- RetuRo a fost sancționat cu 8.000 de lei pentru nerespectarea obligațiilor contractuale și întârzieri în preluarea ambalajelor.
- În urma controalelor, GNM a aplicat 422 sancțiuni SGR, totalizând 1.450.000 lei.
Referitor la neregulile găsite de GNM în ceea ce privește sistemul de garanție, avocatnet.ro a solicitat instituției amănunte legate de deficiențele descoperite.
Conform instituției, controlul a fost făcut la nivel național, în perioada iulie - august 2024. GNM a identificat deficiențe și întârzieri în preluarea ambalajelor, răspunsuri întârziate la sesizările comercianților și lipsa materialelor necesare pentru colectare:
"În urma acţiunilor de inspecţie și control desfășurate de Garda Naţională de Mediu, s-au constatat următoarele deficienţe, care fac și obiectul sesizărilor înregistrate în cadrul instituției:
- termenele de ridicare sunt depășite, nefiind asigurată frecvenţa de preluare a ambalajelor SGR în maniera în care să nu perturbe buna funcţionare a comercianților;
- sesizările formulate de către comercianţi nu primesc răspuns din partea administratorului SGR decât după o foarte mare perioadă de timp sau chiar deloc;
- nepunerea în timp util la dispoziția comercianților care comercializează produse în ambalaje SGR a sacilor și sigiliilor pentru colectarea ambalajelor care fac obiectul SGR".
După cum reiese din răspunsul oferit redacției, GNM a efectuat un număr de 3.647 controale în cadrul SGR, la nivelul întregii țări. În urma acestor verificări, instituția a aplicat 422 de sancțiuni contravenționale specifice SGR, dintre care 293 avertismente și 129 amenzi, totalizând 1.450.000 de lei.
În plus, GNM a constatat și nerespectări ale actelor de reglementare privind protecția mediului și gestionarea deșeurilor, ceea ce a condus la aplicarea a 113 sancțiuni contravenționale, constând în 15 avertismente și 88 amenzi, cu o valoare cumulată de 1.318.000 de lei.
Dat fiind nivelul ridicat de deficiențe constatat, instituția a considerat necesar să efectueze un control suplimentar la administratorul SGR, firma RetuRo. În plus, se arată în răspunsul formulat către avocatnet.ro, "controlul la administratorul SGR a fost determinat și de faptul că la nivelul GNM au fost înregistrate numeroase sesizări, mai ales cu privire la faptul că administratorul SGR nu respectă condiţiile contractuale, în sensul că nu este asigurată frecvenţa de preluare a ambalajelor SGR în maniera în care să nu se perturbe buna funcționare a comercianților (ambalajele SGR se preiau cu întârziere și foarte rar, creându-se stocuri semnificative)".
Administratorul SGR a fost amendat cu 8.000 de lei și i s-au impus măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate.
Pentru cei interesați, o analiză avocatnet.ro referitoare la funcționarea SGR poate fi citită aici.