Prin Decizia nr. 264/2007, Curtea Constitutionala a admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Decizia Curtii a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 283 din 27.04.2007.
Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, a fost ridicata din oficiu de Tribunalul Mures - Sectia civila in Dosarul nr. 291/102/2006 (nr. vechi 3.292/2006).
Motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicata de Tribunalul Mures - Sectia civila
In motivarea exceptiei Tribunalul Mures - Sectia civila arata ca este neconstitutionala conditionarea recalcularii pensiei de realizarea, dupa pensionare, a unui stagiu de cotizare de minimum 12 luni. Astfel, considera ca, prin aceasta conditionare, persoana care dupa pensionare a realizat un stagiu de cotizare inferior perioadei de 12 luni este eliminata in mod arbitrar si abuziv de la dreptul la recalcularea pensiei corelativ obligatiei de plata a contributiei la asigurarile sociale. Aceasta dispozitie legala este, in primul rand, discriminatorie, contrar principiului constitutional al egalitatii in drepturi.
Totodata, dispozitia legala criticata incalca si dreptul constitutional de proprietate asupra veniturilor dobandite licit, din moment ce persoana este obligata sa plateasca lunar din aceste venituri contributii la asigurarile sociale, dar contributia este golita de efecte juridice, concretizate in modificarea corespunzatoare a cuantumului pensiei. De asemenea, in opinia instantei, sunt incalcate dreptul constitutional la pensie, obligatia statului de a lua masuri de protectie sociala si caracterul de stat social al Romaniei.
Motivarea Deciziei Curtii Constitutionale
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobata prin Legea nr. 338/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002, dispozitii potrivit carora "Beneficiarii pensiei pentru limita de varsta pot solicita recalcularea pensiei dupa realizarea fiecarui stagiu de cotizare de minimum 12 luni".
Instanta care a ridicat exceptia de neconstitutionalitate considera ca dispozitiile legale care sunt supuse controlului de constitutionalitate contravin urmatoarelor prevederi constitutionale: art. 1 alin. (3) referitor la caracterul social al statului, art. 11 si 20 cu raportare la art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, art. 44 alin. (1), (2) si (8) si art. 136 alin. (5) referitoare la dreptul de proprietate, art. 15 alin. (1) privind universalitatea, art. 47 privind nivelul de trai si art. 56 alin. (2) si (3), referitoare la contributiile financiare.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea a retinut ca, potrivit unuia dintre principiile generale ale noului sistem public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exercitarea acestor drepturi si cuantumul pensiilor si al altor drepturi acordate trebuie sa reflecte intreaga activitate desfasurata si intreaga perioada de cotizare, inclusiv perioadele necontributive asimilate stagiului de cotizare.
Pe baza acestui principiu, pentru fiecare an din stagiul de cotizare se stabileste un punctaj, iar pentru intreaga perioada a stagiului de cotizare se determina punctajul mediu care constituie baza de calcul la stabilirea cuantumului pensiei.
Persoana care dupa pensionare mai desfasoara o activitate aducatoare de venituri este obligata prin lege sa plateasca contributia la asigurarile sociale, datorata in raport cu nivelul veniturilor realizate. Valorificarea acestui stagiu suplimentar de cotizare se poate face prin recalcularea pensiei. Punctajul anual pentru acest stagiu suplimentar de cotizare se poate calcula chiar daca nu reprezinta un an intreg. Adaugandu-se acest punctaj la cele luate in calcul initial, se modifica punctajul mediu si in mod corespunzator creste cuantumul pensiei.
Conditionarea dreptului la recalculare de realizarea unui stagiu suplimentar de cotizare de minimum 12 luni este
contrara principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor si instituie o discriminare intre cetatenii care se afla, in realitate, in situatii identice. Marimea stagiului suplimentar de cotizare nu este un criteriu obiectiv si nici rezonabil pentru a considera ca cetatenii se afla in situatii diferite, care ar justifica tratamentul juridic diferentiat.
Potrivit art. 47 alin. (2) din Constitutie, conditiile si criteriile de acordare a pensiei, modul de calcul al cuantumului acesteia, inclusiv recalcularea se stabilesc prin lege. Legiuitorul nu este, insa, in drept ca prin aceste reglementari sa stabileasca un tratament juridic diferentiat pentru situatii egale.
In ceea ce priveste dispozitiile constitutionale si din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, referitoare la ocrotirea proprietatii private, Curtea apreciaza ca acestea nu sunt incalcate, avand in vedere ca, asa cum a statuat in numeroase randuri in jurisprudenta sa, contributia la asigurarile sociale nu constituie un depozit, ci este datorata pe baza principiilor subsidiaritatii si solidaritatii sociale.
De asemenea, Curtea a considerat ca modul de calcul si de stabilire a pensiei nu aduce atingere dreptului fundamental la pensie. In sfarsit, Curtea a apreciat ca celelalte prevederi constitutionale invocate de instanta nu au incidenta in cauza.
Curtea a admis exceptia de neconstitutionalitate ridicata din oficiu de Tribunalul Mures - Sectia civila in Dosarul nr. 291/102/2006 (nr. vechi 3.292/2006) si a constatat ca dispozitiile art. 95 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie. Decizia Curtii este definitiva si general obligatorie.
Comentarii articol (0)