În scopul creãrii de locuri de muncã pentru ºomeri, se acordã din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj fonduri nerambursabile, în baza prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru ºomaj ºi stimularea ocupãrii forþei de muncã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare. Fondurile nerambursabile se acordã în urma selecþionãrii cererilor depuse de solicitanþi.
Pentru a putea participa la selecþie, solicitanþii trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele criterii de eligibilitate:
A. sã se încadreze în una dintre urmãtoarele categorii:
a) societate comercialã care îndeplineºte criteriile prevãzute de lege, în ceea ce priveºte numãrul de persoane angajate ºi cifra de afaceri, pentru a fi consideratã întreprindere micã sau mijlocie;
b) unitate cooperatistã, constituitã în condiþiile legii;
c) asociaþie familialã înfiinþatã de ºomeri, în care cel puþin unul dintre membrii asociaþiei familiale a realizat un stagiu total de cotizare în sistemul asigurãrilor pentru ºomaj de minimum 24 de luni;
d) ºomer care a dobândit calitatea de persoanã fizicã autorizatã sã desfãºoare activitãþi economice în mod independent ºi a realizat un stagiu total de cotizare în sistemul asigurãrilor pentru ºomaj de minimum 24 de luni;
B. sã nu se afle în procedurã de executare silitã, reorganizare judiciarã, faliment, închidere operaþionalã, dizolvare, lichidare sau administrare specialã;
C. sã nu înregistreze debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale sau provenind din neplata contribuþiilor de asigurãri sociale, a contribuþiilor de asigurãri pentru ºomaj, a contribuþiei de asigurare pentru accidente de muncã ºi boli profesionale, precum ºi a contribuþiilor pentru asigurãri sociale de sãnãtate.
Sunt considerate criterii de acordare a fondurilor nerambursabile urmãtoarele:
a) numãrul locurilor de muncã ce vor fi create în raport cu suma solicitatã;
b) încadrarea în muncã a persoanelor provenind din categorii defavorizate;
c) crearea de oportunitãþi pentru atragerea ºi menþinerea în zonã a personalului cu studii superioare;
d) utilizarea resurselor locale sau de pe piaþa internã;
e) achiziþia de maºini, utilaje, instalaþii sau echipamente de la producãtori autohtoni;
f) ponderea cheltuielilor proprii cu care participã la proiectul de finanþare, care nu poate fi mai micã de 25% din valoarea proiectului;
g) realizarea de prelucrãri superioare, cu valoare adãugatã mare;
h) posibilitatea de export al produselor realizate;
i) cererea pe piaþa internã a produselor realizate;
j) impactul investiþiei asupra mediului;
k) diversificarea tipurilor de afaceri productive din zona respectivã;
l) experienþa solicitantului în domeniul în care este propus proiectul;
m) sprijinirea comunitãþii locale;
n) nivelul ºi calitatea garanþiilor depuse;
o) categoria solicitanþilor.
Au prioritate la obþinerea fondurilor nerambursabile:
a) ºomerii întreþinãtori unici de familie, ºomerii care nu au venituri sau provin din rândul persoanelor cu handicap ori al persoanelor în vârstã de peste 45 de ani;
b) beneficiarii de credite acordate în condiþii avantajoase, din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj, care au dovedit bunã-credinþã în respectarea obligaþiilor asumate prin contractele de creditare încheiate cu agenþiile pentru ocuparea forþei de muncã.
Pentru toti cei interesati, Avocatnet.ro va prezinta mai jos actul normativ in integralitatea sa.
Normã metodologicã nr. 2560 din 18/06/2004, privind acordarea din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj de credite în condiþii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, întreprinderilor mici ºi mijlocii, unitãþilor cooperatiste, asociaþiilor familiale ºi persoanelor fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 706 din 05/08/2004
CAPITOLUL I
Dispoziþii generale
Art. 1. - Prezentele norme metodologice sunt emise în scopul reglementãrii condiþiilor de acordare ºi de rambursare a creditelor în condiþii avantajoase, de acordare a fondurilor nerambursabile, a modului de constituire a garanþiilor, a organizãrii ºi desfãºurãrii licitaþiilor pentru desemnarea bãncilor ºi agenþiilor autorizate sã acorde credite în condiþii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj, în baza prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru ºomaj ºi stimularea ocupãrii forþei de muncã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 2. - Principiile fundamentale de acordare a creditelor în condiþii avantajoase, respectiv a fondurilor nerambursabile, sunt:
a) fondurile de creditare, respectiv fondurile nerambursabile, au ca sursã bugetul asigurãrilor pentru ºomaj ºi se acordã în lei;
b) creditele în condiþii avantajoase, respectiv fondurile nerambursabile, se acordã, pe principiul tratamentului egal ºi nediscriminatoriu, tuturor beneficiarilor de drept;
c) creditele în condiþii avantajoase, respectiv fondurile nerambursabile, sunt destinate sã creeze locuri de muncã, în special pentru ºomeri, ºi sã favorizeze iniþierea unor activitãþi independente, înfiinþarea ºi dezvoltarea activitãþilor asociaþiilor familiale, înfiinþarea ºi dezvoltarea întreprinderilor mici ºi mijlocii ºi unitãþilor cooperatiste;
d) fondurile de creditare, respectiv fondurile nerambursabile, sunt destinate sã iniþieze ºi sã promoveze activitãþi economice rentabile, menite sã dezvolte ºi sã îmbunãtãþeascã statutul beneficiarilor de drept;
e) acordarea creditelor în condiþii avantajoase, respectiv a fondurilor nerambursabile, se realizeazã pe principiul transparenþei operaþiunilor de creditare, prin punerea la dispoziþie instituþiilor implicate ºi celor interesaþi a tuturor informaþiilor referitoare la acordarea de credite în condiþii avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile, din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj;
f) în gestionarea fondurilor de creditare, respectiv a fondurilor nerambursabile, ºi în acordarea creditelor în condiþii avantajoase, respectiv a fondurilor nerambursabile, bãncile ºi agenþiile autorizate care administreazã sumele din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj vor acorda prioritate prevederilor Legii nr. 76/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, faþã de normele ºi metodologiile proprii de acordare a creditelor în condiþii avantajoase, respectiv a fondurilor nerambursabile, þinând seama de prevederile prezentelor norme metodologice.
CAPITOLUL II
A. Constituirea ºi repartizarea fondurilor pentru acordarea de credite în condiþii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, întreprinderilor mici ºi mijlocii, unitãþilor cooperatiste, asociaþiilor familiale ºi persoanelor fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice
Art. 3. - Fondul pentru acordarea de credite în condiþii avantajoase, denumit în continuare fond de creditare, precum ºi fondurile nerambursabile constituite în baza prevederilor art. 86 alin. (1), respectiv ale art. 861 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se constituie anual în cadrul bugetului asigurãrilor pentru ºomaj, aprobat prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat.
Art. 4. - Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã trebuie sã asigure:
a) administrarea eficientã a sumelor alocate pentru acordarea de credite în condiþii avantajoase, respectiv pentru acordarea de fonduri nerambursabile
b) monitorizarea întregii activitãþi depuse de cãtre instituþiile implicate, bãncile, agenþiile de credit ºi agenþiile de ocupare a forþei de muncã judeþene ºi a municipiului Bucureºti pentru îndeplinirea cerinþelor legii ºi asigurarea realizãrii în bune condiþii a programului de ocupare a forþei de muncã, în special a ºomerilor.
Art. 5. - Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã va stabili anual fondurile care urmeazã sã fie administrate prin bãnci ºi, respectiv, prin agenþii de credit autorizate.
Art. 6. - (1) Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã va efectua repartizarea pe judeþe a fondului de creditare în baza Programului anual de ocupare, luând în considerare indicatorii pieþei muncii din fiecare judeþ.
(2) În cursul anului, în urma analizei realizãrii programelor de acordare a creditelor ºi în funcþie de evoluþiile de pe piaþa muncii, se pot face redistribuiri între judeþe, în raport de solicitãri, cu aprobarea conducãtorului executiv al Agenþiei Naþionale pentru Ocuparea Forþei de Muncã.
Art. 7. - (1) În vederea acordãrii creditelor în condiþii avantajoase, respectiv a fondurilor nerambursabile, Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã poate transfera, dupã semnarea contractelor cu bãncile sau cu agenþiile autorizate care au fost desemnate sã administreze fondul de creditare, respectiv fondurile nerambursabile, o sumã reprezentând cel mult 20% din fondul anual.
(2) Fondurile se vor repartiza pe trimestre, descrescãtor spre finele anului.
(3) Pe mãsura acordãrii creditelor în condiþii avantajoase, respectiv a fondurilor nerambursabile, sumele vor fi reîntregite pânã la cheltuirea integralã a sumelor prevãzute în buget.
(4) Fondul de creditare ºi fondurile nerambursabile vor fi puse la dispoziþie bãncii sau agenþiilor autorizate, pânã la data de 31 decembrie a fiecãrui an.
(5) Banca sau agenþia de credit care administreazã fonduri pentru acordarea de credite în condiþii avantajoase poartã rãspunderea pentru rambursarea sumelor la bugetul asigurãrilor pentru ºomaj.
B. Beneficiarii de credite în condiþii avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile, acordate din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj
Art. 8. - Beneficiarii creditelor acordate în condiþii avantajoase sunt:
a) societãþile comerciale care îndeplinesc criteriile prevãzute de lege, în ceea ce priveºte numãrul de persoane angajate ºi cifra de afaceri, pentru a fi considerate întreprinderi mici sau mijlocii;
b) unitãþile cooperatiste reprezentate de cooperativele meºteºugãreºti ºi cooperativele de consum, care sunt organizate ºi funcþioneazã conform prevederilor Decretului-lege nr. 66/1990 privind organizarea ºi funcþionarea cooperaþiei meºteºugãreºti, cu modificãrile ulterioare, respectiv ale Legii nr. 109/1996 privind organizarea ºi funcþionarea cooperaþiei de consum ºi a cooperaþiei de credit, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
c) asociaþiile familiale care se constituie ºi funcþioneazã conform Legii nr. 507/2002 privind organizarea ºi desfãºurarea unor activitãþi economice de cãtre persoane fizice, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
d) persoanele fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice conform prevederilor Legii nr. 507/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
e) ºomerii care se obligã sã înfiinþeze întreprinderi mici ºi mijlocii, unitãþi cooperatiste, asociaþii familiale sau sã devinã persoane fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice au prioritate la obþinerea creditului;
f) persoanele în vârstã de pânã la 30 de ani, care au statut de student pentru prima datã ºi care urmeazã studiile la cursuri de zi la o instituþie de învãþãmânt superior de stat sau particular, autorizatã ori acreditatã în condiþiile legii.
Art. 9. - Beneficiarii de fonduri nerambursabile sunt prevãzuþi la art. 861 din Legea nr. 76/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 10. - (1) Condiþiile ce trebuie îndeplinite de întreprinderile mici ºi mijlocii ºi de unitãþile cooperatiste pentru a avea acces la credite în condiþii avantajoase, respectiv la fonduri nerambursabile, sunt:
a) numãrul total de salariaþi ºi/sau de membri cooperatori sã fie, la momentul acordãrii creditului, de cel mult 249 de persoane;
b) întreprinderile mici ºi mijlocii ºi unitãþile cooperatiste sã se oblige prin contractul de credite sã angajeze cu contract individual de muncã ºomeri pe cel puþin 50%, respectiv 100%, în cazul fondurilor nerambursabile, din locurile de muncã nou-create;
c) locurile de muncã pe care se încadreazã personal în baza obligaþiei asumate prin contractul de credit sã nu fie locuri vacante ca urmare a încetãrii raporturilor de muncã ale salariaþilor în ultimele 12 luni premergãtoare solicitãrii creditului;
d) sã menþinã raporturile de muncã cu persoanele încadrate pe noile locuri de muncã o perioadã de cel puþin 3 ani, respectiv 4 ani de la încadrare, iar în cazul încetãrii raporturilor de muncã ale unora dintre aceste persoane sã angajeze în termen de 30 de zile pe locurile de muncã devenite vacante personal din aceeaºi categorie;
e) sã menþinã locurile de muncã nou-create pentru o perioadã de minimum 5 ani;
f) sã realizeze activitatea de bazã în producþie, inclusiv producþie agricolã, servicii sau turism:
- dacã agenþii economici realizeazã venituri ºi din activitatea de comerþ, acestea nu trebuie sã depãºeascã 49% din totalul veniturilor;
- dovada se face prin raportarea anualã "Rezultate financiare", la data de ............/..........., cifra de afaceri fiind evidenþiatã financiar-contabil pe analitice activitãþi;
- raportarea va purta viza administraþiei financiare;
- în determinarea ponderii activitãþii de comerþ nu se iau în calcul veniturile obþinute din comercializarea produselor proprii prin magazinele producãtorului;
g) pe perioada derulãrii contractului de creditare, respectiv a contractului de acordare a fondului nerambursabil, angajatorul nu poate reduce numãrul de posturi existent în unitate la data acordãrii creditului în condiþii avantajoase, respectiv a fondului nerambursabil, iar dacã unul dintre aceste posturi devine vacant, are obligaþia de a angaja în termen de 30 de zile o altã persoanã pe respectivul loc de muncã;
h) în situaþia în care contractul individual de muncã se suspendã din cauza concediilor fãrã platã, perioada de suspendare nu este luatã în considerare la calculul termenului de 3 ani prevãzut de lege pentru ocuparea locurilor de muncã nou-create.
(2) Prin perioada de derulare a contractului în care angajatorul nu poate reduce numãrul de posturi existent în unitate la data acordãrii creditului sau a fondului nerambursabil, prevãzutã la art. 88 alin. (3) din Legea nr. 76/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se înþelege o perioadã de 5 ani de la data acordãrii creditului, respectiv a fondului nerambursabil.
(3) Asociaþiile familiale pot primi credite în condiþii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, proporþional cu numãrul membrilor acestora, iar persoanele fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice pot primi credite în condiþii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, pentru finanþarea propriului loc de muncã, cu respectarea prevederilor art. 88 alin. (3) din Legea nr. 76/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(4) Asociaþiile familiale ºi persoanele fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice pot avea acces la credite în condiþii avantajoase, respectiv la fonduri nerambursabile, pentru iniþierea sau dezvoltarea propriei activitãþi numai dacã desfãºoarã activitãþi în producþie, inclusiv producþie agricolã, servicii sau turism, dispoziþiile alin. (1) lit. f) aplicându-se în mod corespunzãtor.
(5) Asociaþiile familiale ºi persoanele fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice pot primi credite în condiþii avantajoase dacã cel puþin unul dintre membrii asociaþiei familiale, respectiv persoana fizicã, este asigurat în sistemul asigurãrilor pentru ºomaj ºi a realizat un stagiu de cotizare de cel puþin 12 luni în ultimele 24 de luni premergãtoare datei solicitãrii creditului.
(6) Asociaþiile familiale ºi persoanele fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice pot primi fonduri nerambursabile dacã cel puþin unul dintre membrii asociaþiei familiale, respectiv persoana fizicã, a realizat un stagiu total de cotizare în sistemul asigurãrilor pentru ºomaj de minimum 24 de luni.
(7) Agenþii economici ale cãror venituri din activitatea de comerþ depãºesc ponderea de 49% în totalul veniturilor pot beneficia de credite în condiþii avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile, acordate în condiþiile prevãzute de lege, dacã dezvoltã activitãþi de producþie sau servicii, iar prin realizarea proiectului structura veniturilor se modificã astfel încât veniturile din comerþ sã reprezinte cel mult 49% din veniturile totale.
Art. 11. - (1) Creditele în condiþii avantajoase ºi fondurile nerambursabile se acordã cu respectarea prevederilor Regulamentului privind ajutorul de stat regional, pus în aplicare prin Ordinul preºedintelui Consiliului Concurenþei nr. 55/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie 2004, ºi ale Regulamentului privind ajutorul de stat pentru ocuparea forþei de muncã, elaborat în temeiul Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, pus în aplicare prin Ordinul preºedintelui Consiliului Concurenþei nr. 166/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 22 octombrie 2003.
(2) În cazul creditelor în condiþii avantajoase, ajutorul de stat constã în diferenþa dintre dobânda de referinþã stabilitã de Banca Naþionalã a României ºi dobânda aferentã creditului acordat, iar în cazul fondurilor nerambursabile ajutorul de stat este reprezentat de întreaga sumã pusã la dispoziþia beneficiarului.
(3) Intensitatea ajutorului de stat pentru realizarea de investiþii în vederea creãrii de noi locuri de muncã, reprezentând ponderea ajutorului de stat în totalul costurilor eligibile, nu poate depãºi 50% în cazul întreprinderilor mari ºi 65% în cazul întreprinderilor mici ºi mijlocii, astfel cum sunt definite în Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzãtorilor privaþi pentru înfiinþarea ºi dezvoltarea întreprinderilor mici ºi mijlocii, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
(4) Costurile eligibile sunt investiþiile în bunuri corporale (echipamente, clãdiri ºi terenuri) ºi în bunuri necorporale, iar criteriile de eligibilitate sunt stabilite în Regulamentul privind ajutorul de stat regional.
C. Procedura de desemnare a bãncii sau a agenþiei autorizate sã acorde credite în condiþii avantajoase, respectiv fonduri nerambursabile, din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj
Art. 12. - (1) Banca sau agenþia autorizatã sã administreze fondul de creditare, respectiv fondul nerambursabil, este desemnatã prin licitaþie organizatã de Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã.
(2) Licitaþia se organizeazã în conformitate cu legislaþia în vigoare privind achiziþiile publice.
Art. 13. - În scopul desemnãrii bãncii sau agenþiei autorizate sã administreze fondul de creditare, respectiv fondul nerambursabil, se constituie o comisie de evaluare numitã prin ordin al preºedintelui Agenþiei Naþionale pentru Ocuparea Forþei de Muncã.
Art. 14. - (1) La licitaþia pentru desemnarea bãncii sau a agenþiei autorizate sã administreze fondul de creditare, respectiv fondul nerambursabil, pot participa, dupã caz:
a) bãncile, persoane juridice române, constituite în baza Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, ºi a autorizaþiei eliberate de Banca Naþionalã a României;
b) agenþiile autorizate sã acorde credite ºi fonduri nerambursabile, în condiþiile legii.
(2) Pentru a putea fi desemnate sã administreze fondul de creditare, respectiv fondul nerambursabil, bãncile trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiþii:
a) sã facã dovada achitãrii obligaþiilor fiscale, a contribuþiilor la bugetul asigurãrilor sociale de stat, la bugetul asigurãrilor pentru ºomaj ºi la bugetul asigurãrilor de sãnãtate;
b) sã aibã experienþã în acordarea de credite, respectiv fonduri nerambursabile, întreprinderilor mici ºi mijlocii;
c) sã dispunã de dotarea necesarã pentru realizarea contractului de servicii de acordare de credite, respectiv de fonduri nerambursabile (calculatoare, echipamente, aparaturã, software, mijloace fixe ºi alte dotãri);
d) sã dispunã de personal de specialitate necesar îndeplinirii contractului de credite în condiþii avantajoase, respectiv de fonduri nerambursabile;
e) sã dispunã de o reþea teritorialã care sã acopere în totalitate judeþele þãrii ºi de personalul având pregãtirea ºi competenþele necesare pentru acordarea creditelor, respectiv a fondurilor nerambursabile;
f) sã nu se afle în regim de supraveghere sau administrare specialã în evidenþele Bãncii Naþionale a României în ultimele 6 luni de activitate;
g) sã se încadreze în limitele prevãzute de Normele Bãncii Naþionale a României nr. 12/2003 privind supravegherea solvabilitãþii ºi expunerilor mari ale instituþiilor de credit, cu modificãrile ulterioare;
h) sã se încadreze în limitele prevãzute de Normele Bãncii Naþionale a României nr. 1/2001 privind lichiditatea bãncilor, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
i) sã constituie provizioane la nivelul celui prevãzut de Regulamentul Bãncii Naþionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor ºi plasamentelor, precum ºi constituirea, regularizarea ºi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, ºi de Normele metodologice ale Bãncii Naþionale a României nr. 12/2002 pentru aplicarea Regulamentului Bãncii Naþionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor ºi plasamentelor, precum ºi constituirea, regularizarea ºi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare;
j) sã deþinã capacitatea financiarã de a rambursa din surse proprii creditele ºi dobânzile aferente, în cazul nerecuperãrii integrale sau parþiale a fondului de credite acordat;
k) sã facã dovada cã ponderea deþinutã de creditele restante din totalul creditelor guvernamentale ºi neguvernamentale este sub 5%.
(3) Agenþiile de credit vor fi autorizate de Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã pentru administrarea fondului de creditare, respectiv a fondului nerambursabil destinat acordãrii de microcredite în baza unor scheme de creditare, în condiþiile prevãzute de Ordonanþa Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agenþiilor de credit în vederea administrãrii fondurilor pentru acordarea de microcredite, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 376/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 15. - (1) În conþinutul ofertelor prezentate de bãnci sau de agenþiile de credit trebuie sã fie prevãzute:
a) dobânda oferitã la sumele neutilizate din contul de disponibilitãþi sau de depozit constituit;
b) comisioanele percepute de la clienþi pentru creditele în condiþii avantajoase, respectiv pentru fondurile nerambursabile, acordate;
c) nivelul de dotare;
d) nivelul de pregãtire a personalului;
e) experienþa în domeniul acordãrii de credite, respectiv de fonduri nerambursabile, întreprinderilor mici ºi mijlocii, unitãþilor cooperatiste, asociaþiilor familiale ºi persoanelor fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice;
f) reþeaua teritorialã;
g) alte elemente cuprinse în caietul de sarcini.
(2) Documentele depuse de bãnci pentru a face dovada îndeplinirii condiþiilor prezentate la art. 14 alin. (2) ºi de agenþiile de credit, împreunã cu ofertele, vor fi analizate de comisia de evaluare, care va desemna banca, respectiv agenþiile de credit autorizate.
(3) Rezultatele analizei ºi decizia comisiei de licitaþie se vor consemna în procesul-verbal semnat de toþi membrii comisiei. Decizia comisiei de licitaþie va fi comunicatã tuturor bãncilor sau agenþiilor de credit participante la licitaþie.
Art. 16. - (1) Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã va încheia cu banca sau cu agenþia de credit autorizatã, câºtigãtoare a licitaþiei, un contract privind derularea activitãþii de creditare, respectiv de acordare a fondurilor nerambursabile, în condiþiile stabilite în caietul de sarcini întocmit în vederea organizãrii licitaþiei.
(2) Banca sau agenþia de credit autorizatã, câºtigãtoare a licitaþiei, împreunã cu Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã, va elabora ºi va aproba instrucþiuni comune în scopul reglementãrii procedurilor care vor fi urmate de unitãþile lor teritoriale în derularea procesului de acordare a creditelor, respectiv de acordare a fondurilor nerambursabile, de monitorizare a utilizãrii acestora ºi de respectare a graficelor de încadrare în muncã a persoanelor din rândul ºomerilor.
Art. 17. - (1) Dacã în procesul derulãrii creditelor sau a fondurilor nerambursabile banca ori agenþia de credit câºtigãtoare a licitaþiei dovedeºte cã nu are capacitatea de a administra fondul de creditare, respectiv fondul nerambursabil, Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã va proceda la desemnarea unei alte bãnci sau agenþii de credit, prin organizarea unei noi licitaþii.
(2) Banca sau agenþia de credit câºtigãtoare a licitaþiei organizate ca urmare a intervenirii situaþiei prezentate la alin. (1) va prelua portofoliul de credite acordate de bancã sau de agenþia de credit aflatã în imposibilitate de a continua activitatea de acordare a creditelor ºi a fondurilor nerambursabile.
D. Condiþiile de acordare, utilizare ºi de rambursare a creditelor, precum ºi condiþiile de acordare ºi utilizare a fondurilor nerambursabile ºi de stabilire a garanþiilor
Art. 18. - Întreprinderile mici ºi mijlocii, unitãþile cooperatiste, asociaþiile familiale, persoanele fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice, ºomerii ºi studenþii pot beneficia de credite, respectiv de fonduri nerambursabile, din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj, pentru:
a) finanþarea stocurilor de materii prime, materiale ºi obiecte de inventar sau a altor nevoi privind activitatea curentã, conform specificaþiilor din studiul de fezabilitate;
b) cheltuieli de capital, respectiv: utilaje ºi echipamente, instalaþii de lucru, construcþii speciale, construcþii, amenajãri ºi dotãri, mijloace de transport, calculatoare ºi altele asemenea;
c) finanþarea concomitentã a stocurilor de materii prime ºi a cheltuielilor de capital, potrivit prevederilor din studiul de fezabilitate.
Art. 19. - (1) Pentru beneficiarii de credite sau de fonduri nerambursabile contribuþia beneficiarului trebuie sã fie de cel puþin 25% din valoarea proiectului de fezabilitate depus.
(2) Aportul propriu poate fi constituit din bunuri (terenuri, clãdiri, echipamente, software ºi capital circulant) legate de investiþie, care fac parte din planul de finanþare a proiectului (devizul general) cuprins în studiul de fezabilitate, indiferent de momentul ºi de modul legal al dobândirii acestora, ºi sunt considerate investiþie iniþialã.
(3) Contribuþia beneficiarului de 25% din valoarea proiectului de fezabilitate depus nu poate face obiectul unui alt ajutor de stat.
Art. 20. - (1) Perioada maximã în care creditul acordat trebuie sã fie rambursat este:
a) de 3 ani, în cazul creditelor acordate pentru finanþarea cheltuielilor de capital;
b) de un an, în cazul creditelor acordate pentru finanþarea stocurilor de materii prime ºi materiale.
(2) În cadrul termenului de rambursare, la creditul pentru cheltuielile de capital se poate include, la cererea solicitantului de credit, ºi o perioadã de graþie de pânã la 6 luni.
Art. 21. - (1) Creditele ºi fondurile nerambursabile se acordã în raport cu numãrul locurilor de muncã pe care solicitantul se obligã sã le creeze, în cuantumul stabilit de lege ºi cu respectarea art. 11 alin. (3) ºi (4).
(2) Beneficiarii de credite în condiþii avantajoase pentru asigurarea producþiei trebuie sã angajeze pe locurile de muncã nou-create numai persoane care nu au avut niciodatã un loc de muncã, care ºi-au pierdut sau care sunt pe cale de a-ºi pierde locul de muncã.
Art. 22. - (1) Dobânda la creditul acordat în temeiul art. 86 din Legea nr. 76/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, va fi de 50% din dobânda de referinþã stabilitã de Banca Naþionalã a României, revizuibilã în conformitate cu nivelul dobânzii de referinþã comunicat de Banca Naþionalã a României.
(2) În judeþele în care rata medie anualã a ºomajului s-a situat peste rata medie anualã a ºomajului pe þarã, comunicatã de Agenþia Naþionalã pentru Ocuparea Forþei de Muncã, creditele se acordã, în anul calendaristic urmãtor, cu o dobândã de 25% din dobânda de referinþã a Bãncii Naþionale a României.
(3) Beneficiazã de credite cu dobânda prevãzutã la alin. (2) ºi persoanele în vârstã de pânã la 30 de ani, care au statut de student pentru prima datã ºi care urmeazã studiile la cursuri de zi la o instituþie de învãþãmânt superior de stat ori particular, autorizatã sau acreditatã în condiþiile legii.
Art. 23. - (1) Creditele ºi fondurile nerambursabile acordate vor fi garantate cu garanþii reale ºi personale, astfel încât acestea sã acopere valoarea creditului acordat ºi a dobânzii aferente, respectiv a fondului nerambursabil acordat.
(2) Garantarea se face, în principal, cu obiectele achiziþionate din creditul, respectiv fondul nerambursabil acordat, precum ºi cu alte bunuri ºi valori care aparþin solicitantului ºi/sau giranþilor acestuia, care trebuie sã acopere valoarea creditului acordat ºi a dobânzii aferente, respectiv a fondului nerambursabil acordat.
(3) Bunurile care se constituie ca garanþie vor fi asigurate, pe întreaga perioadã de derulare a creditului, respectiv a fondului nerambursabil, la una dintre cele 3 societãþi de asigurãri agreate de banca autorizatã, respectiv de agenþia de credit.
Art. 24. - (1) Pentru obþinerea unui credit, respectiv a unui fond nerambursabil, acordat din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj, întreprinderile mici ºi mijlocii ºi unitãþile cooperatiste vor depune la agenþia pentru ocuparea forþei de muncã judeþeanã sau a municipiului Bucureºti, pe al cãrei teritoriu îºi au sediul social sau, dupã caz, reºedinþa, o cerere însoþitã de urmãtoarele documente:
a) contractul de societate sau, dupã caz, actul constitutiv;
b) hotãrârea judecãtoreascã de autorizare a înfiinþãrii societãþii;
c) statutul societãþii;
d) certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerþului sau codul unic de înregistrare;
e) codul fiscal;
f) ultimul bilanþ contabil vizat de organul fiscal teritorial;
g) ultimele 3 balanþe de verificare;
h) dovada achitãrii obligaþiilor fiscale (certificate fiscale) ºi a contribuþiilor la bugetul asigurãrilor sociale de stat, la bugetul asigurãrilor pentru ºomaj ºi la bugetul asigurãrilor pentru sãnãtate;
i) declaraþie privind litigiile cu terþii, cu precizarea motivelor care au condus la situaþiile respective;
j) studiul de fezabilitate al proiectului pentru care se solicitã creditul;
k) graficul creãrii ºi ocupãrii noilor locuri de muncã;
l) acte care sã ateste proprietatea asupra bunurilor aduse în garanþie, precum ºi valoarea acestora;
m) proiecþia fluxului de lichiditãþi pe perioada de creditare;
n) graficul de rambursare a creditului;
o) declaraþie pe propria rãspundere cã nu au beneficiat de ajutoare de stat nenotificate la Consiliul Concurenþei în ultimii 3 ani, în valoare totalã de 4 miliarde lei;
p) alte documente solicitate de bancã sau de agenþia de credit.
(2) În cazul solicitãrii de credite sau de fonduri nerambursabile pentru construcþii în vederea realizãrii ori dezvoltãrii de noi capacitãþi de producþie, la documentele prezentate la alin. (1) se solicitã ºi urmãtoarele documente:
a) acte care sã ateste situaþia juridicã a terenului pe care urmeazã sã se realizeze investiþia;
b) autorizaþia de construcþie;
c) acordurile ºi avizele legale pentru realizarea investiþiei.
(3) La solicitarea de credite sau de fonduri nerambursabile pentru începerea activitãþii nu se vor depune documentele prevãzute la alin. (1) lit. f)-i).
(4) Persoanele fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice ºi asociaþiile familiale vor depune pentru obþinerea creditelor sau a fondurilor nerambursabile urmãtoarele documente, dupã caz:
a) autorizaþia de funcþionare;
b) codul fiscal, codul unic de înregistrare sau codul numeric personal;
c) declaraþie specialã privind veniturile din activitãþi independente pentru anul în curs;
d) dispoziþia de impunere ºi declaraþia de impunere pentru anul expirat;
e) studiul de fezabilitate;
f) acte care sã ateste proprietatea asupra garanþiilor ºi valoarea acestora;
g) aportul beneficiarului la realizarea investiþiei;
h) certificatul privind stagiul de cotizare;
i) alte documente solicitate de bancã sau de agenþia de credit;
j) declaraþia pe propria rãspundere cã nu au beneficiat de ajutoare de stat nenotificate la Consiliul Concurenþei în ultimii 3 ani, în valoare totalã de 4 miliarde lei.
(5) Asociaþiile familiale ºi persoanele fizice care desfãºoarã în mod independent activitãþi economice, care solicitã credite sau fonduri nerambursabile pentru începerea activitãþii, nu vor prezenta documentele prevãzute la alin. (4) lit. c), d) ºi j).
(6) Pe lângã documentele menþionate la alin. (1) sau (4), persoanele prevãzute la art. 8 lit. f) vor prezenta ºi urmãtoarele documente:
a) certificatul de naºtere (în copie);
b) actul de identitate (în copie);
c) adeverinþa eliberatã de unitatea de învãþãmânt superior de stat sau particular, autorizatã ori acreditatã în condiþiile legii, la care urmeazã studiile la cursuri de zi;
d) declaraþie pe propria rãspundere cã nu au mai urmat cursurile altei unitãþi de învãþãmânt superior.
(7) Atunci când, la data finalã a bilanþului contabil, o întreprindere depãºeºte sau cade sub impunerile legate de angajaþi ori plafoanele financiare, prevãzute de Legea nr. 133/1999, aceasta va avea repercusiuni asupra pierderii sau obþinerii de cãtre aceastã întreprindere a statutului de întreprindere micã ºi mijlocie, doar dacã fenomenul este repetat pe durata a 2 ani financiari consecutivi.
(8) La calculul intensitãþii ajutorului de stat conform art. 11 alin. (3) ºi (4) se va þine cont de situaþiile prevãzute la alin. (1).
Art. 25. - Cererile ºi documentele prevãzute la art. 24 se verificã în cadrul compartimentelor de specialitate ale agenþiilor pentru ocuparea forþei de muncã judeþene, respectiv a municipiului Bucureºti, ºi, dacã se constatã cã documentaþia este completã ºi cã sunt întrunite condiþiile legale, vor fi transmise spre avizare comitetelor de credit.
Art. 26. - (1) Pentru avizarea acordãrii de credite se constituie la nivelul judeþelor ºi al municipiului Bucureºti comitete de credit formate din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) preºedintele ºi un membru desemnat din partea bãncii sau agenþiei de credit autorizate sã acorde creditele;
b) 3 membri din partea agenþiei pentru ocuparea forþei de muncã judeþene, respectiv a municipiului Bucureºti.
(2) Comitetele de credit se întrunesc cel puþin o datã pe lunã, analizeazã documentaþia depusã de solicitanþii de credite, verificã îndeplinirea de cãtre aceºtia a condiþiilor de eligibilitate, evalueazã eficienþa economicã ºi socialã a proiectelor prezentate ºi avizeazã acordarea creditelor.
(3) În vederea adoptãrii deciziei de avizare, comitetul de credit poate cere solicitanþilor orice informaþii pe care le considerã necesare.
Art. 27. - (1) În urma analizei ºi avizãrii favorabile de cãtre comitetul de credit documentaþia este transmisã bãncii sau agenþiei autorizate, pentru analizã, în vederea aprobãrii ºi acordãrii creditului.
(2) Dacã cererea de credit este respinsã de comitetul de credit, documentaþia se restituie solicitantului, însoþitã de motivaþia respingerii, semnatã de preºedintele comitetului de credit.
Art. 28. - (1) Aprobarea ºi acordarea fiecãrui credit se vor face pe baza unui referat care va fi întocmit de inspectorul de credite al bãncii sau al agenþiei de credit autorizate, desemnat de conducãtorul compartimentului de creditare ºi de conducãtorul compartimentului financiar-contabil. Referatul trebuie sã conþinã, dupã caz, fãrã a fi limitative, urmãtoarele elemente:
a) datele de identificare a solicitantului: denumirea, adresa sediului social, extrasul din actele constitutive privind obiectul de activitate;
b) evaluarea capacitãþii solicitantului de a rambursa la scadenþã ratele de credit ºi de a plãti dobânda aferentã, pe baza analizei datelor înscrise în situaþia privind fluxul de lichiditãþi;
c) informaþii despre bonitatea solicitantului. În acest scop vor fi calculaþi pe baza datelor înscrise în ultimul bilanþ contabil ºi în ultima balanþã de verificare urmãtorii indicatori:
- lichiditatea curentã;
- solvabilitatea patrimonialã;
- gradul de acoperire a dobânzii;
- rata profitului;
- viteza de rotaþie a activelor circulante.
(2) Modul de calcul al indicatorilor prezentaþi la alin. (1) lit. c), precum ºi nivelurile recomandabile ale indicatorilor respectivi sunt în conformitate cu normele interne ale bãncii autorizate ºi þinându-se seama de prevederile legii.
Art. 29. - Dacã cererea de credit nu este aprobatã de banca sau de agenþia de credit, documentaþia va fi restituitã agenþiilor pentru ocuparea forþei de muncã judeþene, respectiv a municipiului Bucureºti, cu motivaþia corespunzãtoare, pentru a fi înapoiatã solicitantului.
Art. 30. - Luarea în considerare a deciziilor comitetului de credit în vederea aprobãrii cererii de acordare a creditului reprezintã o opþiune ce revine exclusiv în sarcina ºi în responsabilitatea bãncii sau agenþiei de credit autorizate.
Art. 31. - (1) Creditele din fondul asigurãrilor pentru ºomaj vor fi acordate în lei, pe bazã de contract de credit încheiat, în condiþiile legii, între bancã, respectiv agenþia de credit, ºi beneficiar, prin care se vor stabili, fãrã a fi limitative: condiþiile de scadenþã, dobânda, valoarea garanþiilor, clauzele referitoare la nerambursarea la scadenþã a creditului.
(2) În contractul de credit vor fi menþionate ºi condiþiile pe care trebuie sã le îndeplineascã solicitantul de credit, conform prevederilor Legii nr. 76/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, inclusiv obligaþia de a angaja ºomeri pe cel puþin 50% din locurile de muncã nou-create.
(3) Beneficiarul de credit, precum ºi beneficiarul de fonduri nerambursabile vor încheia un contract cu agenþiile pentru ocuparea forþei de muncã judeþene sau a municipiului Bucureºti în care sunt trecute atât obligaþiile beneficiarului, cât ºi obligaþiile agenþiilor ºi sancþiunile aplicabile în cazul nerespectãrii obligaþiilor.
(4) Modelul contractului prevãzut la alin. (3) se aprobã prin ordin al preºedintelui Agenþiei Naþionale pentru Ocuparea Forþei de Muncã.
Art. 32. - Agenþiile pentru ocuparea forþei de muncã judeþene ºi a municipiului Bucureºti vor transmite Agenþiei Naþionale pentru Ocuparea Forþei de Muncã rapoarte pentru fiecare an în care ajutoarele de stat sunt acordate, în vederea comunicãrii acestora Consiliului Concurenþei.
Art. 33. - Respectarea graficelor de creare a noi locuri de muncã ºi de încadrare a ºomerilor este urmãritã de organele de control mãsuri active ale agenþiilor pentru ocuparea forþei de muncã judeþene, respectiv a municipiului Bucureºti, care vor constata ºi vor aplica, dupã caz, sancþiunile prevãzute de Legea nr. 76/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Art. 34. - Nerespectarea obligaþiilor asumate de beneficiarul de credite, respectiv de fonduri nerambursabile, potrivit dispoziþiilor Legii nr. 76/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, ºi prezentelor norme metodologice poate atrage rezilierea contractului de credite, respectiv de acordare a fondului nerambursabil.
Art. 35. - Beneficiarii de credite acordate în condiþii avantajoase din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj pot solicita un nou credit numai dupã achitarea integralã a creditelor acordate anterior, inclusiv a dobânzilor aferente.
CAPITOLUL III
Dispoziþii finale
Art. 36. - Prezentele norme metodologice vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 37. - La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice, Normele metodologice nr. 394/13.108/2002 emise de Ministerul Muncii ºi Solidaritãþii Sociale ºi Banca Naþionalã a României privind acordarea din bugetul asigurãrilor pentru ºomaj de credite în condiþii avantajoase întreprinderilor mici ºi mijlocii, unitãþilor cooperatiste, asociaþiilor familiale ºi persoanelor fizice autorizate sã desfãºoare activitãþi independente, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 15 aprilie 2002, cu modificãrile ulterioare, se abrogã.
Comentarii articol (0)