Ce este coplata?
Coplata reprezinta contributia asiguratului la sistemul de sanatate, incasata suplimentar fata de cea decontata din fondul national unic al asigurarilor de sanatate. Dovada coplatii serviciilor medicale va fi facuta prin intermediul tichetului moderator pentru sanatate, urmand ca modelul si modul de utilizare a acestuia sa se aprobe prin ordin comun al Ministerului Sanatatii si al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
Cat vor costa serviciile medicale?
Suma prevazuta drept coplata se va calcula procentual din valoarea serviciilor medicale prevazute in contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate. Totusi, suma perceputa drept coplata nu poate depasi a douasprezecea parte din valoarea veniturilor nete anuale realizate. Potrivit expunerii de motive a legii publicate, tichetul va reprezenta o suma de bani in limita a cel mult 600 de lei pe an calendaristic, pe care pacientul o va plati pentru consultatii, spitalizari, analize de laborator sau investigatii. Peste aceasta suma, orice act medical va fi gratuit.
“Dupa atingerea sumei maxime privind coplata pe asigurat pe an calendaristic, serviciile medicale pentru care se incaseaza coplata sunt acordate fara coplata”, se prevede in noul act normativ.
Totodata, in noua lege se prevede posibilitatea ca toate costurile generate de coplata sa fie suportate de asigurarile voluntare de sanatate de tip complementar.
Cine nu plateste?
De la costurile coplatii vor fi scutiti, potrivit Legii nr. 220/2011, urmatoarele categorii de persoane:
- copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii intre 18 ani și 26 de ani, daca sunt elevi, absolventi de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni, ucenicii sau studentii, daca nu realizeaza venituri din munca;
- bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pentru serviciile medicale aferente bolii de baza respectivei afectiuni, daca nu realizeaza venituri din munca, pensie sau din alte resurse;
- pensionarii cu venituri numai din pensii de pana la 740 lei/luna.
Chiar daca Legea nr. 220/2011 a intrat in vigoare inca de la inceputul lunii decembrie, procedura introducerii coplatii nu a fost finalizata. Astfel, pana la inceputul lunii februarie, Guvernul trebuie sa adopte actele normative corespunzatoare pentru modificarea contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate si, respectiv a normelor de aplicare a acestuia.
Totodata, proiectul de contract-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, aflat in dezbatere publica pe pagina Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nu prevede, insa, data de la care prevederile sale ar urma sa intre in vigoare.
Ce modificari va aduce noua lege a sanatatii?
Sistemul de sanatate ar urma sa fie reformat in 2012, daca va intra in vigoare noua Lege a Sanatatii, momentan aflata inca in stadiul de proiect in dezbatere publica.
Potrivit proiectului de lege privind organizarea si functionarea sistemului de sanatate din Romania, sunt asigurati toti cetatenii romani cu domiciliul in tara si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond. Astfel, acestora le revine obligatia de a incheia un contract de asigurare cu un asigurator de sanatate, la alegere, direct sau prin angajator cu acordul asiguratului.
Totodata, MS propune ca din categoria persoanelor asigurate sa faca parte si:
- toti copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca sunt elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni, ucenici sau studenti si daca nu realizeaza venituri din munca, in conditiile in care unul dintre parinti este asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate;
- persoanele cu handicap care nu realizeaza venituri din munca, pensie sau alte surse, cu exceptia celor obtinute in baza Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificarile si completarile ulterioare;
- femeile insarcinate si lauzele, daca nu au nici un venit sau au venituri sub salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata.
In acelasi timp, potrivit noilor reglementari, sunt asigurate si sotul, sotia sau parintii fara venituri proprii, aflati in intretinerea unei persoane asigurate. Insa, in aceasta situatie, persoana asigurata are obligatia platii contributiei de 5,5% calculata la jumatate din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Dovada calitatii de asigurat se va realiza prin intermediul cardului national de asigurari sociale de sanatate sau dupa caz, cu alte documente care se stabilesc prin ordin al presedintelui CNAS.
Asiguratii au, conform prevederilor propuse de MS, dreptul la pachetul de baza de servicii medicale de la data inceperii platii contributiei la fond.
Contributia la sanatate
Noul act normativ elaborat de MS prevede ca veniturile asupra carora se calculeaza contributia de asigurari sociale de sanatate sunt definite in cuprinsul Codului fiscal si sunt reprezentate de:
- veniturile din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri realizate din desfasurarea unei activitati dependente;
- veniturile din activitati independente;
- veniturile din agricultura
- veniturile din cedarea folosintei bunurilor;
- veniturile din investitii;
- veniturile din premii si din jocuri de noroc;
- veniturile din alte surse, cu exceptia veniturilor din transferul proprietatilor imobiliare, dobanzi;
- veniturile din pensii care depasesc 740 de lei.
Persoanele care nu realizeaza venituri de aceasta natura si care nu se incadreaza in categoriile de persoane care beneficiaza de asigurarea de sanatate fara plata contributiei, dar care au obligatia sa se asigure, platesc contributia lunara de asigurari sociale de sanatate calculata la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.
Pentru persoanele care se asigura facultativ la sistemul de sanatate, contributia lunara la fond se calculeaza prin aplicarea cotei de 10,7% la valoarea a doua salarii de baza minime brute pe tara, pentru pachetul de servicii stabilit prin contractul-cadru.
Persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat beneficiaza de servicii medicale numai in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic si cele prevazute in Programul national de imunizari, monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauzei, servicii de planificare familiala, in cadrul unui pachet minimal de servicii medicale, stabilit prin contractul cadru, la valoarea tarifelor pentru serviciile de sanatate respective prevazute in contractul-cadru.
Nerespectarea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit prevederilor prezentei legi duce la diminuarea pachetului de servicii de baza. Diminuarea pachetului de servicii de baza are loc dupa 3 luni de la ultima plata a contributiei.
In actul normativ se prevede ca sumele restante vor fi recuperate in conditiile legii, inclusiv accesoriile aplicate pentru creantele bugetare.
Asigurarile de sanatate. Cine poate incheia astfel de asigurari?
Asiguratorii de sanatate pot incheia contracte de tip civil, dupa caz cu asiguratii sau cu reprezentantii legali ai acestora privind conditiile de acordare a pachetului de servicii medicale de baza. Modelul contractului-cadru de asigurare intre asiguratorii de sanatate si asigurati sau reprezentantii legali ai acestora se va aproba prin ordin al presedintelui CNAS.
Totodata, incepand cu 1 ianuarie 2012, asiguratorii pot incheia asigurari voluntare concomitente de sanatate pentru asiguratii din sistemul de asigurari sociale de sanatate, in limita unei sume reprezentand echivalentul in lei a 300 euro intr-un an fiscal, pentru fiecare asigurat.
Cheltuielile sunt deductibile, insa asigurarea nu constituie avantaj de natura salariala, asa cum este acesta definit in Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit proiectului de lege, cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentului in euro este cursul de schimb LEU/EUR comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data inregistrarii cheltuielilor.
Totodata, noul act normativ prevede ca asiguratorii de sanatate care pot intra in sistemul de asigurari sociale de sanatate au obligatia indeplinirii cumulative a urmatoarelor conditii de eligibilitate:
- sa fie autorizati de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor din Romania;
- sa fi incheiat la nivelul grupului national sau international din care fac parte polite de asigurare de sanatate pentru cel putin un milion de asigurati in anul fiscal anterior intrarii in vigoare a acestei legi.
- valoarea totala a primelor de asigurare subscrise sa fi fost de cel putin 250 milioane de euro la nivelul grupului national sau international din care fac parte in anul fiscal anterior intrarii in vigoare a legii
Spitalele vor putea functiona ca societati comerciale
Spitalele pot fi organizate ca institutii publice, asociatii sau fundatii, dar si ca societati comerciale, conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Ulterior, prin hotarare de guvern, vor fi reglementate criteriile de organizare a unitatilor spitalicesti. Insa, indiferent de forma lor de organizare, acestea trebuie sa respecte integral prevederile referitoare la acordarea de servicii medicale.
Toate spitalele vor fi acreditate pentru o perioada de 5 ani, urmand ca lista sa fie publicata in Monitorul Oficial.
Proiectul da posibilitatea unitatilor spitalicesti de a incheia contracte de furnizare de servicii medicale in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, dar si cu directiile de sanatate publica teritoriale sau cu alte unitati din din subordinea Ministerului Sanatatii.
Confom MS, noua structura ar permite echipei manageriale o mai mare libertate de actiune la toate nivelele, de la personal, inclusiv aplicarea salarizarii diferentiate, pana la structura si dotare.
Indiferent de forma de organizare sau de reteaua in cadrul caruia functioneaza, proiectul de lege impune o limita pentru cheltuielile aferente drepturilor de personal stabilite pentru spitalele aflate in relatie contractuala cu asiguratorii din sistemul de asigurari sociale de sanatate, reprezentand cel mult 70% din sumele decontate de asiguratorii de sanatate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate pentru serviciile medicale furnizate.
In acelasi timp, proiectul de act normativ se prevede ca personalul medical nu este raspunzator pentru daunele si prejudiciile produse in exercitarea profesiunii cand acestea se datoreaza conditiilor de lucru, dotarii insuficiente cu echipament de diagnostic si tratament sau viciilor ascunse ale materialelor sanitare.
Alte prevederi propuse de MS se refera la reglementarea farmaciilor. Acestea pot fi de trei feluri: farmacie comunitara, care poate deschide puncte de lucru, denumite oficine, farmacie cu circuit inchis si drogherie, vanzarea cu amanuntul putand fi efectuata doar in oficine si drogherii.
Proiectul de lege mai prevede ca informatiile privind sanatatea populatiei nu pot fi divulgate decat daca exista o dispozitie legala in acest sens sau acordul persoanei in cauza. In plus, pastrarea confidentialitatii informatiilor referitoare la persoane este obligatorie pentru toti salariatii care prin activitatea pe care o desfasoara au acces la acestea in mod direct sau indirect.
_
Proiectul de lege poate fi consultat aici.
Comentarii articol (35)