Rata abandonului ºcolar anual a crescut de aproximativ trei ori pe ansamblul nivelurilor primar ºi gimnazial ºi de peste douã ori în învãþãmântul primar.
Abandonul ºcolar în învãþãmântul primar ºi gimnazial a înregistrat în perioada 2000-2005 o creºtere, ajungând la 1,7% în anul ºcolar 2004/2005, avertizeazã raportul Ministerului Educaþiei ºi Cercetãrii (MEdC) privind starea învãþãmântului.
Creºterea este, la nivelul celor douã cicluri, de la 0,6% în anul ºcolar 2000/2001 la 1,5% în 2003/2004 ºi, respectiv, 1,7% în 2004/2005.
Potrivit raportului, în acelaºi interval (2000-2005), în învãþãmântul primar creºterea abandonului a fost de la 0,6% la 1,3% iar în gimnaziu, de la 0,6% la 2,0%.
În intervalul de timp precizat, rata abandonului ºcolar anual a crescut de aproximativ trei ori pe ansamblul nivelurilor primar ºi gimnazial ºi de peste douã ori în învãþãmântul primar.
Conform aceluiaºi raport, pentru fiecare ciclu de învãþãmânt se constatã o ratã mai ridicatã a abandonului în mediul rural, comparativ cu zonele urbane: 1,4%, respectiv 1,3% la nivelul învãþãmântului primar ºi 2,2%, respectiv 1,8% în gimnaziu.
Evaluarea pierderilor ºcolare pe baza altei metode - analiza cohortelor aparente de elevi - evidenþiazã faptul cã în perioada 2000-2005 fiecare cohortã - inclusiv cea care a finalizat studiile în anul ºcolar 2004/2005 - a pierdut pe parcursul unui ciclu de învãþãmânt, prin abandon, repetenþie, migraþie, deces, peste 10-12% din efectivul de intrare în sistemul de educaþie, ceea ce reprezintã aproape 25% pe parcursul învãþãmântului obligatoriu.
Rata de pãrãsire timpurie a sistemului de educaþie a scãzut în 2005 cu peste douã puncte procentuale faþã de anul 2004, precizeazã raportul MEdC. Cu toate acestea, perspectiva atingerii þintei stabilite de UE, ºi anume reducerea valorii acestui indicator la maximum 10% pânã în anul 2010, reprezintã încã o problemã.
Acelaºi raport subliniazã cã tinerii care terminã clasele a IX-a ºi a X-a sau anul I ºi II de învãþãmânt profesional ºi de ucenici reprezintã doar 80% dintre tinerii de vârstã corespunzãtoare, cu o scãdere de patru procente faþã de anul ºcolar 2004/2005.
Rata de cuprindere în învãþãmântul obligatoriu de zece ani, adicã învãþãmântul primar ºi gimnazial, clasele a IX-a ºi a X-a de liceu ºi anul I ºi II la ºcolile de arte ºi meserii în anul ºcolar 2004/2005 era de 96,1%, înregistrând-se o scãdere de aproape un procent în anul ºcolar 2005/2006, pânã la 95,8%.
Raportul privind starea învãþãmântului relevã, de asemenea, cã la trei ani dupã intrarea în vigoare a prevederilor privind prelungirea duratei învãþãmântului obligatoriu de la opt la zece ani, acestea nu ºi-au atins încã þinta sau nu în suficientã mãsurã, o proporþie importantã dintre elevi întrerupându-ºi prematur studiile.
Comentarii articol (0)