Extinderea modalităţilor de comunicare pe cale electronică, inclusiv între ANAF şi bănci, este inclusă în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2016, document în vigoare din decembrie 2016 și care modifică mai multe acte normative, printre care şi Codul de procedură fiscală.
Printre altele, documentul a stabilit implementarea unui mecanism mai rapid de comunicare în cazul înființării/ridicării popririlor, scopul fiind de a evita cazurile în care contribuabililor li s-au indisponibilizat și executat sume de bani care depășesc nivelul creanței pentru care s-a înființat poprirea.
Primul pas înspre o comunicare mai rapidă și debirocratizare în raportul ANAF - instituții de credit a fost făcut prin adoptarea, anul trecut, a Ordinului MFP nr. 691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora.
Numai că mecanismul ridicării mai rapide a popririlor nu este funcțional și încă se lucrează la el, au confirmat pentru redacția noastră reprezentanții ANAF, care subliniază și necesitatea ca băncile să-și dezvolte sistemele proprii.
"Agenția Națională de Administrare Fiscală a implementat sistemul de comunicare a actelor de executare către instituțiile de credit prin intermediul mijloacelor de transmitere la distanță, ceea ce a condus la debirocratizarea și simplificarea procedurilor administrative (...) La nivelul instituțiilor de credit, trebuie dezvoltat sistemul electronic de transmitere la distanță a adreselor de înființare a popririi asupra disponibilităților bănești și a deciziilor de ridicare a măsurilor de executare silită asupra disponibilităților bănești, în funcție de aceste cerințe. Menționăm că, la nivelul ANAF și Ministerului Finanțelor Publice se lucrează în prezent la dezvoltarea sistemului mai sus menționat, având în vedere că unul dintre obiectivele agenției este și cel de ridicare al măsurilor de executare silită prin poprire în timp real, astfel încât activitatea contribuabililor să fie cât mai puțin afectată", potrivit ANAF.
Cum este afectat contribuabilul
În prezent, activitatea contribuabililor cu conturi poprite are încă mult de suferit, în condiţiile în care organul fiscal poate deține informații cu privire la conturile bancare al căror titular este debitorul împotriva căruia s-a declanșat acțiunea de executare silită, însă nu deține şi informații cu privire la cuantumul sumelor existente în respectivele conturi bancare.
Prin urmare, organul fiscal înfiinţează, în limita creanței ce trebuia recuperată, popriri bancare asupra tuturor conturilor deținute de debitor, fiind astfel indisponibilizate toate conturile deţinute de debitori, la toate băncile. În plus, şi deblocarea conturilor se realizează cu mare întârziere, chiar şi după ce contribuabilul achită sumele datorate.
Mai mult, în cele mai multe cazuri, contribuabilii sunt nevoiţi să meargă personal la Fisc şi să solicite scrisorile de ridicare a popririi, pe care le duc ulterior la băncile unde au conturi, tocmai pentru a evita blocarea acestora un timp îndelungat.
Chiar dacă un prim pas pentru ca situaţiile expuse mai sus să nu mai fie întâlnite a fost făcut, prin apariţia OUG nr. 84/2016, este nevoie de completarea cadrului legislativ în acest sens, aspect ce se va realiza treptat.
Mai exact, în cadrul ANAF va fi constituit un punct central, adică un departament de specialitate abilitat să ducă la îndeplinire măsurile asigurătorii și să efectueze procedura de executare silită. Măsura va putea fi concretizată în contextul în care Codul de procedură fiscală prevede, la articolul 220, posibilitatea desemnării şi altor organe competente pentru emiterea unor acte de executare silită, pe lângă organul fiscal care administrează creanțe fiscale.
Prin urmare, pentru ca aplicarea efectivă a popririlor să se facă doar pentru sumele datorate statului, iar ridicarea popririlor să fie posibilă în câteva ore, este nevoie şi de o aprobare a noilor măsuri la nivel intern, în cadrul Fiscului. Acest lucru se va face prin emiterea unui ordin de către preşedintele ANAF, astfel că doar după intrarea acestui document în vigoare cadrul legal pentru aplicarea prevederilor menţionate va fi complet, iar contribuabilii vor putea beneficia de facilităţi.
"Astfel, ori de câte ori o bancă va informa organul fiscal că a indisponibilizat sumele de bani pentru care s-a înființat poprirea, trebuie să existe un mecanism rapid în care organul fiscal să ridice celelalte popriri, iar acest lucru nu se poate realiza de către organul fiscal competent cu executarea ci este necesar să se stabilească un alt organ care să efectueze asemenea acte de executare la nivel național", explicau reprezentanţii din Finanţe în momentul lansării proiectului de ordonanţă de urgenţă.
Conturile poprite vor fi deblocate în câteva ore
Prin dezvoltarea metodelor de blocare/deblocare a conturilor bancare în timp real, autorităţile vor să schimbe situaţia din acest moment, în care comunicarea dintre instituţiile implicate (organul fiscal, pe de o parte, şi banca, pe de altă parte) este foarte greoaie. În prezent, după ce debitorii îşi achită restanţele, organul fiscal transmite băncilor, prin poştă, decizia de ridicare a popririi. Totuşi, timpul în care ajunge la bancă decizia de ridicare a popririi este de minimum zece zile, perioadă în care toate conturile contribuabilului rămân blocate.
Prin urmare, introducerea unui schimb rapid de informaţii şi documente între ANAF şi bănci, defăşurat online, va conduce la deblocarea conturilor bancare în aproximativ două ore de la momentul achitării obligaţiilor fiscale restante, după cum au transmis reprezentanţii MFP.
În plus, noul mecanism va genera şi alte avantaje, pentru toate părţile implicate. Spre exemplu, în ceea ce priveşte instituirea popririi, vor fi indisponibilizate doar conturile/sumele efectiv necesare pentru executarea creanței fiscale și nu toate sumele din toate conturile, de la toate băncile, aşa cum se întâmplă în prezent.
Totodată, băncile vor vira în conturile bugetare doar suma necesară acoperirii creanței executate, evitându-se astfel în totalitate situațiile de restituire ulterioară a sumelor executate în plus. De altfel, în prezent, diferenţele de bani se restiuie debitorilor, la cererea acestora, dar numai după trecerea unei perioade considerabile de timp.
Prin aplicarea noului cadru legal, departamentul de specialitate din cadrul Fiscului (acel punct central constituit la nivelul ANAF) va transmite electronic băncilor adresele prin care înfiinţează poprirea, solicitarea pentru virarea în conturile bugetare urmând a se realiza numai în limita obligatiei supuse executării, restul sumelor existente în conturi rămânând la dispoziţia contribuabililor.
Tot pe baza schimbului de informaţii dintre ANAF şi bănci, în momentul în care se va constata că s-au realizat integral obligațiile pentru care s-a înfiinţat proprirea, va fi transmisă electronic şi decizia de ridicare a popririi.
Notă: OUG nr. 84/2016 prevede şi noi reguli de procedură care vizează modul în care Fiscul îi poate executa silit pe datornici. Mai multe detalii găsiţi aici.