Ordinul ANPC nr. 594/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 937 din 22 decembrie 2014 si care a intrat in vigoare astazi a modificat Ordinul ANPC nr. 72/2010.
Concret, actul normativ a introdus un nou model al plachetei cu "Telefonul Consumatorilor", care va trebui afisat de firme incepand de azi.
Ce informatii cuprinde noua placheta?
Conform recentelor dispozitii, pe noua placheta, care este gratuita, se vor regasi urmatoarele informatii:
- mentiunea expresa "Telefonul Consumatorilor 0219551";
- denumirea comisariatului regional in raza caruia firma isi desfasoara activitatea;
- denumirea comisariatului judetean in raza caruia firma isi desfasoara activitatea, precum si datele de contact ale comisariatului: adresa, numarul de telefon si de fax;
- mentiunea: Reprezentantii asociatiilor de consumatori nu au drept de control al operatorilor economici, conform art. 42 din OG nr. 21/1992;
- mentiunea: Apelarea numarului 0219551 poate fi taxata in functie de tipul de abonament detinut de consumator.
Important! Modelul se este disponibil pe site-ul ANPC, accesand acest link: Lista comisariate judetene. De asemenea, puteti descarca placheta specifica judetului in care va desfasurati activitatea din fisierele atasate acestui articol (documentele sunt prelucrate din Monitorul Oficial).
Noua placheta cuprinde toate datele necesare informarii consumatorilor, spre deosebire de vechea placheta, care se completa de catre firme, cu adresa, telefonul, faxul si e-mail-ul comisariatului judetean in raza caruia acestea isi desfasurau activitatea.
Va reamintim ca afisarea plachetei se va face in campul vizual al consumatorului, la loc vizibil, langa casa de marcat ori langa orarul de functionare, in spatiul de comercializare sau, dupa caz, de prestare a serviciului.
Important! Telefonul consumatorului este o linie telefonica cu tarif normal, la care consumatorii pot suna pentru a primi informatii cu privire la modul in care pot face sesizari sau reclamatii referitoare la produsele si serviciile ce le sunt puse la dispozitie.
Cine trebuie sa afiseze de azi noua placheta?
Obligatia de a afisa noua placheta cu Telefonul Consumatorilor – 021 9551 (dar si celelalte informatii) le revine operatorilor economici care ofera consumatorilor produse si servicii, prin vanzare directa, conform Ordinul ANPC nr. 594/2014 privind modificarea Ordinului ANPC nr. 72/2010 privind unele masuri de informare a consumatorilor, pct 1 si 2), au declarat recent pentru AvocatNet.ro reprezentantii ANPC.
De asemenea, aceleasi surse au adaugat ca prin operator economic se intelege persoana fizica sau juridica, autorizata, care in cadrul activitatii sale profesionale fabrica, importa, transporta sau comercializeaza produse ori parti din acestea sau presteaza servicii, conform art. 2., pct. 3 din OG nr. 21/1992.
Totusi, nu toate firmele vor fi obligate sa afiseze noua placheta, o anumita categorie fiind exceptata de la regulile care se aplica din 21 ianuarie.
Concret, magazinele online vor trebui sa prezinte pe pagina lor de site, doar un link vizibil catre site-ul ANPC, ne-au precizat oficialii.
Acest lucru se explica prin faptul ca Ordinul ANPC nr. 72/2010 prevede ca toti operatorii economici care administreaza site-uri de vanzari, preluare comenzi on-line si/sau publicitate la produse si/sau servicii, a serviciilor turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce (comert electronic), sunt obligati sa prezinte pe prima pagina a site-ului (home page) un link vizibil catre adresa oficiala de web a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor: www.anpc.gov.ro, denumit PROTECTIA CONSUMATORILOR – A.N.P.C.
Potrivit reprezentantilor ANPC, daca se va constata ca firmele nu respecta prevederile Ordinului 594/2014 se vor aplica sanctiuni, constand in avertismente scrise, consemnate in procesele-verbale de constatare a contraventiilor intocmite conform OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Telefonul Consumatorului urma sa fie gratuit, insa ANPC s-a razgandit
Ordinul ANPC nr. 163/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 338 din 8 mai 2014, stabilea ca numarul Telefonului Consumatorului urma sa se modifice.
Astfel, din 7 iunie 2014 consumatorii urmau sa se informeze asupra modului in care puteau face sesizari ori reclamatii apeland gratuit, din orice retea nationala, un nou numar al Telefonului Consumatorului 021.9414.
Acest lucru insa nu a mai fost pus in practica, dupa ce Ordinul ANPC nr. 163/2014, care stabilea noul numar, a fost abrogat prin Ordinul ANPC nr. 223/2014, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 421 din 6 iunie 2014 si care a intrat in vigoare la aceeasi data.
Abrogarea acestor dispozitii a fost motivata de "unele dificultati tehnice intampinate in a oferi gratuitatea numarului de telefon al consumatorilor", dupa cum a informat atunci ANPC.
"Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sustine si sprijina demersurile consumatorilor in momentul in care apeleaza la respectarea drepturilor acestora. In acest sens, ANPC doreste sa ofere posibilitatea consumatorilor ca acestia sa se poata adresa in mod gratuit atunci cand sunt nemultumiti de serviciile sau produsele la care apeleaza", a declarat atunci Marius Alexandru Dunca, presedintele ANPC.
In plus, autoritatea a anuntat in vara ca urmeaza ca, in cel mai scurt timp posibil, sa fie comunicat numarul de telefon apelabil gratuit pus la dispozitia consumatorilor.
In prezent, numarul de telefon pe care consumatorii il pot apela pentru a se informa asupra modului in care sa depuna o sesizare sau o reclamatie este 0219551, linie telefonica cu tarif normal.