Proiectul de lege prin care se prevede transferul Registrului Comertului din subordinea Ministerului Justitiei (MJLC) in subordinea Camerei de Comert (CCIR) a fost adoptat astazi de catre deputati, cu 242 de voturi pentru, Camera Deputatilor fiind for decizional.
Propunerea legislativa supusa dezbaterii are ca
obiect de reglementare modificarea Legii camerelor de comert din Romania nr.335/2007 si a Legii nr.26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul trecerii sistemului oficiilor de registru al comertului de la MJLC si tribunale in sistemul camerelor de comert din Romania.
Initial, in data de 13 octombrie,
Senatul a respins proiectul de lege, fiind prima camera sesizata.
Totodata, in luna februarie, deputatii au decis sa retrimita proiectul de lege la Comisia juridica, pentru redactarea unui raport suplimentar.
In acest sens,
Comisia juridica a Camerei Deputatilor a dezbatut initiativa legislativa, in sedinta din 28 octombrie, hotarand, cu majoritate de voturi, ca
propunerea legislativa sa se supuna plenului Camerei Deputatilor, spre dezbatere si adoptare, cu amendamentele admise.
Proiectul de lege prevede ca “
registrul central al comertului se tine de catre Oficiul National al Registrului Comertului, entitate cu personalitate juridica organizata si functionand pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei, organizatie de utilitate publica in intelesul Legii Camerelor de Comert din Romania nr. 335/2007”. Totodata, oficiile registrului comertului ar urma sa se organizeaze in subordinea Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC), urmand sa functioneaze pe langa fiecare CCI judeteana.
Astfel, potrivit propunerii legislative si a raportului intocmit de Comisia Juridica, Camerei de Comert ii revin urmatoarele obligatiei:
- de a tine registrul comertului;
- proiectarea si executia siglei si a emblemei pentru firme;
- redactarea declaratiei pe proprie raspundere a fondatorilor, administratorilor, imputernicitilor sucursalelor si a cenzorilor ca indeplinesc conditiile prevazute de lege
-organizeaza in exclusivitate targuri nationale si internationale ale Romaniei si participarea Romaniei la targuri si expozitii in strainatate sub pavilion national;
- organizeaza in exclusivitate „Topul” national al firmelor din Romania si alte topuri de anvergura nationala si internationala;
Totodata, este prevazuta
modificarea termenului in care Oficiile Registrului Comertului pot comunica catre ONRC orice inmatriculare sau mentiune de la 15 la 10 zile.
Un alt amendament adus proiectului prevede ca “sumele rezultate din diferenta dintre veniturile incasate din ONRC de pe langa CCIR si din activitatea Oficiilor Registrului Comertului de pe langa CCI judetene si cheltuielile aferente necesare functionarii acestora se vireaza in contul Oficiului ONRC si se fac venit la bugetul de stat”.
Punctul de vedere al Ministerului Justitiei
Ministerul Justitiei a publicat, la sfarsitul saptamanii trecute, opinia sa referitoare la aceasta propunere legislativa, mentinandu-si, astfel, punctul de vedere exprimat cu ocazia altor dezbateri parlamentare pe marginea acestui subiect.
“MJLC a sustinut, in mod constant, ca transformarea statutului ONRC nu se justifica, o astfel de masura fiind pusa sub semnul intrebarii atat din punct de vedere al legalitatii, cat si oportunitatii acesteia”, se arata in comunicatul de presa emis de MJLC.
Dupa considerentele Ministerului de Justitie, mentinerea actualului statut al Registrului Comertului este justificata prin:
- argumente legate de i
mplementarea normelor comunitare in domeniul societatilor comerciale: MJLC este institutia responsabila sa realizeze transpunerea si sa monitorizeze aplicarea normelor comunitare in materia societatilor comerciale, aplicare realizata, in cea mai mare parte, prin ONRC. Transferul registrului comertului ar pune MJCL in imposibilitatea indeplinirii atributiilor sale in acest domeniu.
- argumente legate de
coerenta sistemului legislativ: viabilitatea unor solutii legislative si asigurarea corectitudinea aplicarii actelor normative corespunzatoare depind de modul de functionare a ONRC (Legea societatilor comerciale, Legea insolventei, Legea nr.359/2004, OUG nr.44/2008, Codul de procedura penala-atragerea raspunderii penale a persoanei juridice).
- argumente de drept comparat: dintre statele membre ale Uniunii Europene, doar in Olanda si Italia registrul functioneaza pe langa camerele de comert. Semnalam insa ca in Italia camerele de comert sunt institutii publice in cadrul administratiei publice locale, iar in Olanda camerele de comert se afla sub controlul Ministerului Afacerilor Comerciale. Toate celelalte state membre ale Uniunii Europene au optat pentru varianta registrul comertului-institutie publica.
“In luarea unei decizii de transformare a statutului ONRC, trebuie sa se aiba in vedere, printre altele: importanta aplicarii corespunzatoare a acquis-ului comunitar si a stabilirii unor garantii satisfacatoare in acest sens; riscurile bulversarii unei activitati esentiale pentru piata interna comunitara; necesitatea consultarii Comisiei Europene asupra oricarei masuri legislative cu relevanta/impact asupra cadrului normativ comunitar; riscul punerii institutiei responsabile sa monitorizeze implementarea normelor comunitare in materia societatilor comerciale in imposibilitatea indeplinirii atributiilor sale in acest domeniu; riscul crearii unei incoerente a sistemului juridic si al imposibilitatii aplicarii unor norme interne”, se mai arata in comunicatul de presa al MJLC.
In acest caz,
Camera Deputatilor este for decizional.
Raportul Comisiei juridice a Camerei Deputatilor poate fi consultat aici.
Comentarii articol (1)