In septembrie se implinesc 10 ani de cand lucrezi la aceeasi firma, Human Synergistics Romania. Cum de ai ramas atat de mult timp in aceeasi firma?
Sunt 10 ani in care nici macar o luna nu a semanat cu alta, si eu, si firma am crescut, si crestem, continuu. Cred ca si filozofia Human Synergistics m-a ales pe mine si a ramas cu mine, functionam sinergic si scoatem ce este mai bun din noi zi de zi. E ca si cum m-ai intreba: Cum de ai inca doua maini?.
Te ocupi de resurse umane. Pare un termen atat de vag. Ce faci, de fapt?
A spune resurse umane e ca si cum ai spune medicina, dar una e sa fii chirurg si alta e sa fii stomatolog sau pediatru.
Noi, la Human Synergistics, facem "bisturie", ca sa pastrez analogia, adica le oferim specialistilor in resurse umane cele mai bune si performante instrumente cu care sa isi faca treaba si sa isi puna in valoare propria expertiza, fie ca lucreaza in dezvoltare organizationala, in training, in recrutare, in managementul talentelor.
Eu cunosc toate "bisturiele" si tipul de operatii care se pot realiza cu ele, ma antrenez si eu permanent ca sa tin pasul cu "expertii" si cu spetele organizationale.
Rolul cel mai important pe care il am este acela de a educa piata despre utilitatea si igiena preocuparilor in domeniul culturii organizationale si despre faptul ca unul dintre ingredientele performantei si sustenabilitatii unei organizatii este cultura pe care o dezvolta in interior, cultura pe care Human Synergistics o poate diagnostica.
Ce ii motiveaza pe angajatii romani si ce ar trebui sa-i motiveze, de fapt, in activitatea lor?
Oamenii, in lume, nu doar in Romania, sunt motivati de aceleasi aspiratii si valori cum ar fi - cele mai des intalnite: respect, implinire, semnificatie, invatare, apartenenta.
Acestea ar fi preocuparile pe care ar trebui sa le aiba orice organizatie pentru a genera motivatie interioara angajatilor lor. Inca se practica identificarea surselor exterioare de motivare (bani, coercitie), care nu sunt neaparat rele, dar nu sunt la fel de sustenabile cum este alimentarea motivatiei interioare.
Ai scos o carte, "Bun simt organizational", in care ai adunat editorialele scrise de-a lungul mai multor ani. De ce ai simtit nevoia sa le aduni intr-o carte?
Textele publicate in carte dau un intreg. Desi ele au aparut intr-o cu totul alta ordine cronologica, in asezarea din carte au o ordine logica, completa si utila cititorilor pasionati de socialul relational.
Ce vrei sa spui cu sintagma bun simt organizational?
Vreau sa spun ca exista un simt al adaptarii in mediul organizational care poate fi bun sau care poate lipsi. Daca lipseste este ne-simt organizational.
Simtul organziational este o abilitate care trebuie descoperita, antrenata si exersata. Simtul organizational este despre alinierea la un sistem de valori, despre un alt fel de cod de bune maniere care se refera la valori si principii de lucru.
Cum arata organizatiile din Romania? Cat bun simt exista in organizatiile din Romania?
Exista foarte foarte multe intentii si asteptari in legatura cu simtul organizational. Dar, cum spun si in carte, acolo unde exista multe asteptari exista si multe dezamagiri. Astfel, acolo unde exista bun simt organizational exista si foarte multe aspiratii, dar acolo unde exista doar asteptari este un semnal clar ca este nevoie de mai mult antrenament al simtului organizational.
Cum arata oamenii frumosi in organizatii?
Oamenii frumosi din organizatii nu au nevoie sa fie descrisi pentru ca se vad.
Dupa tot ceea ce scrii si spui, cred ca ai citit, si, mai ales, ai inteles ce ai citit. Care sunt cartile tale preferate si ce ai invatat din ele?
Da, am citit si citesc cu norma si cu placere si ma cufund mereu in ceea ce citesc. Ma pun in pielea fiecarui personaj sau ma imersez in toate situatiile descrise. Cred ca asta este "reteta" pentru a intelege ce citesc, in cazul meu. Este totodata cel mai bun antrenament pentru empatie si il recomand celor interesati sa isi dezvolte aceasta abilitate.
Am foarte multe carti preferate si din toate am invatat diversitatea si smerenia in legatura cu oamenii. Fiecare om traieste in povestea lui, in adevarul lui si acesta trebuie respectat.
Cum ne putem da seama ca o carte nu este de calitate?
Cred ca doar citind foarte mult vom sti sa deosebim intre cartile bune si cele care nu sunt de calitate.
De ce "urasti" miturile? Iti citesc aproape in fiecare saptamana editorialul. De fiecare data le dai alt sens.
Nu urasc mituri, urasc ceea ce cultiva ele. Oamenii au nevoie de perspectiva. Cum spuneam, fiecare dintre noi traim in adevaruri proprii si, atunci, adevarul cui e mai adevarat?
Imi propun sa identific stereotipii de gandire si sa le provoc ca sa descopar dimensiunea lor actionabila, nu starea contemplativa in care un mit ne pune. Un mit e un dat, dar e dat-ul altcuiva. Un mit e ceva urias, dar care are, cu certitudine, si vulnerabilitati pe care eu le descopar cu o pasiune si ma bucur sa le impartasesc cititorilor mei.
Pe noi, pe romani, ne incurca sau ne ajuta miturile? Cum?
Cum spuneam, miturile in sine mai mult indeamna la contemplare decat la actiune, iar miturile, sau cliseele de gandire, nu au autenticitate si amprenta personala. Deci, mai mult incurca.
Autenticitatea este unul dintre cei mai importanti combustibili ai stimei si increderii de sine, ori, daca ne orientam dupa mituri, insemana ca suntem doar niste fiinte fragile si dependente.
Ce altceva ne mai incurca?
Ne incurca lipsa de smerenie, credinta unora ca pot face si ei ce fac altii (sa faca, ce ii opreste?), ne mai incurca credinta ca varsta ne da maturitate si drepturi, nerabdarea, visele fara continut, invidia, lipsa de consideratie.
Alte mituri... Ce ne ajuta?
Sa traim constient si asumat, si binele, si raul de care avem parte si sa dam timp timpului sa aseze in noi lectiile de viata pe care le avem de invatat.
Colectia de oameni frumosi este o sursa saptamanala de speranta marca AvocatNet.ro. Aici veti intalni, sambata de sambata, oamenii firesti din Romania pe care ne era dor adanc sa ii auzim vorbind - oamenii echilibrati, care impresioneaza tocmai prin normalitatea lor, intr-o lume de "senzational" si "extraordinar" si "nemaipomenit".
Comentarii articol (3)