Avand in vedere prevederile art. 30, 31, 33, 34, 36, ale art. 86 alin. (2) si ale art. 103 alin. (3) din Legea nr. 204/2006
privind pensiile facultative,
in temeiul dispozitiilor art. 16, 21, ale art. 23 lit. f) si ale art. 24 lit. a) si g) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 50/2005 privind infiintarea, organizarea si functionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumita in continuare Comisie, emite prezenta norma.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — Prezenta norma reglementeaza continutul si procesul de autorizare ale prospectului schemei de pensii facultative.
Art. 2. — Prospectul schemei de pensii facultative, denumit in continuare prospect, este elaborat si propus de catre un administrator si se adreseaza participantilor la un fond de pensii facultative, denumit in continuare fond.
Art. 3. — Termenii si expresiile utilizate in prezenta norma au semnificatiile prevazute la art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, denumita in continuare Lege.
CAPITOLUL II
Continutul prospectului
Art. 4. — Prospectul va contine urmatoarele:
1. Prima parte a prospectului prezinta informatii/datele de identificare ale administratorului si ale fondului:
a) data publicarii, informatie care se va completa dupa obtinerea autorizatiei;
b) denumirea fondului;
c) denumirea administratorului fondului;
d) codul unic de inregistrare al administratorului;
e) numarul de inregistrare al administratorului la oficiul registrului comertului;
f) numarul si data deciziei de autorizare ca administrator, dupa obtinerea acesteia;
g) numarul si data de inscriere in Registrul Comisiei, dupa obtinerea deciziei de la lit. f);
h) numarul deciziei de autorizare a prospectului, dupa obtinerea acesteia, precum si numarul deciziilor ulterioare de autorizare a modificarilor prospectului;
i) numarul deciziei de autorizare a fondului, dupa obtinerea acesteia;
j) gradul de risc al fondului: ridicat/mediu/scazut;
k) datele de contact ale administratorului fondului: adresa, telefon, fax, adresa de web, adresa de e-mail;
l) fraza: „Autoritatea competenta in domeniul reglementarii si supravegherii sistemului de pensii private din Romania este Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.”
2. Cuprinsul prospectului este urmatorul:
a) definitiile termenilor utilizati in prospectul schemei de pensii facultative, in mod special ale termenilor care definesc politica de investitii, instrumentele financiare si riscurile investitiilor;
b) obiectivele fondului;
c) conditiile de eligibilitate, modalitatea de aderare si de dobandire a calitatii de participant la un fond, potrivit prevederilor legale in vigoare;
d) frazele:
(i) „Aderarea la un fond de pensii facultative este o optiune individuala, oferirea oricarui fel de beneficii colaterale fiind interzisa.”;
(ii) „Administratorul nu poate refuza semnarea actului individual de aderare niciunei persoane care are dreptul de a participa la fondul de pensii facultative.”;
(iii) „Toti participantii la un fond de pensii facultative au aceleasi drepturi si obligatii si li se aplica un tratament nediscriminatoriu.”;
e) informatii privind contributia exprimata in lei:
(i) limitele contributiei la fond, fara a depasi limita maxima a contributiei prevazuta de lege;
(ii) posibilitatea stabilirii contributiei in suma fixa sau in procent din venitul brut al participantului;
(iii) modalitatea de plata a contributiei;
(iv) posibilitatea de a modifica contributia, fara a depasi limita maxima prevazuta de lege;
(v) posibilitatea suspendarii sau incetarii platii contributiei la fond, fara penalizarea participantului;
(vi) posibilitatea pentru participantul la un fond din Romania care a fost detasat intr-o alta tara de a plati in continuare contributia la fond pe durata detasarii;
f) obligatiile participantului:
(i) sa plateasca contributia stabilita de comun acord in actul individual de aderare, precum si sa notifice in
prealabil administratorului si angajatorului, daca este
cazul, orice modificare, suspendare sau incetare a
platilor;
(ii) sa comunice administratorului si angajatorului orice
modificare a datelor sale personale;
(iii) sa comunice administratorului in scris deschiderea dreptului de pensie facultativa;
g) declaratia privind politica de investitii;
h) modalitatea de schimbare a politicii de investitii;
i) riscurile asociate structurii de portofoliu propuse;
j) pietele financiare pe care investeste administratorul;
k) structura portofoliului;
l) mentionarea in mod obligatoriu a frazelor:
(i) „Performantele anterioare nu reprezinta o garantie a realizarilor viitoare.”;
(ii) „Activele fondului de pensii facultative sunt organizate, evidentiate si administrate distinct de activele administratorului si de celelalte fonduri de pensii pe care le administreaza”;
(iii) „Autorizarea de catre Comisie a prospectului schemei de pensii facultative nu reprezinta o garantie pentru realizarea obiectivelor investitionale ale fondului de pensii.”;
(iv) „Autorizarea de catre Comisie a prospectului schemei de pensii facultative nu implica in niciun fel aprobarea sau evaluarea de catre Comisie a calitatii plasamentului in instrumente financiare si nu ofera nicio garantie participantului.”;
m) alte elemente pe care administratorul le considera necesare;
n) regimul fiscal al operatiunilor fondului;
o) procedura de calcul al valorii activului net si al valorii unitatii de fond sau mentiunea ca aceste proceduri sunt in conformitate cu normele Comisiei, precum si modalitatea publicarii acestor valori;
p) procedura de calcul al ratei anuale a rentabilitatii fondului sau mentiunea ca aceasta procedura este in conformitate cu normele Comisiei, precum si modalitatea publicarii acestei valori;
q) caracteristici ale contului individual al participantilor, cu mentionarea in mod obligatoriu a textului: „Participantul este
proprietarul activului personal din contul sau. Activul personal nu poate face obiectul unei executari silite sau al unei tranzactii,
sub sanctiunea nulitatii actelor respective. Activul personal nu poate fi gajat sau cesionat, nu poate fi folosit pentru acordarea de credite sau pentru a garanta credite, sub sanctiunea nulitatii.”;
r) modalitatea de transformare in unitati de fond a contributiilor si transferurilor de lichiditati in conturile individuale ale participantilor;
s) resursele financiare ale fondului;
s) cuantumul si structura cheltuielilor, respectiv o prezentare detaliata a comisioanelor si taxelor suportate din contributii si din activul fondului, precum si modalitatea de percepere a acestora;
t) modalitatile de transfer la un alt fond si valoarea penalitatilor;
t) conditiile de acordare a prestatiilor facultative in caz de invaliditate, precum si conditiile cumulative pe care trebuie sa le
indeplineasca participantul/beneficiarul, potrivit legii, pentru a obtine o pensie facultativa. Se va mentiona prevederea din lege
potrivit careia se va adopta o lege speciala privind organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor reglementate si
supravegheate de Comisie;
u) garantii oferite de administrator, in cazul in care acestea exista:
(i) structura garantiilor;
(ii) constituirea provizioanelor tehnice;
v) obligatiile de raportare si informare ale administratorului, periodicitatea si tipurile de informari, informatiile gratuite si contra cost pe care le poate obtine participantul;
w) procedura de modificare a prospectului;
x) informatii despre administrator:
(i) date despre membrii consiliului de administratie, membrii comitetului de directie/conducatori, conducatorii departamentului sau directiei de investitii si, dupa caz, membrii comitetului de investitii, analiza si risc din structura organizatorica a administratorului;
(ii) structura actionariatului;
(iii) informatii despre persoanele fizice si/sau juridice care detin, direct sau indirect, mai mult de 10% din actiunile administratorului ori care ar putea sa exercite pozitie de control, daca este cazul;
y) informatii despre depozitar: denumirea, adresa sediului social, telefon, fax, e-mail, adresa de web, precum si numarul si
data avizului Comisiei;
z) informatii despre auditorul financiar extern: denumirea, adresa sediului social, sedii secundare, telefon, fax, e-mail, website,
numarul si data avizului Comisiei;
3. Contractul de administrare a fondului, intocmit in conformitate cu modelul contractului-cadru prevazut in anexa
nr. 1.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Autorizarea prospectului schemei de pensii facultative
SECTIUNEA 1
Conditii generale
Art. 5. — Pentru a administra un fond, administratorul elaboreaza si propune prospectul schemei de pensii facultative.
Art. 6. — Administratorul trebuie sa obtina autorizarea prospectului pentru fiecare fond de pensii facultative pe care intentioneaza sa il administreze.
Art. 7. — (1) Decizia de autorizare a prospectului schemei de pensii facultative se elibereaza in baza unei cereri al carei model este prevazut in anexa nr. 2.
(2) Cererea de autorizare a primului prospect al schemei de pensii facultative, insotita de documentatia completa, se depune
si se inregistreaza la Comisie odata cu cererea de autorizare ca administrator de fonduri de pensii facultative, de catre reprezentantul legal al societatii de pensii, al societatii de asigurare sau al societatii de administrare a investitiilor.
Art. 8. — Cererea pentru autorizarea prospectului schemei de pensii facultative este insotita de documentele prevazute de
Lege, precum si de urmatoarele:
a) schema de pensii facultative, in baza careia se elaboreaza prospectul, intocmita in conformitate cu prevederile Legii;
b) proiectul contractului de administrare, intocmit in conformitate cu modelul-cadru prevazut in anexa nr. 1;
c) imputernicire semnata si stampilata de catre reprezentantul legal al administratorului, in cazul in care acesta deleaga una sau mai multe persoane pentru a reprezenta societatea in relatia cu reprezentantii Comisiei, pe durata instrumentarii cererii pentru autorizarea prospectului schemei de pensii facultative.
SECTIUNEA a 2-a
Procedura de autorizare a prospectului schemei de pensii facultative
Art. 9. — (1) Autorizarea prospectului schemei de pensii facultative se realizeaza in cadrul procesului de autorizare ca administrator al societatii de pensii, al societatii de asigurare sau al societatii de administrare a investitiilor.
(2) Comisia hotaraste cu privire la eliberarea deciziei de autorizare a prospectului schemei de pensii facultative, in termen de 30 de zile calendaristice de la inregistrarea dosarului complet al solicitantului.
(3) Decizia de autorizare a prospectului schemei de pensii facultative se comunica in termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(4) Orice solicitare a Comisiei privind informatii suplimentare sau modificarea documentelor prezentate initial intrerupe
termenul prevazut la alin. (2), un nou termen incepand sa curga de la data depunerii respectivelor informatii sau modificari,
depunere care nu poate fi facuta mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii Comisiei, sub sanctiunea
respingerii cererii.
(5) In situatia in care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constata depunerea acestora intr-o forma necorespunzatoare, precum si lipsa unor documente, acestea sunt returnate solicitantului spre completare sau inlocuire, dupa caz.
Art. 10. — (1) Neindeplinirea uneia dintre conditiile prevazute in prezenta norma duce la respingerea cererii pentru autorizarea prospectului schemei de pensii facultative.
(2) Decizia de respingere, scrisa si motivata, se comunica solicitantului in termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestata in termen de maximum 30 de zile de la data comunicarii ei, in conformitate cu legislatia in vigoare privind contenciosul administrativ.
SECTIUNEA a 3-a
Modificarea prospectului schemei de pensii facultative
Art. 11. — Prospectul schemei de pensii facultative poate fi modificat doar dupa indeplinirea procedurii prevazute in prezenta norma.
Art. 12. — Administratorul trebuie sa obtina in prealabil avizul Comisiei pentru propunerile de modificare a prospectului schemei de pensii facultative, in conformitate cu procedura prevazuta in prezenta norma.
Art. 13. — Comisia autorizeaza modificarea prospectului schemei de pensii facultative numai dupa ce administratorul face dovada obtinerii acordului majoritatii participantilor la fondul a carui schema se modifica.
SECTIUNEA a 4-a
Procedura eliberarii avizului prealabil pentru modificarea prospectului schemei de pensii facultative
Art. 14. — Administratorul va propune modificarea prospectului schemei de pensii facultative in functie de evolutia reala a fondului si de schimbarile legislative, precum si pentru a adapta prevederile schemei de pensii facultative la conditiile specifice pietei.
Art. 15. — (1) Decizia de avizare prealabila a modificarii prospectului schemei de pensii facultative se elibereaza in baza unei cereri de avizare prealabila a modificarii acestuia, al carei model este prevazut in anexa nr. 3.
(2) Cererea, insotita de documentatia completa, se depune si se inregistreaza la Comisie de catre administratorul care intentioneaza sa modifice schema de pensii a unui fond pe care il administreaza.
#PAGEBREAK#
Art. 16. — Cererea pentru avizarea prealabila a modificarii prospectului schemei de pensii facultative este insotita de urmatoarele documente:
a) modificarile propuse si nota de fundamentare a administratorului;
b) forma finala a prospectului, ce urmeaza a fi difuzata in cazul obtinerii avizului Comisiei pentru modificarea prospectului;
c) modalitatea de informare si consultare a participantilor si beneficiarilor sau, dupa caz, a reprezentantilor acestora, in
conformitate cu prevederile prospectului ce urmeaza a fi modificat;
d) imputernicirea persoanei care reprezinta administratorul in relatia cu reprezentantii Comisiei;
e) cartea de identitate a persoanei imputernicite, in copie.
Art. 17. — (1) Comisia hotaraste cu privire la eliberarea avizului prealabil de modificare a prospectului schemei de pensii
facultative, in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la inregistrarea dosarului complet al solicitantului.
(2) Orice solicitare a Comisiei privind informatii suplimentare sau modificarea documentelor prezentate initial intrerupe termenul prevazut la alin. (1), un nou termen incepand sa curga de la data depunerii respectivelor informatii sau modificari,
depunere care nu poate fi facuta mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii Comisiei, sub sanctiunea
respingerii cererii.
(3) In situatia in care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constata depunerea acestora intr-o forma
necorespunzatoare, precum si lipsa unor documente, acestea sunt returnate solicitantului spre completare ori inlocuire, dupa
caz.
Art. 18. — (1) Neindeplinirea uneia dintre conditiile prevazute in prezenta norma duce la respingerea cererii de eliberare a
avizului prealabil.
(2) Decizia de respingere, scrisa si motivata, se comunica solicitantului in termen de maximum 5 zile calendaristice de la
adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestata in termen de maximum 30 de zile de la data comunicarii ei, in conformitate cu
legislatia in vigoare privind contenciosul administrativ.
Art. 19. — O noua cerere de eliberare a avizului prealabil pentru modificarea prospectului schemei de pensii facultative
poate fi adresata Comisiei numai dupa ce au fost remediate deficientele care au constituit motivele de respingere a cererii
initiale.
SECTIUNEA a 5-a
Procedura de obtinere a acordului majoritatii participantilor pentru modificarea prospectului schemei de pensii facultative
Art. 20. — (1) In termen de maximum 10 zile calendaristice de la data obtinerii avizului prealabil de modificare a prospectului
schemei de pensii facultative, administratorul informeaza participantii si beneficiarii acestora sau, dupa caz, reprezentantii lor asupra propunerilor de modificare a prospectului, conform procedurii prevazute in prospect.
(2) Administratorul, in termen de maximum 30 de zile de la data informarii participantilor, trebuie sa obtina acordul majoritatii
acestora pentru modificarea prospectului schemei de pensii facultative, in conformitate cu procedura de consultare a participantilor, prevazuta in prospect.
(3) Participantii care nu sunt de acord cu propunerile de modificare a prospectului aduc la cunostinta, in scris, administratorului acest fapt in termen de maximum 30 de zile de la data informarii.
(4) In baza notificarii prevazute la alin. (3), participantii care nu sunt de acord cu propunerile de modificare a prospectului
schemei de pensii facultative se pot transfera, fara penalitati, la un alt fond.
Art. 21. — (1) Administratorul va intocmi un proces-verbal in care va mentiona ca a obtinut acordul a jumatate plus unu din
numarul participantilor pentru modificarea prospectului schemei de pensii facultative.
(2) Procesul-verbal se intocmeste nu mai devreme de 15 zile calendaristice de la data la care expira termenul in care participantii isi pot exprima dezacordul fata de modificarile propuse.
(3) Inscrisurile care consemneaza opozitia participantilor la modificarea prospectului schemei de pensii facultative se vor
pastra in conformitate cu procedurile interne privind arhivarea.
(4) Procesul-verbal va fi semnat si stampilat de catre reprezentantul legal al administratorului.
SECTIUNEA a 6-a
Procedura de autorizare a modificarii prospectului schemei de pensii facultative
Art. 22. — (1) Comisia autorizeaza modificarea prospectului schemei de pensii facultative in baza unei cereri de autorizare
a modificarii prospectului, al carei model este prevazut in anexa nr. 4.
(2) Cererea se va depune insotita de procesul-verbal in care se specifica ca s-a obtinut acordul a jumatate plus unu din numarul participantilor pentru modificarea prospectului schemei de pensii facultative.
Art. 23. — (1) Comisia hotaraste cu privire la eliberarea autorizarii modificarii prospectului schemei de pensii facultative,
in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la inregistrarea dosarului complet al solicitantului.
(2) Orice solicitare a Comisiei privind informatii suplimentare sau modificarea documentelor prezentate initial intrerupe
termenul prevazut la alin. (1), un nou termen incepand sa curga de la data depunerii respectivelor informatii sau modificari, depunere care nu poate fi facuta mai tarziu de 30 de zile de la data solicitarii Comisiei, sub sanctiunea respingerii cererii.
Art. 24. — (1) Neindeplinirea uneia dintre conditiile prevazute in prezenta norma duce la respingerea cererii de autorizare a
modificarii prospectului schemei de pensii facultative.
(2) Decizia de aprobare sau de respingere, scrisa si motivata, se comunica solicitantului in termen de maximum 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestata in termen de maximum 30 de zile de la data comunicarii ei, in conformitate cu
legislatia in vigoare privind contenciosul administrativ.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 25. — (1) Prospectul schemei de pensii facultative este pus in mod obligatoriu la dispozitia publicului la sediul social si
la sediile secundare autorizate ale administratorului.
(2) Prospectul schemei de pensii facultative se publica in mod obligatoriu pe pagina de web a administratorului.
Art. 26. — (1) Prospectul schemei de pensii facultative modificat se publica cu respectarea normei privind informatiile continute in materiale publicitare referitoare la fondurile de pensii facultative si administratorii acestora.
(2) Prospectul schemei de pensii facultative se republica integral, pe pagina de web a administratorului, dupa fiecare
modificare autorizata de Comisie.
(3) Republicarea prospectului schemei de pensii facultative se anunta cel putin intr-un cotidian national.
Art. 27. — (1) In situatia in care, in urma aparitiei unor acte normative, prospectul schemei de pensii facultative va necesita
modificari, acestea se vor realiza fara a mai fi necesara indeplinirea procedurilor de obtinere a acordului majoritatii participantilor.
(2) In termen de maximum 10 zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a unor acte normative care duc la modificarea unor prospecte ale schemelor de pensii facultative, administratorii au obligatia de a solicita Comisiei autorizarea prospectului cu modificarile operate.
(3) Administratorul, in situatia prevazuta la alin. (1), va depune o cerere de autorizare a modificarii prospectului care va cuprinde numai modificarile operate ca efect al schimbarii cadrului legislativ.
(4) Pentru indeplinirea prevederilor alin. (3) se aplica procedura prezentata la sectiunea a 6-a „Procedura de autorizare a modificarii prospectului schemei de pensii facultative” a cap. III din prezenta norma, in masura in care acestea nu contravin prevederilor prezentului articol.
Art. 28. — Nerespectarea dispozitiilor cuprinse in prezenta norma se sanctioneaza cu:
a) suspendarea autorizatiei de administrare conform art. 37 din Lege, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 58—70 din Lege privind administrarea speciala;
b) retragerea autorizatiei de administrare potrivit prevederilor art. 38 lit. c) si h) din Lege.
Art. 29. — Anexele nr. 1—4 fac parte integranta din prezenta norma.
Art. 30. — La data intrarii in vigoare a prezentei norme se abroga Norma nr. 6/2006 privind prospectul schemei de pensii
facultative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 766 din 8 septembrie 2006, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 18/2006, precum si Norma nr. 13/2006 privind autorizarea prospectului schemei de pensii facultative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 880 din 27 octombrie 2006, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 25/2006, precum si orice alte dispozitii contrare.
NOTA AvocatNet: Anexele vor fi publicate ulterior.
Comentarii articol (0)