Potrivit celei de-a treia ediții a Ghidului asiguratului, publicată de CNAS, serviciile spitalicești sunt acordate pentru bolile care necesită internare și includ consultații medicale, investigații, stabilirea diagnosticului, tratament medical și/sau chirurgical, îngrijire și recuperare, medicamente și materiale sanitare, dispozitive medicale, cazare și masă. Serviciile medicale în regim de spitalizare sunt acordate pe bază de programare, în baza unui bilet de trimitere eliberat de medicul de familie sau de medicul specialist din ambulatoriu.
Atenție! Biletul de trimitere nu este necesar în caz de urgență medicală, naștere, chimioterapie, radioterapie, precum și în cazul bolilor cu potențial endemo-epidemic care necesită izolare și tratament.
Persoanele neasigurate beneficiază de servicii spitalicești în situațiile în care viața pacientului este pusă în pericol și este necesară o intervenție de urgență. De asemenea, acestea au dreptul la tratament până la rezolvarea completă a cazului în cazul bolilor cu potențial endemo-epidemic.
- anemie;
- infecții ale căilor respiratorii;
- infecții ale tractului urinar;
- infecții intestinale virale sau bacteriene;
- diaree infecțioasă;
- sindromul intestinului iritabil;
- boala de reflux gastroesofagian;
- varice fără inflamație;
- amigdalită acută;
- tiroidită autoimună;
- diabet zaharat;
- cardiomiopatie ischemică;
- insuficiență a valvei mitrale sau aortice fără indicație de intervenție chirurgicală;
- hepatită alcoolică.
Pacienții beneficiază de servicii medicale gratuite doar în spitalele publice care au încheiat contracte cu casele de asigurări de sănătate. Spitalele publice aflate în contract cu casele de asigurări de sănătate sunt obligate să acorde pacienților serviciile medicale incluse în contract și să suporte toate cheltuielile necesare pentru rezolvarea cazurilor respective, inclusiv investigațiile de laborator și imagistice, medicamentele și materialele sanitare. În plus, spitalul public suportă costurile serviciilor hoteliere standard pentru însoțitorii copiilor bolnavi cu vârsta de până la trei ani și pentru cei ai persoanelor cu handicap grav sau accentuat.
Util: Coasigurat în 2025: Cum poți beneficia gratis de asigurare la sănătate dacă te ia cineva în întreținere
Există însă anumite servicii care nu sunt decontate de casele de sănătate, iar costurile acestora trebuie suportate de pacienți. Acestea includ serviciile hoteliere cu grad înalt de confort, a căror contravaloare este stabilită de fiecare spital și nu poate depăși suma de 300 de lei pe zi, asistența medicală și serviciile medicale solicitate de asigurat la cerere, precum și serviciile medicale care nu sunt incluse în contractul spitalului cu casa de asigurări de sănătate.
În ceea ce privește serviciile hoteliere standard, acestea presupun cazarea în saloane cu minimum trei paturi, grup sanitar propriu, fără dotări suplimentare precum televizor, radio, telefon sau frigider, iar masa este acordată conform alocației de hrană stabilite prin ordin al ministrului sănătății.
În cazul în care un asigurat este internat într-un spital public și este nevoit să plătească medicamente, materiale sanitare sau investigații care ar fi trebuit să fie gratuite, spitalul are obligația de a-i rambursa contravaloarea acestor cheltuieli la solicitarea pacientului. Rambursarea acestor cheltuieli este o obligație exclusivă a spitalelor publice și se realizează din veniturile proprii ale acestora. Spitalele publice trebuie să stabilească o metodologie clară pentru rambursarea acestor costuri, care trebuie pusă la dispoziția casei de asigurări de sănătate și adusă la cunoștința pacienților la momentul internării.
În ceea ce privește serviciile de spitalizare oferite de spitalele private aflate în contract cu casele de asigurări de sănătate, pacienții pot fi obligați să plătească o contribuție personală. Aceasta reprezintă diferența dintre tariful decontat de casa de asigurări de sănătate și tariful practicat de spitalul privat. Pentru a asigura transparența și respectarea drepturilor pacienților, spitalele private aflate în contract cu casele de asigurări de sănătate sunt obligate să afișeze public, atât la sediu, cât și pe pagina web proprie, tarifele practicate, suma decontată de casa de asigurări de sănătate și valoarea contribuției personale pentru serviciile contractate cu casa de asigurări de sănătate.
Înainte de internare, asiguratul primește un deviz estimativ (Vezi pag. 18 din Ghidul asiguratului) privind costurile serviciilor medicale solicitate, valabil timp de cinci zile lucrătoare. Orice modificare a costurilor prevăzute în devizul inițial apărută pe parcursul internării poate fi realizată doar cu acordul scris al pacientului sau al aparținătorului legal al acestuia. La externare, pacientului i se va elibera un decont care va include toate cheltuielile aferente spitalizării.
Comentarii articol (0)