Pensiile private sunt reglementate in momentul de fata de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, iar acest act normativ prevede ca, in anumite situatii, banii din contul participantului pot fi platiti acestuia inainte de termen sau mostenitorului sau.
Mai exact, este vorba de situatia in care beneficiarul se pensioneaza pe caz de invaliditate, dar suma din cont nu este destul de mare pentru acordarea pensiei private minime si situatia in care acesta moare inainte sa ceara obtinerea pensiei private. Prevederile detaliate in acest sens au fost publicate in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 272 din 23 aprilie, fiind incluse in Norma Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 7/2015 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat. Actul normativ se va aplica de sambata.
Pana la momentul adoptarii legii privind organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor private, participantii (sau, dupa caz, mostenitorii acestora) vor primi banii din cont, in situatiile precizate mai sus, ca plata unica.
Nota: Prin intermediul fondurilor de pensii administrate privat se asigura participantilor o pensie privata care suplimenteaza, practic, pensia acordata de stat, potrivit Legii nr. 411/2004. Persoanele de pana in 35 de ani care sunt asigurate in baza Legii pensiilor de stat trebuie sa adere la un fond de pensii administrate privat, in timp ce pentru persoanele de pana la 45 de ani care sunt, de asemenea, asigurate in sistemul pensiilor de stat -- altele decat cele care au pana in 35 de ani -- aderarea este optionala.
Banii se vor plati in caz de invaliditate de gradul I sau II
Suma acumulata in contul participantului la fondul de pensii administrate privat se va putea plati in situatia in care acesta beneficiaza de pensie de invaliditate de gradul I sau II, prevede Norma ASF nr. 7/2015. Insa numai daca este vorba de invaliditati care afecteaza definitiv capacitatea de munca.
In acest sens, participantul va trebui sa depuna la administratorul fondului de pensii administrat privat documentele urmatoare:
- o cerere scrisa prin care solicita plata drepturilor cuvenite;
- decizia administrativa privind acordarea pensiei de invaliditate (original+copie);
- decizia medicala privind capacitatea de munca, decizie care contine mentiunea "nerevizuibil prin afectiune" sau "nerevizuibil", dupa caz (original+copie);
- actul de identitate valabil la data depunerii cererii (original+copie);
- certificatul de incadrare in grad de handicap grav sau accentuat eliberat de comisiile teritoriale de evaluare a persoanelor adulte cu handicap sau o declaratie pe propria raspundere privind faptul ca nu detine acest certificat, dupa caz (original+copie).
Plata sumei cuvenite se va face ori prin virament intr-un cont bancar, ori prin mandat postal, in cel mult 30 de zile calendaristice de la data depunerii documentelor enumerate.
In caz de deces, banii vor putea fi transferati in contul mostenitorului
Daca participantul moare inainte sa apuce sa ceara obtinerea pensiei private, pe numele mostenitorului acestuia va fi deschis un cont la fondul de pensii la care s-a contribuit pana in acel moment si banii vor fi transferati acolo.
"In cazul decesului participantului inainte ca acesta sa solicite deschiderea dreptului la pensie, pe numele beneficiarului/beneficiarilor se va deschide cate un cont la ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul decedat, in care se transfera activele cuvenite fiecaruia", scrie in Norma ASF nr. 7/2015.
Conform actului normativ, mostenitorul va avea dreptul sa ceara cumularea conturilor la un singur fond de pensii administrat privat, daca acesta este deja participant la un asemenea fond.
Totusi, daca mostenitorul nu este si el un participant, va putea doar sa ceara banii din cont ca plata unica. Prin urmare, acesta va trebui sa depuna la administratorul fondului de pensii urmatoarele documente:
- o cerere scrisa prin care solicita plata drepturilor cuvenite;
- certificatul de deces (original+copie);
- certificatul de mostenitor/legatar, certificatul de mostenitor suplimentar, actul de partaj voluntar, dupa caz, sau hotararea judecatoreasca definitiva, din care sa rezulte calitatea de mostenitor/legatar si cota-parte cuvenita din activul personal net al participantului decedat (original+copie);
- actul de identitate (original+copie).
Transferul banilor in contul detinut de mostenitor la un fond de pensii private va fi facut in termen de 10 zile lucratoare. In cazul platii unice, banii vor fi primiti, intr-un cont bancar sau prin mandat postal, tot in zece zile lucratoare de la depunerea documentelor enumerate.
Comentarii articol (20)