Comisia Europeana a adoptat patru decizii prin care obliga patru mari constructori de automobile (DaimlerChrysler, Toyota, General Motors et Fiat ) sa furnizeze date tehnice referitoare la repararea autovehiculelor produse de acestia tuturor service-urilor auto independente, din interiorul Uniunii Europene.
Aceste decizii au fost adoptate in aplicarea art. 9, paragraful 1 din Regulamentul nr. 1/2003 privind punerea in aplicare a normelor de concurenta prevazute la articolele 81 si 82 din tratat (Atunci cand Comisia intentioneaza sa adopte o decizie care impune incetarea incalcarii, iar intreprinderile propun angajamente pentru a raspunde preocuparilor exprimate de Comisie in evaluarea sa preliminara, Comisia poate, printr-o decizie, sa faca respectivele angajamente obligatorii pentru intreprinderi. O astfel de decizie poate fi adoptata pe o durata determinata si poate concluziona ca nu mai exista motive pentru actiunea Comisiei).
Deciziile au fost pronuntate pe baza unei anchete care a aratat faptul ca un acces insuficient la informatiile tehnice ar putea duce la excluderea de pe piata a service-urilor independente si, in consecinta, acordurile incheiate intre constructorii de automobile si service-urile autorizate incalca regulile referitoare la practicile comerciale restrictive, stabilite prin art. 81 din Tratatul CE.
Scaderea concurentei intre service-urile auto va duce la preturi mai ridicate si la restrangerea posibilitatii de alegere pentru consumatori, service-urile independente fiind mai bine plasate pe piata decat cele autorizate. Pe de alta parte, reparatiile efectuate fara informatiile tehnice corespunzatoare sunt periculoase pentru autovehicule si contribuie la poluarea atmosferica.
Angajamentele propuse de cele patru intreprinderi vor fi obligatorii pana in mai 2010 cand expira Regulamentul CE 1400/2002 privind aplicarea art. 81 (3) din Tratat la categorii de intelegeri verticale si practici concertate in sectorul autovehiculelor. Din acel moment va intra in vigoare Regulamentul CE 715/2007 privind emisiile provenind de la vehicule, care oblica constructorii de automobile sa furnizeze operatorilor independenti accesul normal si fara restrictii la informatiile tehnice referitoare la reparatia vehiculelor proprii.
In Uniunea Europeana atelierele de repatatii auto independente sunt importante pentru consumatori datorita presiunii concurentiale pe care o exercita asupra retelelor francizate; spre exemplu preturile facturate de atelierele autorizate in Germania sunt cu 16% mai mari decat preturile celor independente, iar in Marea Britanie diferenta poate depasi 120%. Aceste diferente de pret sunt cu atat mai importante daca ne gandim la faptul ca totalitatea cheltuielilor cu reparatia si intretinerea unui autoturism, pe intreaga durata de viata a acestuia, sunt echivalente cu pretul de cumparare platit de primul proprietar.
Concluziile Comisiei Europene in cele patru cazuri au fost ca atelierele de reparatii independente au fost “private” de o serie de informatii tehnice, iar informatiile furnizate nu raspundeau nevoilor, ceea ce ar putea duce la excluderea atelierelor independente de pe piata, producand prejudicii considerabile consumatorilor. Un astfel de comportament este interzis prin Regulamentul nr. 1400/2002, care prevede ca accesul complet si nediscriminatoriu la informatiile tehnice trebuie sa fie acordat service-urilor independente, proportional cu nevoile.
Angajamentele obligatorii cuprinse in cele patru decizii au trei elemente fundamentale:
- n primul rand este clarificata notiunea de informatie tehnica si se prevede ca toate informatiile de acest fel sa fie puse la dispozitia atelierelor independente si celor autorizate, in aceeasi masura si in mod nediscriminatoriu;
- in al doilea rand, constructorii pot sa pastreze anumite informatii legate de sistemele antifurt si de sistemele electronice instalate la bord, dar aceasta nu trebuie sa impiedice atelierele independente sa efectueze reparatii care nu sunt direct legate de aceste functii;
- in al treile rand, in virtutea acestor angajamente, atelierele independente au garantia ca vor obtine informatii disociate si facturate la un pret care sa tina cont de utilizarea informatiilor. Site-urile alese de parti ca mijloc de furnizare a informatiilor tehnice vor fi actualizate zilnic, pe toata durata de valabilitate a angajamentelor. Accesul la aceste site-uri se va face pe intervale orare, pretul pentru o ora de consultanta fiind fixat astfel incat sa asigure egalitatea de tratament intre service-urile independente si cele autorizate.
Comisia poate aplica amenzi de pana la 10% din cifra de afaceri in cazul nerespectarii angajamentelor obligatorii.
Comentarii articol (0)