Ideile de afaceri prezentate mai jos sunt eligibile în cadrul tuturor programelor de finanțare indicate. Totuși, pentru fiecare activitate prezentată am sugerat măsura de finanțare cea mai potrivită, luând în calcul condițiile de accesare, obligațiile asumate de către beneficiar, dar mai ales cheltuielile eligibile și neeligibile.
1. Jocuri pentru telefon sau pentru calculator
Indiferent dacă vei proiecta jocuri pentru platforme mobile sau pentru utilizarea lor pe calculator, această activitate necesită o investiție inițială serioasă în echipamente IT.
Calculatoarele (sau laptopurile) pe care le vei folosi în acest scop trebuie să aibă o configurație tehnică specială, care să îți permită să proiectezi codul sursă, să testezi și să lansezi aplicația finală. Pentru o astfel de activitate vei avea nevoie cu siguranță de echipamente IT mai performante și, evident, mai scumpe decât cele din dotarea de bază a unui magazin de IT.
O a doua componentă importantă a unei astfel de afaceri, după ce ai reușit să realizezi înzestrarea tehnică necesară, o reprezintă costurile cu salariile și contribuțiile sociale pentru o perioadă de timp, până când activitatea se va susține din veniturile generate.
Alte cheltuieli care ar trebui acoperite pentru această perioadă inițială ar fi costurile cu chiria spațiului, până la semnarea primelor contracte și încasarea primelor venituri.
Activitatea de editare a jocurilor pentru telefon sau calculator se încadrează în codul CAEN 5821 - Activităţi de editare a jocurilor de calculator.
Astfel, ținând cont de specificul acestei activități, linia de finanțare recomandată este România Start-up Plus.
Prin intermediul acestei linii de finanțare oferită de Programul Operațional Capital Uman, solicitanții persoane fizice se vor înscrie mai întâi la cursuri de antreprenoriat și stagii de practică gratuite. Ulterior, ei vor vor avea posibilitatea de a se înscrie la un concurs de idei de afaceri, iar câștigătorii vor primi un sprijin nerambursabil de cel mult 40.000 de euro.
După anunțarea proiectelor câștigătoare, persoanele fizice își vor înregistra întreprinderile la Registrul Comerțului și vor demara implementarea planurilor de afaceri. O tranșă de 70% va fi acordată ca avans, beneficiarul având libertatea de a implementa proiectul și de a face cheltuielile pe care le consideră oportune.
La sfârșitul anului de implementare, proiectele vor fi evaluate sub aspectul respectării condițiilor asumate:
- crearea a două noi locuri de muncă și menținerea lor pentru o perioadă de șase luni de monitorizare;
- obținerea, în parcursul acestui an de implementare, a unor venituri de 30% din prima tranșă a ajutorului nerambursabil, respectiv 9.000 de euro.
Dacă planul de afaceri nu este implementat corect, nu se va acorda tranșa a doua a ajutorului nerambursabil, în valoare de cel mult 10.000 de euro.
Pentru înscrierea în acest program de finanțare sunt eligibile doar persoanele fizice cu domiciliul sau reședința în mediul urban, cu excepția Regiunii București-Ilfov. Înscrierea în program va putea fi efectuată după anunțarea organizațiilor care vor implementa schemele de formare profesională și acordare a microfinanțărilor.
2. Realizarea de softuri „customer relationship management”
„Customer relationship management” (CRM), în traducere „managementul relațiilor cu clienții”, reprezintă un sistem informatic proiectat astfel încât să asigure utilizatorului final gestionarea eficientă a propriilor clienți.
Un sistem CRM nu se rezumă doar la a gestiona activitățile externe ale unei companii, precum prospectarea clienților, semnarea contractelor sau managementul contractelor încheiate. De asemenea, un sistem CRM gestionează resursele interne ale companiei legate de angajați și departamente.
Această activitate economică se încadrează în clasa CAEN 6201 - Activităţi de realizare a softului la comandă (software orientat client) și presupune, în principiu, scrierea de programe informatice urmând indicațiile utilizatorilor. Această clasă include proiectarea structurii și conținutului și scrierea codului de calculator necesar pentru a crea și implementa:
- sisteme software;
- aplicații software;
- baze de date;
- pagini web;
- adaptarea software-ului potrivit cerințelor specifice, adică modificarea și configurarea unei aplicații existente astfel încât devine compatibilă și funcțională, potrivit mediului sistemului informatic al clientului.
3. O platformă online de promovare turistică
Indiferent care este nișa pe care o vei identifica și publicul țintă pe care îl vei avea în vedere, o astfel de activitate are o serie de particularități:
- va trebui să înregistrezi o întreprindere, stabilind în acest fel și un sediu pentru activitatea viitoare;
- serverul pe care vei găzdui site-ul poate fi închiriat de la o firmă specializată în oferirea unor astfel de servicii;
- colaboratorii tăi pot lucra de oriunde, autentificându-se de la distanță pe site cu ajutorul unei parole.
O astfel de activitate poate fi desfășurată prin intermediul codului CAEN 6312 - Activităţi ale portalurilor web. Această clasă include:
- operarea site-urilor care folosesc un motor de căutare pentru a genera și întreține bazele de date extensibile cu adrese Internet, într-un format ușor de căutat;
- operarea altor site-uri care acționează ca portaluri pentru Internet, cum sunt site-urile media care oferă un conținut actualizat periodic.
Pentru implementarea unor proiecte precum realizarea de softuri CRM sau realizarea unei platforme online de promovare turistică se poate solicita finanțare nerambursabilă prin intermediul Programului Național de Dezvoltare Rurală, submăsura 6.2, cu scopul înființării unor activități non-agricole în mediul rural. Această măsură de finanțare oferă pentru implementarea unor activități de servicii un sprijin nerambursabil de 50.000 de euro, complet nerambursabil și fără contribuție proprie.
Conform ghidului solicitantului, beneficiarul poate folosi finanțarea pentru a acoperi orice cheltuială utilă pentru implementarea proiectului. Sunt eligibile cheltuielile pentru achiziția de echipamente, programe software, dar și salariile și contribuțiile sociale, chiria spațiului în care se desfășoară activitatea, costul licențelor utilizate etc.
Etapele importante pentru implementarea unui astfel de proiect sunt:
- încasarea unei prime tranșe de 70% din valoarea ajutorului nerambursabil total, imediat după semnarea contractului de finanțare, respectiv 35.000 de euro;
- demararea, în decurs de nouă luni, a implementării proiectului;
- implementarea cu succes a proiectului într-un termen de cel mult cinci ani de la data semnării contractului de finanțare.
Dacă proiectul nu este implementat corect, conform obligațiilor asumate prin planul de afaceri și contractul de finanțare, se va solicita rambusarea parțială sau totală a primei tranșe acordate. Tranșa a doua a ajutorului nerambursabil este plătită beneficiarului doar dacă:
- proiectul a fost implementat corect și și-a atins toate obiectivele specifice asumate, conform precizărilor din planul de afaceri;
- întreprinderea a obținut, în perioada de implementare, venituri totale de cel puțin 30% din prima tranșă, respectiv 10.500 de euro.
Tranșa a doua poate fi solicitată și mai devreme de cei cinci ani, doar dacă obligațiile asumate au fost îndeplinite.
4. Realizarea de site-uri
Dintre toate ideile de afaceri prezentate, probabil aceasta este activitatea în care investiția este minimă. Nu ai nevoie, practic, decât de un laptop cu o conexiune bună la internet. Restul investiției este reprezentată de cunoștințele și aptitudinile tale.
În cazul în care gândești această activitate ca o afacere și nu ca pe un hobby, va trebui să creezi locuri de muncă, astfel că vei va trebui să achiziționezi pentru fiecare angajat câte un laptop.
Această activitate se încadrează în clasa CAEN 6311 - Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web şi activităţi conexe.
O astfel de activitate poate fi finanțată prin toate soluțiile de finanțare prezentate în acest articol, dar în cele ce urmează o să ne referim la un program de finanțare din fonduri naționale, respectiv Programul pentru Comerț și Servicii 2017, destinat însă firmelor cu istoric de cel puțin doi ani, chiar dacă activitatea de realizare a site-urilor ar fi una nouă. O primă variantă a programului a fost publicată pe site-ul www.aippimm.ro, iar finanțarea a fost descrisă în detaliu aici.
Spre deosebire de alte programe de finanțare, de această dată nu vor fi eligibile cheltuielile cu salariile și contribuțiile sociale, dar nici cheltuielile cu chiria spațiului în care activitatea se desfășoară. Astfel, cheltuielile eligibile în cadrul acestui proiect sunt echipamentele IT și programele software necesare, dimensionate în funcție de specificul și volumul activității desfășurate.
Ajutorul maxim oferit în acest an va fi de 250.000 de lei, iar contribuția solicitată din partea beneficiarului este de cel puțin 10%. Nu vor fi eligibile, de asemenea, cheltuielile cu TVA-ul aferent acestor achiziții.
Finanțarea va fi acordată ca decont, astfel că societatea va trebui să beneficieze inițial de întreaga sumă necesară implementării proiectului.
Dacă această finanțare nu este optimă, puteți oricând alege o altă sursă de finanțare dintre cele prezentate în acest articol.
5. Service de întreținere și reparație a calculatoarelor
Această idee de afaceri este una destul de simplă: ai nevoie de cunoștințe și de pricepere, iar dotarea tehnică este minimă: poți alege dacă desfășori activitatea într-un atelier propriu sau dacă te vei deplasa întotdeauna la sediul clienților tăi. După ce ai stabilit care este felul în care îți vei desfășura activitatea, restul cheltuielilor vor fi minime.
Activitățile pe care le vei derula vor avea, aproape întotdeauna, caracter repetitiv:
- service calculatoare personale;
- service laptopuri;
- reparații monitoare;
- reparații imprimante;
- înlocuire și reumplere cartușe imprimante;
- devirusare calculatoare personale și laptopuri;
- instalare sistem de operare, editare și antivirus;
- configurare rețele fără fir etc.
Activitatea descrisă mai sus se încadrează în codul CAEN 6203 - Activităţi de management (gestiune şi exploatare) a mijloacelor de calcul.
Soluția de finanțare potrivită este, în aceste situații, România Start-up Nation. Mai multe detalii despre acest program de finanțare au fost publicate de AvocatNet în articolul de aici.
În cadrul acestui program de finanțare vor fi eligibile doar întreprinderile înființate la Registrul Comerțului începând cu data de 31 ianuarie 2017. Totuși, condițiile de aplicare a acestui program de finanțare nu au fost încă publicate în Monitorul Oficial, acest lucru fiind programat pentru finalul lunii februarie 2017.
Ajutorul acrodat prin programul de finanțare România Start-up Nation va fi de cel mult 44.000 de euro, în întregime nerambursabili. Fondurile anunțate vor permite finanțarea a 10.000 de întreprinderi și crearea a cel puțin 20.000 de locuri de muncă.
Programul nu dispune încă de norme de aplicare, acestea urmând a fi elaborate și supuse aprobării Guvernului în curând. Anticipăm că de la 1 martie 2017 acest program de finanțare va avea normele de aplicare a schemei de ajutor de minimis. Până atunci, putem anticipa că ajutorul nerambursabil va fi acordat preponderent achiziției de echipamente și aplicații software, dar și pentru:
- spații de lucru, spatii pentru prestări servicii și comerț;
- mobilier, aparatură de birotică;
- realizarea unei pagini web pentru firmele care nu dispun încă de un site;
- autoutilitare, cu excepția mașinilor de teren.
Notă: În acest articol poți afla și zece idei de afaceri pentru care poți primi finanțare în 2017 în spațiul rural.