Ordonanţa Guvernului nr. 9/2016 privind modificarea şi completarea Legii nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora a apărut astăzi în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 66 şi urmează să intre în vigoare în 30 de zile de la publicare, adică în 28 februarie.
Garanţia legală şi cea comercială vor fi prelungite automat cu perioadele de nefuncţionare ale produselor, atunci când este vorba de lipsa de conformitate apărută în cadrul termenului de garanţie. Practic, perioada de nefuncţionare va reprezenta intervalul dintre aducerea la cunoştinţă a neconformităţii sau prezentarea produsului la comerciant/service şi aducerea produsului în starea normală de funcţionare sau predarea/notificarea de ridicare a produsului.
"Timpul de nefuncţionare din cauza lipsei de conformitate apărute în cadrul termenului de garanţie prelungeşte termenul de garanţie legală de conformitate şi cel al garanţiei comerciale şi curge, după caz, din momentul la care a fost adusă la cunoştinţa vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau din momentul prezentării produsului la vânzător/unitatea service până la aducerea produsului în stare de utilizare normală şi, respectiv, al notificării în scris în vederea ridicării produsului sau predării efective a produsului către consumator", prevede actul normativ.
În prezent, în cazul lipsei de conformitate, comercianţii trebuie să aducă produsul la conformitate ori prin reparare, ori prin înlocuire, fără niciun cost pentru clienţi. De asemenea, consumatorii mai pot cere reducerea corespunzătoare a preţului sau desfacerea contractului privind produsul.
Tot de la sfârşitul lunii februarie, repararea sau înlocuirea produselor se va face într-o perioadă de timp stabilită de comun acord, însă nu mai mare de 15 zile calendaristice de la data aducerii la cunoştinţă a lipsei de conformitate sau data predării produsului pe baza unui document de predare-preluare.
"Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilită nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul, după caz, a adus la cunoştinţa vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau a predat produsul vânzătorului ori persoanei desemnate de acesta pe baza unui document de predare-preluare", scrie în OG nr. 9/2016.
Pentru produsul înlocuit, obligaţiile legale ale comercianţilor vor fi cele aplicabile produsului vândut iniţial.
Important! Printr-un act normativ publicat la finele anului trecut, parlamentarii au stabilit că păstrarea ambalajului unui produs nu este obligatorie pentru a beneficia de garanţie. Mai multe informaţii în acest sens găsiţi aici.
Atenţie! Ordonanţa NU se aplică în momentul de faţă. Aceasta va intra în vigoare în 30 de zile de la data publicării.
Comentarii articol (0)