform notei de fundamentare care însoțește proiectul, actualizarea standardelor de cost social (stabilite prin HG 426/2020) este necesară din cauza creșterii prețurilor de consum, în special la utilități și servicii. În plus, creșterea inflației a făcut dificil pentru autoritățile locale să se încadreze în bugetele alocate pentru serviciile sociale.
Un alt factor care justifică modificările propuse este creșterea salariului minim pe economie, precum și a salariilor din sănătate și asistență socială, iar necorelarea standardelor de cost cu aceste creșteri salariale și cu inflația generală a creat dificultăți în asigurarea unui trai decent pentru beneficiarii serviciilor sociale, în special pentru copiii din sistemul de protecție.
De asemenea, se arată în documentul citat, este necesară o finanțare mai bună pentru a se atinge standardele minime de calitate pentru serviciile sociale destinate persoanelor cu dizabilități, persoanelor vârstnice și victimelor violenței domestice.
Protecția copilului
Anexa 1 a propunerii detaliază standardele de cost pentru serviciile destinate copiilor, incluzând plasamentul la asistenți maternali (cu diferențiere pentru copiii cu dizabilități), plasamentul în case de tip familial și apartamente, centre de primire în regim de urgență, centre maternale, centre de zi și centre de recuperare. Documentul stabilește costuri mai ridicate pentru copiii cu dizabilități și pentru cei plasați în apartamente, reflectând nevoile specifice și costurile de îngrijire mai mari.
Cheltuielile salariale luate în calcul au fost ajustate conform prevederilor din OUG 115/2023 și OUG 19/2024, astfel că alocația de hrană a fost recalculată ținând cont de indicii de inflație pentru anul 2022 (13,8%), anul 2023 (10,4%) și anul 2024 (4%).
De exemplu, copiii aflați la asistenți maternali cu un copil în plasament trebuie să aibă alocați 79.965 lei, iar copiii la asistenți maternali cu un copil în plasament (cu dizabilități) - 94.997 lei anual.
Protecția persoanelor adulte cu dizabilități
Cea de-a doua anexă a propunerii conține actualizările propuse pentru adulții cu dizabilități și prezintă standardele de cost pentru servicii precum centre de îngrijire și asistență, centre de reabilitare, centre pentru viață independentă, locuințe protejate, centre de zi, echipe mobile și servicii de îngrijire la domiciliu.
Diferențierea costurilor este făcută în funcție de tipul de serviciu și de gradul de dependență al beneficiarului, astfel că, în funcție de categoria de serviciu, suma anuală propusă variază între 43.870 și 109.243 lei alocați anual fiecărei persoane.
Protecția persoanelor vârstnice
Anexa 3 face referire la serviciile pentru persoanele vârstnice, cu standarde de cost pentru cămine, unități de îngrijire la domiciliu și centre de zi. Pentru acestea, costurile sunt diferențiate în funcție de gradul de dependență al beneficiarilor, stabilit conform „Grilei de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice" stabilite prin HG 886/2000. Pentru acești beneficiari, standardul de cost variază între 12.863 și 109.832 lei.
Prevenirea și combaterea violenței domestice
Standardele de cost pentru centrele rezidențiale (centre de primire în regim de urgență, centre de recuperare, locuințe protejate) și centrele de zi (centre pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, centre pentru servicii de informare și sensibilizare a populației, centre de asistență destinate agresorilor) sunt cuprinse în Anexa 4 a proiectului de hotărâre și variază, în funcție de tipul serviciului, între 52.105 și 61.049 lei.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de hotărâre trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)