Majoritatea persoanelor juridice trebuie sa transmita catre Fisc situatiile financiare pe anul trecut pana vineri, 30 mai, conform Ordinului MFP nr. 79/2014.
Exceptie de la aceasta obligativitate fac persoanele juridice fara scop patrimonial, care au trebuit sa-si depuna situatiile financiare pentru 2013 pana pe 30 aprilie 2014, dupa cum ati putut citi intr-un articol publicat recent de AvocatNet.ro. Printre aceste persoane se numara:
- asociatiile,
- fundatiile sau alte organizatii de acest fel,
- partidele politice,
- patronatele,
- organizatiile sindicale,
- subunitatile fara personalitate juridica, dar cu sediul in strainatate, ale unor firme si ale unor institutii publice din Romania,
- subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate,
- cultele religioase,
- altele asemenea organizatii, care sunt infiintate in baza unor legi speciale.
Ce tipuri de situatii financiare puteti depune?
Pentru a-si intocmi situatia financiara pe anul trecut, persoanele juridice trebuie sa respecte Reglementarile contabile conforme cu Directiva a patra a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul MFP nr. 3.055/2009.
In plus, conform Ordinului MFP nr. 79/2014, situatiile financiare anuale pot fi intocmite diferit de persoanele juridice, in functie de marimea entitatilor.
Aceasta marime se stabileste dupa urmatoarele trei criterii, a caror valoare luata in calcul este cea de la sfarsitul exercitiului financiar, pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale la 31 decembrie aferente exercitiului financiar precedent, respectiv 2012:
- total active - 3,65 de milioane de euro,
- cifra de afaceri neta - 7,3 milioane de euro,
- numar mediu salariati - 50.
Potrivit Ordinului MFP din ianuarie, entitatile vor fi incadrate in criteriile de marime si in functie de indicatorii determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare incheiate pentru sfarsitul exercitiului financiar curent, pentru care se utilizeaza cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar.
Persoanele juridice care depasesc limitele a doua dintre cele 3 criterii de marime mentionate, la data bilantului, vor trebui sa intocmeasca situatiile financiare astfel:
- bilant (cod 10);
- cont de profit si pierdere (cod 20);
- note explicative la situatiile financiare anuale;
- situatia modificarilor capitalului propriu;
- situatia fluxurilor de numerar.
In schimb, persoanele juridice care nu depasesc limitele a doua dintre cele 3 criterii de marime mentionate, la data bilantului, intocmesc situatiile financiare anuale prescurtate. In astfel de bilanturi, nu se trec modificarile capitalului propriu si fluxurile de capital, iar notele explicative vor fi cele pevazute la situatiile financiare anuale prescurtate.
Potrivit Ordinului MFP nr. 79/2014, firmele care in exercitiul financiar precedent au avut o cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro pot opta pentru un sistem simplificat de contabilitate. Aceste firme vor depune situatii financiare anuale simplificate care cuprind doar bilant simplificat (cod 10) si cont de profit si pierdere simplificat (cod 20).
Important! Sistemul simplificat de contabilitate a fost aprobat prin Ordinul MFP nr. 2.239/2011. Mai multe detalii despre intocmirea bilanturilor simplificate puteti citi aici.
Cum treceti corect datele din bilant?
La intocmirea bilantului, in registrul - inventar vor fi trecute toate activele si pasivele pe baza listelor de inventariere, proceselor-verbale de inventariere si situatiilor analitice, dupa caz, care justifica continutul fiecarei pozitii din bilant, a declarat Nicoleta Costache, General Manager-ul Chronax, intr-un articol publicat in aprilie in Harta Consultantei in Afaceri, un proiect AvocatNet.ro.
"Inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii se procedeaza la o analiza a tuturor stocurilor inscrise in fisele de magazie si a soldurilor din contabilitate, la intocmirea bilantului contabil, pe baza balantei de verificare a conturilor sintetice, apoi la intocmirea contului de profit si pierdere, pe baza datelor din contabilitate privind perioada de raportare", a adaugat aceasta.
In plus, conform consultantilor de la Chronax, trebuie inventariate mai multe elemente patrimoniale, de exemplu active fixe necorporale, active fixe corporale, in curs de executie, amortizarile, materiale date in custodie, decontari din operatiuni in curs de lamurire, alte datorii si creante cu bugetul.
De asemenea, in bilant trebuie preluate, potrivit lui Marius Focsa, Managing Partner-ul Chronax, elementele de activ si pasiv conform rezultatelor care reies din balanta de verificare finala.
Nu in ultimul rand, contribuabilii trebuie sa verifice daca au interpretat corect functionalitatea conturilor bifunctionale, sustin consultantii de la Chronax.
Nu uitati sa anexati notele explicative!
Contribuabilii trebuie sa verifice, atunci cand isi intocmesc bilanturile, ca rotunjirea sumelor sa nu dea inegalitati la validarea situatiei financiare, a aratat Marius Focsa. El a precizat ca aceste inegalitati apar din cauza rotunjirii pozitive a sumelor, ceea ce modifica corelatia sumelor din bilant.
Conform Nicoletei Costache, pentru a-si intocmi corect situatiile financiare anuale, contribuabilii trebuie fie atenti:
- sa anexeze notele explicative;
- sa preia sumele corecte din formularele anterioare;
- sa preia soldurilor initiale aferente lunii decembrie a anului precedent, si nu pe cele de la 30 iunie;
- sa preia corect soldurile din luna decembrie a anului predecent;
- sa aleaga corect tipul de societate; de exemplu, sa nu treaca SNC in loc de SRL.
In cazul in care contribuabilii gresesc situatia financiara anuala, aceasta va fi corectata anul viitor, la depunerea situatiei financiare, conform General Manager-ului Chronax.
"Mai exact, in cazul in care s-au constatat erori la intocmirea situatiilor financiare anuale se procedeaza la corectarea si ajustarea acestora, astfel incat rezultatul corectiei sa fie evidentiat in situatiiile financiare ale exercitiului viitor. Corectarea erorilor aferente exercitiului financiar curent se efectueaza pe seama contului de profit si pierdere. Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare se efectueaza pe seama rezultatului reportat, facandu-se verificarea cu atentie a sumelor preluate din balanta", a detaliat Nicoleta Costache.
Situatiile financiare trebuie semnate de administrator
La depunere, toate situatiile financiare trebuie insotite de formularul "Date informative" (cod 30), formularul "Situatia activelor imobilizate" (cod 40), de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile, conform Ordinului MFP nr. 79/2014.
In plus, situatiile financiare anuale vor fi insotite si de o declaratie scrisa a administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective, prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
- politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
- situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
- persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
De asemenea, situatiile financiare anuale vor fi semnate de persoanele abilitate potrivit legii si de catre administratorul sau persoana care gestioneaza entitatea.
Bilanturile se pot transmite online
Situatiile financiare anuale se pot depune la registratura unitatilor teritoriale ale MFP sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, si pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa, conform Ordinului MFP nr. 79/2014.
De asemenea, pentru depunerea situatiilor financiare anuale, in format hartie si in format electronic, sau numai in forma electronica, contribuabilii trebuie sa foloseasca programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre MFP, pe site-ul ANAF, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, care contine datele de identificare a contribuabilului, precum si un fisier cu extensia zip.
"Fisierul cu extensia zip va contine situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de societatile comerciale si scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF, la care este atasat fisierul zip", se precizeaza in Ordinul MFP nr. 79/2014.
Programul de asistenta pentru completarea situatiilor financiare anuale de pe site-ul ANAF il gasiti aici.
Intarziati cu depunerea situatiilor? Riscati amenzi de pana la 4.500 de lei
Pentru neintocmirea si nesemnarea situatiilor financiare anuale, amenda variaza intre 2.000 si 3.000 de lei.
In plus, daca situatiile financiare nu sunt intocmite, semnate si depuse in termenul legal la unitatile teritorial fiscale, contribuabilii risca amenzi intre:
- 300 si 1.000 de lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare;
- 1.000 si 3.000 de lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare;
- pana la 4.500 de lei, dar nu mai putin de 1.500 de lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.