În data de 23 februarie 2017 se va deschide apelul de proiecte din cadrul Programului Operațional Regional – măsura 2.2 - Îmbunătăţirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii (POR 2.2).
Solicitanții eligibili sunt microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii care au cel puțin un exercițiu financiar încheiat și trei angajați la data ultimului bilanț contabil, așa cum a fost detaliat în acest articol. Șansele de a obține finanțarea nerambursabilă pot fi îmbunătățite, urmând câteva recomandări simple, menționate aici.
Ajutorul acordat este cuprins între 200.000 de euro și un milion de euro și va fi acordat pentru extinderea, modernizarea sau demararea unei activități economice. Sprijinul nerambursabil este de cel mult 70% pentru investiția de bază (construcții, utilaje, echipamente, dotări, active necorporale, etc) și până la 90% pentru impelemntarea unor standarde privind managementul calității.
Proiectele pot fi implementate în mediul urban de către toți solicitanții eligibili menționați mai sus, dar și în mediul rural de către întreprinderile mijlocii.
Întocmirea unui proiect finanțat din fonduri nerambursabile presupune, indiferent de tipul de finanțare sau de specificul proiectului, întocmirea a trei categorii de documente:
- planul de afaceri;
- obținerea documentelor suport;
- cererea de finanțare.
Planul de afaceri este documentul ce prezintă istoricul solicitantului de finanțare nerambursabilă, piața pe care acesta activează și proiectul pe care dorește să îl implementeze utilizând fonduri nerambursabile.
Pentru justificarea informațiilor prezentate în planul de afaceri, solicitantul va obține și va atașa proiectului numeroase documente suport:
- pentru a justifica activitatea desfășurată în trecut, se vor atașa situațiile financiare încheiate pentru ultimele trei exerciții financiare;
- pentru a justifica forma juridică, se va atașa certificatul de înregistrare;
- pentru a justifica activitățile desfășurate, acționariatul societății, punctele de lucru, sau lipsa unor proceduri de lichidare a societății, se va atașa certificat constatator emis de Oficiul Registrului Comerțului, etc.
Cererea de finanțare este primul document amintit atunci când este prezentată documentația necesară obținerii unei finanțări nerambursabile, însă este, în practică, ultimul document care se redactează. Cererea de finanțare este un rezumat al proiectului și se va întocmi doar atunci când planul de afaceri este finalizat, iar toate documentele suport sunt obținute.
În cele ce urmează este prezentată structura cadru a planului de afaceri solicitat pentru accesarea fondurilor nerambursabile în cadrul POR 2.2, precum și indicații pentru întocmirea sa.
Planul de afaceri solicitat pentru depunerea unui proiect în cadrul POR 2.2 are următoarea structură:
- informații despre solicitant;
- informații privind investiția propusă;
- date despre produsele sau serviciile pe care societatea le va obține, ca urmare a implementării proiectului;
- strategia de marketing pe care solicitantul o va implementa, pentru a-și atinge obiectivele asumate privind cota de piață, cifra de afaceri etc;
- analiza și previziunea financiară pentru a justifica sustenabilitatea proiectului, după ce finanțarea nerambursabilă va înceta;
- anexe relevante pentru informațiile prezentate în planul de afaceri.
Iată mai jos cum ar trebui redactate cele șase capitole ale planului de afaceri.
1. Informații despre firma ce solicită sprijin nerambursabil
Acest capitol prezintă succint istoricul societății și evoluția solicitantului de la înființare și până la data depunerii cererii de finanțare. Accentul se va pune întotdeauna pe evoluția în timp a produselor și serviciilor pe care societatea le are în portofoliu.
Istoricul minim solicitat pentru depunerea unui proiect în cadrul POR 2.2 este de un an fiscal integral, însă, atunci când întreprinderea are un istoric mai mare, se vor prezenta informațiile financiare aferente ultimilor trei ani:
- cifra de afaceri;
- rezultat al exercițiului;
- capitalul propriu al acționarilor;
- numărul de angajați;
- indicatorii de solvabilitate și de profitabilitate.
Informațiile prezentate în acest capitol trebuie să demonstreze desfășurarea unei activități continue, sustenabile și cu o evoluție ușor de estimat pentru viitor.
Se vor prezenta, de asemenea, informații despre resursele umane implicate în activitatea firmei, punând accent pe calificările și experiența persoanelor cheie din cadrul societății.
Iată care sunt sursele de informare pentru redactarea acestui capitol:
- situațiile financiare ale solicitantului pentru ultimii trei ani încheiați: Bilanț, Cont de profit și pierdere, Anexele 30 și 40;
- balanțele de verificare aferente situațiilor financiare anuale încheiate;
- actul constitutiv al societății, precum și toate actele adiționale aferente, în cazul în care au intervenit modificări ale acționariatului, activităților desfășurate, sau ale sediului social și punctelor de lucru;
- o listă a mijloacelor fixe deținute de societate;
- extras Revisal pentru angajații societății;
- CV-uri și diplome de studii pentru personalul cheie implicat în activitățile curente ale societății.
În continuarea articolului sunt detaliate, în aceeași manieră, celelalte cinci capitole ale planului de afaceri solicitat la depunerea proiectului în cadrul POR 2.2, indicând pentru fiecare dintre ele sursele de informare:
- în capitolul despre investiția propusă de solicitant sunt oferite informații despre estimarea corectă a valorii investiției. După obținerea finanțării, valorile prezentate în planul de afaceri vor deveni limitele maxime pe care beneficiarul va trebui să le respecte, iar orice depășire a bugetului va fi acoperită din fonduri proprii;
- în cadrul capitolului privind produsele sau serviciile viitoare sunt oferite informații despre descrierea viitoarei activități a societății, după finalizarea proiectului, indicând, de asemenea, sursele de informare;
- capitolul privind strategia de marketing oferă informații privind modalitatea corectă de prezentare a secțiunilor privind piața țintă, factorii legislativi cu impact asupra proiectului, strategiile urmărite de către beneficiar;
- în cadrul capitolului privind analiza financiară a proiectului au fost indicate secțiunile pe care prognoza economică trebuie să le cuprindă, asigurând evaluatorilor o înțelegere optimă a ipotezelor de lucru. Evaluatorii nu vor avea neapărat cunoștințe tehnice în domeniul în care proiectul se realiează, astfel că prezentarea ipotezelor avute în vedere este deosebit de importantă.
2. Informații privind investiția propusă de solicitant
Acest capitol prezintă investiția pe care solicitantul o va realiza, atunci când proiectul va fi acceptat și se va semna contractul de finanțare.
La momentul redactării planului de afaceri, investiția este doar propusă, iar valorile aferente dotărilor, echipamentelor, utilajelor, etc sunt doar estimate în urma unei analize de piață. Pentru estimarea valorilor, solicitantul trebuie să obțină și să atașeze planului de afaceri surse relevante de informare privind prețurile practicate pe piață pentru obiectele de investiție vizate de proiect.
Cele mai adecvate surse de informare pentru justificarea valorii investiției sunt ofertele financiare și tehnice pe care diverși producători sau dealeri le pot prezenta, la simpla cerere. Se vor atașa proiectului ofertele cu o valoare rezonabilă, evitând atât subdestimarea investiției, cât și supraestimarea sa. Orice exces poate duce la corecții financiare, sau respingerea proiectului în etapa de evaluare.
Valoarea prezentată în planul de afaceri va deveni, după evaluarea proiectului, bugetul maxim pe care beneficiarul investiției trebuie să îl respecte, iar depășirile viitoare vor fi asigurate din fonduri proprii.
De asemenea, în acest capitol se va prezenta locul de implementare al viitorului proiect, iar aspectele urmărite țin de existența infrastructurii minime, astfel încât activitatea viitoare să se desfășoare în condiții optime, după aprobarea proiectului: teren, utilități existente și necesare, spații de producție, etc.
Dacă este cazul, se va insista asupra caracterului inovativ al investiției, acest aspect ducând la punctarea suplimentară a proiectului.
În cadrul acestui capitol se va detalia, de asemenea, echipa de implementare a proiectului, punând accent pe calificările și experiența fiecărui membru implicat în activitățile proiecutului.
Iată care sunt sursele de informare pentru redactarea acestui capitol:
- act de proprietate sau folosință pentru infrastructura existentă;
- oferte financiare și tehnice pentru utilajele propuse pentru achiziție;
- devize pe obiect și deviz general pentru lucrările de construcții și instalații necesare în cadrul proiectului;
- scheme ale fluxului tehnologic;
- CV-uri și diplome de calificare pentru membrii echipei de implementare ai proiectului;
- organigrama existentă în societate la momentul depunerii proiectului și cea care va fi adoptată, după crearea unor locuri de muncă suplimentare, ca urmare a diversificării sau extinderii activităților desfășurate, după aprobarea proiectului.
Atenție! Începând cu data de 27 februarie 2017 va intra în vigoare hotărârea 907/2016 privind conțintul și forma cadru a documentației solicitate pentru obținerea unei finanțări publice. Detalii suplimentare aici.
3. Informații despre produsele sau serviciile viitoare
În acest capitol se va pune accent pe oferirea unor informații relevante despre produsele sau serviciile viitoare pe care societatea le va obține după ce proiectul se va implementa.
Sunt necesare informații despre:
- caracteristicile fizice ale produselor;
- tehnologia utilizată în obținerea lor;
- nevoile satistăcute de serviciile viitoare pe care societatea le va oferi;
- modul în care tehnologiile noi și moderne pe care societatea le va implementa vor conduce la dezvoltarea produselor și serviciilor.
Iată care sunt sursele de informare pentru redactarea acestui capitol:
- ofertele tehnice ale utilajelor;
- descrierea fluxului tehnologic pentru activitatea viitoare.
4. Strategia de marketing pe care solicitantul o va implementa
În acest capitol se va prezenta piața pe care societatea va activa după finalizarea proiectului, oferindu-se suficiente detalii despre:
- segmentul de piață și grupul țintă cărora se adresează serviciile și produsele viitoare;
- dimensiunea pieței țintă, dar și evoluția estimată pentru următorii ani;
- aria geografică vizată de proiect;
- factorii legislativi, economici și politici cu impact semnificativ asupra proiectului;
- clienții existenți și potențiali;
- furnizorii existenți și potențiali;
- strategia de preț propusă;
- strategia de vânzări;
- rețeaua de distribuție;
- activitățile și bugetul planului de marketing.
Iată care sunt sursele de informare pentru redactarea acestui capitol:
- informații statistice privind evoluția pieței furnizate de Institutul Național de Statistică, Oficiul Registrului Comerțului și diverse organizații profesionale constituite la nivel de ramură economică;
- prognoze privind evoluția pieței oferite de Comisia Națională de Prognoză;
- estimări ale evoluției gusturilor, așteptărilor, nevoilor grupului țintă, realizate de diverse organizații profesionale constituite la nivel de ramură economică;
- strategii locale în care proiectul se încadrează și la ale căror obiective își aduce contribuția;
- lista clienților și furnizorilor societății, conform datelor contabile ale solicitantului;
- fișe de cost pentru produsele societății.
5. Analiza și previziunea financiară a proiectului
În acest capitol se va detalia evoluția viitoare a societății în perioda de implementare a proiectului, dar și pentru perioada de exploatare a investiției.
Astfel, se vor furniza informații privind:
- prețurile estimate pentru serviciile și produsele pe care societatea le va oferi pe piață după implementarea proiectului;
- capacitatea de producție teoretică și capacitatea de producție efectivă, luând în considerare un coeficient de utilizare a capacității maxime;
- indicii de creștere pe care societatea îi estimeză pentru evoluția viitoare a activității;
- sezonalitatea afacerii;
- costurile implicate în procesul de obținere a produselor și serviciilor, precum: materii prime și materiale, utilități;
- cheltuieli cu amortizarea mijloacelor fixe pe care societate le va achiziționa prin implementarea proiectului;
- rambursarea creditelor existente și estimate pentru implementarea proiectului;
- fluxul de numerar estimat pentru perioada de implementare, dar și pentru perioada de exploatare a investiției;
- indicatorii economici ai proiectului.
Iată care sunt sursele de informare pentru redactarea acestui capitol:
- contractele existente și aflate în desfășurare pentru diversele cheltuieli suportate de către societate: contracte de închiriere, transport, utilități, asigurare, întreținere și reparații a echipamentelor etc;
- balanțele de verificare pentru ultimele trei luni anterioare momentului redactării planului de afaceri;
- fișe de cost pentru produsele obținute în prezent, dar și pentru produsele pe care societatea le va obține în viitor, după implementarea proiectului;
- calculul amortizărilor pentru mijloacele fixe existente în dotarea societății;
- graficele de rambursare aferente creditelor și contractelor de leasing existente în societate, dar și eventualele grafice estimate pentru rambusarea creditelor necesare implementării proiectului.
Alte documente anexate planului de afaceri
În cadrul acestui capitol se vor anexa orice alte documente elevante sau care susțin anumite puncte de vedere din planul de afaceri, precum:
- oferte financiare și tehnice pentru utilajele și dotările achiziționate prin proiect;
- analize de piață;
- alte documente pe care solicitantul și consultantul său le consideră relevante pentru justificarea informațiilor prezentate în planul de afaceri.