Noutatile sunt incluse in Ordonanta Guvernului nr. 8/2015 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii acestora, care a aparut in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie.
Pana ieri, amenzile contraventionale pentru soferi incepeau de la 1500 de lei si puteau ajunge, in anumite cazuri, chiar la 12.000 de lei, insa de astazi acestea sunt mai mici.
Concret, din 9 februarie, cele mai mari amenzi contraventionale aplicabile soferilor care se ocupa de transporturi rutiere sunt cuprinse intre 4000 si 6000 de lei, acestea fiind date pentru urmatoarele fapte:
- folosirea necorespunzatoare sau operarea de interventii abuzive asupra echipamentului/aparaturii de inregistrare, precum si folosirea unei cartele tahografice care nu este valabila;
- detinerea de catre sofer a mai mult de o cartela tahografica valabila;
- folosirea unei cartele tahografice defecte/expirate;
- folosirea incorecta a diagramei tahografice sau a cartelei tahografice;
- scoaterea neautorizata a diagramei tahografice/cartelei tahografice din echipamentul/aparatura de inregistrare, care are impact asupra inregistrarii datelor relevante;
- folosirea diagramei tahografice/cartelei tahografice pentru o perioada mai lunga decat cea pe care acestea pot inregistra date, rezultand pierderea/alterarea datelor;
- lipsa numelui de familie sau a prenumelui soferului de pe diagrama tahografica;
- soferul n-a mentionat toate informatiile necesare legate de activitatile desfasurate in perioadele de timp in care echipamentul/aparatura de inregistrare n-a facut inregistrari deoarece a fost neutilizabila sau a functionat defectuos;
- numarul cartelei tahografice sau numele si prenumele soferului sau numarul permisului de conducere nu sunt mentionate pe raportul imprimat de tahograful digital;
- nedeclararea furtului/pierderii cartelei tahografice la autoritatea competenta din statul membru in care a avut loc evenimentul.
De asemenea, o amenda cuprinsa intre 4000 si 6000 de lei se poate aplica soferului si in cazul in care instaleaza, calibreaza, repara ori verifica tahograful si apoi refuza controlul activitatii desfasurate in acest sens.
Urmatorul prag il reprezinta amenzile cuprinse intre 600 si 1000 de lei. Acestea se aplica soferilor pentru urmatoarele fapte:
- folosirea unei diagrame tahografice sau a hartiei pentru imprimarea rapoartelor de catre echipamentul/aparatura de inregistrare care nu este omologata sau corespunzatoare tipului de echipament/aparatura de inregistrare instalat/a la bordul vehiculului;
- nedepunerea in cel mult sapte zile calendaristice a cererii de inlocuire a unei cartele tahografice deteriorate, defecte, pierdute sau furate;
- neintroducerea/neinregistrarea manuala a datelor atunci cand acest lucru se impune;
- nefolosirea diagramei tahografice corecte sau neintroducerea cartelei tahografice in slotul corect, in cazul conducerii autovehiculului in echipaj;
- ora inregistrata de echipamentul/aparatura de inregistrare nu corespunde cu ora oficiala a tarii in care este inmatriculat vehiculul;
- folosirea incorecta a mecanismului de comutare a tahografului;
- data inceputului/data sfarsitului utilizarii diagramei tahografice nu este inscrisa pe aceasta;
- valoarea indexului kilometric al vehiculului la inceputul folosirii diagramei tahografice nu este inscrisa pe aceasta;
- lipsa semnaturii conducatorului auto de pe raportul imprimat de tahograful digital.
Cele mai mici amenzi pe care le pot primi soferii care se ocupa de transporturi rutiere sunt cuprinse intre 250 si 500 de lei, iar acestea se aplica pentru urmatoarele fapte:
- scoaterea neautorizata a diagramei tahografice/cartelei tahografice din echipamentul/aparatura de inregistrare, dar care n-are impact asupra inregistrarii datelor relevante;
- folosirea diagramei tahografice/cartelei tahografice pentru o perioada mai lunga decat cea pe care acestea pot inregistra date, fara a rezulta pierderea/alterarea datelor;
- locul unde a inceput sau cel unde s-a sfarsit folosirea diagramei tahografice nu este mentionat pe aceasta;
- numarul de inmatriculare al autovehiculului nu este inscris pe diagrama tahografica;
- valoarea indexului kilometric al vehiculului la sfarsitul folosirii diagramei tahografice nu este inscrisa pe aceasta;
- ora schimbarii vehiculului nu este inscrisa pe diagrama tahografica;
- simbolul tarii nu este introdus in echipamentul/aparatura de inregistrare.
In alta ordine de idei, de constatarea si sanctionarea contraventiilor se ocupa, conform OG nr. 8/2015, personalul de control din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR), personalul de control din cadrul Inspectiei Muncii, personalul de control din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, dar si politistii rutieri. Mai exact, in locul Autoritatii Rutiere Romane (ARR), a fost imputernicit pentru controale ISCTR-ul.
Din data de 2 februarie, de controlul in trafic se ocupa inspectorii ISCTR-ului sau politisti rutieri si personalul de control in domeniul protectiei animalelor in timpul transportului din cadrul Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA). Inainte, de aceasta activitate se ocupau personalul de control din cadrul ARR-ului si politistii rutieri.
Referitor la controlul la sediile intreprinderilor si operatorilor de transport rutier, acesta se face de catre personalul din cadrul ISCTR-ului si/sau de catre personalul din cadrul Inspectiei Muncii si Ministerului Muncii si de personalul din cadrul ANSVSA. Pana acum, de aceste controale se ocupa personalul din cadrul ARR-ului, Inspectiei Muncii si Ministerului Muncii.
Comentarii articol (1)