Odata cu intrarea in vigoare a Noului Cod Civil, la 1 octombrie 2011, data la care Codul Comercial a fost abrogat, sintagma "contract comercial" sau "contracte comerciale" s-a inlocuit cu sintagma "contract civil" sau, dupa caz, "contracte civile", iar sintagma "contracte sau acte de comert", cu termenul "contracte", asa incat toate contractele prevazute de Codul Civil au devenit contracte civile.
Prin modificarile care au fost aduse Codului fiscal (de la 1 ianuarie 2012) si la normele de aplicare a acestuia (de la 1 februarie), autoritatile au stabilit ca toate contractele civile, incheiate intre platitori persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila si persoane fizice ( deci inclusiv cele incheiate cu avocati, notari, contabili sau orice alte persoane fizice autorizate) intra sub incidenta art. 52 din Codul fiscal, ceea ce presupune retinerea la sursa a unui impozit pe venit de 10% si regularizarea la sfarsitul anului. Mai multe explicatii despre aceasta situatie puteti gasi intr-un articol publicat pe AvocatNet.ro in 14 februrarie.
"La redactarea textului de lege (art. 52 din Codul fiscal si normele sale de aplicare - n.red.), autoritatile au pierdut din vedere ca toate contactele profesionistilor, precum si cele de inchiriere sunt contracte civile. Totodata, au pierdut din vedere ca avocatii, contabilii, practicienii in insolventa, notarii, tin contabilitate in partida simpla si platesc impozit anticipat, iar acel 10% ar veni ca o dubla impunere, dar si ca o impozitare mai mare decat impozitul datorat de fapt", declara in februarie avocatul specializat in taxe Gabriel Biris, Partener al casei de avocatura Biris Goran, in cadrul Conferintei AvocatNet.ro "Modificari fiscale de ultima ora".
Totusi, situatia a fost remediata prin Ordinul MFP nr. 247/2012, publicat in 22 februarie, care stabileste procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 privind impunerea veniturilor platite in baza contractelor civile incheiate potrivit Codului civil, in forma scrisa in vederea impunerii fiscale.Cititi aici prevederile acestui act normativ.
Mai mult decat atat, Ministerul Finantelor Publice propune, printr-un proiect de HG publicat recent, si actualizarea normelor de aplicare a art. 52 din Codul fiscal, astfel incat sa nu mai existe reglementari contrare.
Astfel, potrivit proiectului, platitorii de venituri prevazuti la art. 52 din Codul fiscal au obligatia de a calcula, retine si vira impozit prin retinere la sursa in baza art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal (ce prevede veniturile platite din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent) in cazul veniturilor platite contribuabililor care isi desfasoara activitatea in mod individual (beneficiarilor persoane fizice), in baza urmatoarelor tipuri de contracte incheiate in forma scrisa: contracte de comision, mandat comercial si de consignatie, calificate drept contracte civile dupa data de 1 octombrie 2011, precum si in cazul contractului de agent.
In schimb, in cazul veniturilor din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile, altele decat cele mentionate mai sus, incheiate cu contribuabili inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie ce desfasoara activitati economice sau exercita profesii libere, in mod individual, platitorii de venit nu au obligatia calcularii, retinerii la sursa si virarii impozitului reprezentand plata anticipata.
De asemenea, in Normele de aplicare a Codului fiscal se mai precizeaza ca platitorii de venit persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, nu au obligatia calcularii, retinerii la sursa si virarii impozitului reprezentand plata anticipata daca efectueaza plati catre:
- asocierile fara personalitate juridica ori persoane juridice care aplica principiul transparentei fiscale, potrivit legii;
- persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul afacerii.
Comentarii articol (9)