Conform Normei ASF nr. 24/2014, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 824 din 12 noiembrie 2014 si care se va aplica din 1 ianuarie 2015, sunt clarificate actualele prevederi privind solutionare petitiilor din domeniul asigurarilor.
In prezent, aceasta activitate este reglementata prin Ordinul CSA nr. 11/2012, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 367 din 30 mai 2012, insa acest document va fi abrogat din 1 ianuarie 2015, odata cu intrarea in vigoare a noilor dispozitii.
Documentul publicat astazi in Monitorul Oficial stabileste cine poate avea calitatea de petent, lucru care nu este cuprins in actualele reglementari. Astfel, conform noului act normativ, prin petent se intelege orice persoana fizica sau juridica care are calitatea de asigurat, beneficiar, contractant sau persoana pagubita.
De asemenea, aceleasi dispozitii definesc mai clar ce este o petitie, aceasta fiind cererea, reclamatia, sesizarea formulata in scris ori prin posta electronica, prin intermediul careia un petent sau imputernicitii legali ai acestuia, care actioneaza exclusiv in numele petentului si in scopuri din afara obiectului lor de activitate, si fara un interes comercial propriu, isi exprima nemultumirea cu privire la activitatea asiguratorilor si brokerilor de asigurare.
In acelasi timp, Norma ASF nr. 24/2014 clarifica informatiile pe care asiguratorii vor trebui sa le publice din 2015 pe paginile proprii de internet, cu privire la numarul petitiilor primite.
Mai exact, in documentul citat se mentioneaza ca pentru asigurarea transparentei modului de inregistrare si solutionare a petitiilor, societatile de asigurare autorizate de ASF vor fi obligate sa prezinte pe site-ul propriu urmatoarele informatii:
- numarul total de petitii inregistrate unic per petent si per caz;
- numarul total de petitii intemeiate (solutionate favorabil) inregistrate unic per petent si per caz;
- numarul de petitii intemeiate(solutionate favorabil) referitoare la dosare de dauna;
- numarul total de petitii pentru care dosarele de dauna au fost achitate;
- numarul total de petitii finalizate nefavorabil inregistrate unic per petent si per caz.
Mai mult decat atat, recentul document prevede in mod expres ca aceste informatii vor trebui publicate lunar pe site-urile asiguratorilor, incepand din 1 ianuarie 2015.
Informatiile vor fi prezentate pentru toate petitiile inregistrate la asiguratori, indiferent de provenienta acestora, dupa cum urmeaza:
- pentru anul calendaristic anterior;
- de la inceputul anului pana la luna curenta;
- pentru ultimele 3 luni calendaristice anterioare lunii curente.
De asemenea, informatiile pe care asiguratorii vor trebui sa le publice pe site vor face referire la toate petitiile inregistrate de societatea de asigurare si vor fi actualizate in primele 7 zile ale fiecarei luni. Datele vor fi prezentate sub forma de tabel, care va fi amplasat in interiorul unei pagini dedicate, accesibila atat prin intermediul unei ferestre ce se va deschide in momentul accesarii paginii principale a site-ului, cat si prin existenta unui link permanent in pagina principala.
Noile dispozitii stabilesc ca informatiile care trebuie publicate pe site vor fi insotite de urmatorul text introductiv: "In conformitate cu prevederile ...., in vederea asigurarii transparentei modului de inregistrare si solutionare a petitiilor de catre Societatea Comerciala .... S.A., va punem la dispozitie urmatoarele informatii:".
Comentarii articol (2)