Prevederile referitoare la vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora sunt incluse, în prezent, în Legea nr. 449/2003, care va suferi duminică mai multe modificări aduse de Ordonanţa Guvernului nr. 9/2016.
"Prezenta lege reglementează aspecte privind vânzarea produselor, inclusiv a celor executate la comandă, şi garanţiile asociate acestora, în vederea asigurării protecţiei consumatorului", scrie în lege, unde este explicat că produsul poate fi orice bun material mobil destinat consumului sau folosirii individuale/colective.
Practic, vânzătorii trebuie să livreze consumatorilor, potrivit reglementărilor în vigoare, produse care să respecte cele enunţate în contractul de vânzare-cumpărare. Conformitatea produselor este asigurată dacă acestea:
- corespund cu descrierea făcută de vânzător şi au aceleaşi calităţi ca produsele prezentate consumatorului ca mostră/model;
- corespund oricărui scop specific solicitat de consumator, scop făcut cunoscut vânzătorului şi acceptat de acesta la încheierea contractului de vânzare-cumpărare;
- corespund scopurilor pentru care sunt folosite în mod normal produsele de acelaşi tip;
- fiind de acelaşi tip, prezintă parametri de calitate şi performanţe normale, la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, date fiind natura produsului şi declaraţiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, făcute de vânzător, de producător sau de reprezentantul acestuia, în special prin publicitate sau prin înscriere pe eticheta produsului.
Important! În cazul în care instalarea este făcută -- în baza contractului -- de vânzător sau pe răspunderea sa, orice lipsă de conformitate ce rezultă dintr-o instalare incorectă a produselor este considerată a fi o lipsă a conformităţii produselor. De asemenea, regula este valabilă şi dacă produsele sunt instalate incorect de către consumatori din cauza unei greşeli din instrucţiunile de instalare.
Se va face distincţie între garanţia comercială şi cea legală
În momentul de faţă, Legea vânzării produselor şi a garanţiilor aferente acestora include doar o definiţie generală a garanţiei. Mai exact, aceasta este considerată orice angajament asumat de vânzător/producător faţă de consumator de a restitui banii, de a repara sau a înlocui produsul cumpărat, atunci când există o nepotrivire cu condiţiile enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă.
Începând din 28 februarie, definiţia va face referire în mod expres la garanţia comercială, care va fi orice angajament asumat doar de către vânzător, iar producătorul va fi eliminat din formulare. Totodată, va fi introdusă definiţia garanţiei legale de conformitate, care va reprezenta protecţia juridică a consumatorului asigurată de lege în cazul lipsei de conformitate.
Definiţia garanţiei comerciale (valabilă de duminică): | Definiţia garanţiei legale de conformitate (valabilă de duminică): |
"Orice angajament asumat de vânzător faţă de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a preţului plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, în cazul în care acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă." | "Protecţia juridică a consumatorului rezultată prin efectul legii în raport cu lipsa de conformitate, reprezentând obligaţia legală a vânzătorului faţă de consumator ca, fără solicitarea unor costuri suplimentare, să aducă produsul la conformitate, incluzând restituirea preţului plătit de consumator, repararea sau înlocuirea produsului, dacă acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă." |
Consumatorii pot cere repararea, înlocuirea, reducerea preţului sau desfacerea contractului
Vânzătorii rămân în continuare răspunzători faţă de consumatori pentru lipsa conformităţii de la momentul livrării produselor. În astfel de situaţii, consumatorii sunt îndreptăţiţi fie să ceară repararea sau înlocuirea (fără costuri pentru ei, inclusiv, de exemplu, pentru transport, diagnosticare sau manoperă), fie să beneficieze de o reducere corespunzătoare a preţului sau de desfacerea contractului de vânzare-cumpărare.
"În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fără plată, cu excepţia situaţiei în care măsura este imposibilă sau disproporţionată", dispune Legea nr. 449/2003. Concret, o măsură reparatorie este considerată imposibilă dacă vânzătorul nu poate să asigure produse identice pentru înlocuire ori piese de schimb pentru reparare sau este considerată disproporţionată dacă impune vânzătorului costuri nerezonabile comparativ cu cealaltă măsură reparatorie.
Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută, de duminică, în cadrul unei perioade de timp prestabilite de către vânzător şi consumator. Aceasta nu va putea fi mai mare de 15 zile calendaristice de la data aducerii la cunoştinţa vânzătorului a lipsei de conformitate a produsului sau a predării produsului către vânzător în baza unui document de predare-preluare.
În ceea ce priveşte dreptul consumatorilor de a cere ori o reducere de preţ corespunzătoare, ori desfacerea contractului de vânzare-cumpărare (exceptând cazurile când lipsa conformităţii este minoră), acesta este valabil în oricare dintre următoarele cazuri:
- dacă nu beneficiază nici de repararea, nici de înlocuirea produsului;
- dacă vânzătorii nu iau măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă;
- dacă vânzătorii nu iau măsura reparatorie fără inconveniente semnificative pentru consumator, în cadrul perioadei prestabilite de maximum 15 zile calendaristice.
În baza garanţiei legale, vânzătorii vor fi răspunzători pentru orice lipsă de conformitate timp de doi ani de la livrarea produselor. "Până la proba contrară, lipsa de conformitate apărută în termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat la momentul livrării acestuia, cu excepţia cazurilor în care prezumţia este incompatibilă cu natura produsului sau a lipsei de conformitate", este menţionat în Legea nr. 449/2003, în care se subliniază că lipsa de conformitate trebuie notificată vânzătorului în cel mult două luni de la constatare.
Atenţie! Pentru produsele înlocuite, vânzătorii vor avea aceleaşi obligaţii legale ca pentru produsele vândute iniţial.
Garanţia comercială va fi obligatorie
Din punct de vedere juridic, garanţia comercială va fi obligatorie pentru ofertanţi, potrivit modificărilor aplicabile din 28 februarie, în condiţiile din declaraţiile referitoare la garanţie şi în publicitatea aferentă.
Astfel, certificatul de garanţie emis în baza garanţiei comerciale va trebui să fie redactat în termeni simpli şi uşor de înţeles, să includă menţiuni despre drepturile legale ale consumatorului şi să ateste clar că acestea nu vor fi afectate prin garanţia oferită. "Certificatul de garanţie, emis pe baza garanţiei comerciale, trebuie să precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garanţie, durata medie de utilizare, modalităţile de asigurare a garanţiei - întreţinere, reparare, înlocuire - şi termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea şi adresa vânzătorului şi ale unităţii specializate de service", va dispune de duminică Legea nr. 449/2003.
La cerere, consumatorii vor putea să primească certificatul de garanţie în scris sau pe orice alt suport durabil. În plus, chiar dacă nu va fi redactat în termeni simpli şi uşor de înţeles, nu va include menţiuni despre drepturile legale ale consumatorului şi celelalte informaţii amintite în paragraful anterior, valabilitatea documentului nu va fi afectată în niciun fel.
"Produsele de folosinţă îndelungată trebuie să fie însoţite de certificatul de garanţie emis pe baza garanţiei comerciale şi, dacă reglementările în vigoare prevăd, de declaraţia de conformitate, precum şi de cartea tehnică ori de instrucţiunile de folosire, instalare, exploatare, întreţinere, eliberate de producător. În cazul în care nu se oferă garanţie comercială, consumatorului i se vor aduce la cunoştinţă de către vânzător, printr-un document scris, drepturile conferite de cap. V - «Termene» (din lege - n. red.)", este precizat în actul normativ.
Garanţiile vor fi prelungite cu perioadele în care produsele sunt nefuncţionale
O prevedere nouă ce va fi introdusă din data 28 februarie face referire la prelungirea automată a garanţiei legale şi a celei comerciale cu perioadele de nefuncţionare ale produselor, atunci când este vorba de lipsa de conformitate apărută în cadrul termenului de garanţie. Mai precis, perioada de nefuncţionare va fi reprezentată de intervalul dintre aducerea la cunoştinţă a neconformităţii sau prezentarea produsului la comerciant/service şi aducerea produsului în starea normală de funcţionare sau predarea/notificarea de ridicare a produsului.
"Timpul de nefuncţionare din cauza lipsei de conformitate apărute în cadrul termenului de garanţie prelungeşte termenul de garanţie legală de conformitate şi cel al garanţiei comerciale şi curge, după caz, din momentul la care a fost adusă la cunoştinţa vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau din momentul prezentării produsului la vânzător/unitatea service până la aducerea produsului în stare de utilizare normală şi, respectiv, al notificării în scris în vederea ridicării produsului sau predării efective a produsului către consumator", va dispune Legea vânzării produselor şi a garanţiilor aferente acestora.
Atunci când va fi vorba de înlocuirea produselor defecte cu produse de folosinţă îndelungată, în cadrul termenului de garanţie, acestea din urmă vor avea un nou termen de garanţie, care va curge de la data preschimbării.
"Produsele de folosinţă îndelungată defectate în termenul de garanţie legală de conformitate, atunci când nu pot fi reparate sau când durata cumulată de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute în termenul de garanţie legală de conformitate depăşeşte 10% din durata acestui termen, la cererea consumatorului, vor fi înlocuite de vânzător sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv", se mai arată în documentul citat.
Curgerea termenului de garanţie de la data intrării produselor în posesia consumatorilor va fi valabilă inclusiv pentru bunurile noi de folosinţă îndelungată obţinute prin tragere la sorţi la tombole, câştigate la concursuri sau acordate cu reducere de preţ/gratuit de către operatorii economici.
Atenţie! Persoanele nemulţumite se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, entitate împuternicită prin lege să sancţioneze vânzătorii pentru nerespectarea legii.
Comentarii articol (12)