- Proiectul de Lege pentru modificarea ºi completarea Codului de Procedurã Penalã;
- Proiectul de Lege privind modificarea ºi completarea Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea ºi sancþionarea faptelor de corupþie;
- Proiectul de Lege privind înfiinþarea, organizarea ºi funcþionarea în cadrul Ministerului Public, a Direcþiei de Investigare a Infracþiunilor de Criminalitate Organizatã ºi Terorism.
I. Proiectul de Lege pentru modificarea ºi completarea Codului de Procedurã Penalã contribuie la sporirea garanþiilor procesuale privind exercitarea dreptului la apãrare în procesul penal, precum ºi realizarea accesului efectiv la justiþie, în cazul ordonanþelor ºi rezoluþiilor procurorului de netrimitere în judecatã.
Prin instituirea obligaþiei procurorului de a comunica ordonanþele ºi rezoluþiile de netrimitere în judecatã persoanei care a fãcut sesizarea, precum ºi altor persoane interesate, se asigurã exercitarea dreptului de face plângere împotriva soluþiilor procurorului, în condiþiile legii.
Reglementarea din prezentul proiect de lege este superioarã reglementãrii în vigoare, care nu prevede decât obligaþia procurorului de a „înºtiinþa” persoana interesatã cu privire la soluþia pronunþatã, ceea ce nu presupune obligaþia de a comunica ordonanþa sau rezoluþia în întregime.
De asemenea, ca o garanþie în plus, se prevede ºi obligaþia procurorului de a comunica ordonanþa sau rezoluþia prin care se rezolvã plângerea împotriva ordonanþelor sau rezoluþiilor de netrimitere în judecatã.
Prin comunicarea în întregime a rezoluþiilor sau ordonanþelor de netrimitere în judecatã, persoana interesatã poate sã cunoascã ºi motivarea soluþiei procurorului ºi deci sã atace soluþia acestuia în cunoºtinþã de cauzã.
Prezentul proiect de lege are în vedere ºi practica Curþii Europene a Drepturilor Omului, care a condamnat unele state pentru lipsa unor astfel de prevederi.
Necesitatea adoptãrii unui atare proiect de lege urmãreºte totodatã asigurarea respectãrii neîntârziate a angajamentelor internaþionale asumate de România ºi contribuie la urgentarea procesului de aderare a þãrii noastre la Uniunea Europeanã ºi la închiderea capitolului de negociere „Justiþia ºi Afacerile Interne”.
II. Proiectul de Lege privind modificarea ºi completarea Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea ºi sancþionarea faptelor de corupþie îºi regãseºte necesitatea în realizarea obiectivelor prioritare privind intensificarea luptei împotriva corupþiei ºi ca urmare a semnalãrii de cãtre organele judiciare a unor insuficiente reglementãri, care nu acoperã toate aspectele de corupþie apãrute în practicã.
Avându-se în vedere aceste aspecte, au fost incluse în categoria infracþiunilor asimilate infracþiunilor de corupþie ºi abuzul în serviciu contra intereselor publice, abuzul în serviciu contra intereselor persoanelor ºi abuzul în serviciu prin îngrãdirea unor drepturi, dacã funcþionarul public a obþinut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial.
III. Proiectul de Lege privind înfiinþarea, organizarea ºi funcþionarea în cadrul Ministerului Public, a Direcþiei de Investigare a Infracþiunilor de Criminalitate Organizatã ºi Terorism
Reforma judiciarã în România a impus alinierea legislativã la aquis-ul comunitar, în domeniul combaterii criminalitãþii organizate ºi a actelor teroriste, protecþiei informaþiilor, politicii de acordare a vizelor, graniþelor, emigrãrii, dreptului la azil, cooperãrii poliþieneºti ºi asistenþei judiciare internaþionale.
Rãspunzând acestor imperative, a fost extrem de necesar ca Ministerul Public sã îºi adapteze permanent structura organizatoricã, constituind structuri la nivel central ºi teritorial care sã poatã dezvolta o reacþie fermã, hotãrâtã împotriva acestor ameninþãri.
Mutaþiile intervenite în modul de structurare a politicilor ºi mecanismelor instituþionale de securitate naþionalã, precum ºi în prioritãþile ºi orientãrile strategice ale organismelor faþã de care România ºi-a exprimat ferm opþiunea de integrare impun valorificarea unitarã a experienþei dobândite, configurarea ºi operaþionalizarea unui mecanism instituþional de prevenire ºi combatere a criminalitãþii organizate ºi terorismului într-o manierã care sã rãspundã provocãrilor specifice actualului context internaþional.
Adaptarea ºi restructurarea mecanismului instituþional, a competenþelor ºi a ariei sale de acþiune este impusã ºi de urmãtoarele argumente:
· Interesele ºi necesitãþile de siguranþã internã ale societãþii româneºti impun consolidarea mecanismelor de autoprotecþie în faþa ameninþãrilor transfrontaliere, printre care se numãrã ºi fenomenul terorist;
· Consolidarea sistemului instituþional pentru a rãspunde eficient – inclusiv prin acþiuni de cooperare internaþionalã –întregului spectru de riscuri ºi ameninþãri specifice crimei organizate, între care terorismul este identificat ca pericol major la adresa siguranþei naþionale ºi a stabilitãþii unei societãþi.
Ameninþãrile teroriste, sistemul de acþiune al grupurilor de criminalitate organizatã, care utilizeazã mijloace variate ºi cu elemente surprinzãtoare, intereseazã la cel mai înalt nivel toate þãrile democratice hotãrâte sã acþioneze pentru apãrarea valorilor sociale tot mai prejudiciate de flagelul terorist.
În faþa unui risc global, mijloacele ºi cãile de acþiune trebuie permanent regândite ºi adaptate iar o structurã puternicã ºi eficient organizatã la nivel naþional, aºa cum în multe þãri ale Uniunii Europene s-a realizat, se impune ºi în sistemul judiciar românesc.
· Necesitatea existenþei unui „filtru” la nivel naþional în domeniul combaterii criminalitãþii organizate, terorismului ºi a macrocriminalitãþii economico-financiare, în scopul eficientizãrii acþiunilor de luptã împotriva acestor fenomene ºi a însãnãtoºirii mediului economic, de afaceri, asigurãrii siguranþei cetãþeanului ºi a instituþiilor statale.
În acest sens, a fost necesarã elaborarea prezentului proiect de lege în vederea creãrii Direcþiei de Investigare a Infracþiunilor de Criminalitate Organizatã ºi Terorism ca structurã specializatã în cadrul Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaþie ºi Justiþie.
Comentarii articol (0)