Hotărârea Guvernului nr. 337/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale pe teritoriul României a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 411 din 31 mai 2017 și tot atunci a intrat în vigoare.
Practic, apariția normelor de aplicare vine în contextul aplicării, din 20 mai 2017, a Legii nr. 16/2017, un act normativ care transpune în legislația națională două directive europene, menite să asigure, printre altele, respectarea cu desăvârșire a drepturilor lucrătorilor detașați și aplicarea unitară a dispozițiilor.
Revenind la documentul ce aprobă normele, acesta stabilește modul în care Inspecția Muncii, prin intermediul inspectoratelor teritoriale de muncă, va identifica situațiile care reprezintă o detașare transnațională, analizând toate elementele faptice caracteristice unei astfel de mobilități, aspecte nereglementate în legislația aplicabilă în prezent.
Concret, în scopul identificării situaţiilor de detaşare transnaţională şi pentru a preveni abuzurile întâlnite în trecut, inspectorii de muncă vor verifica, în controalele efectuate la firme, următoarele elemente care caracterizează activitățile desfășurate de acestea:
- locul în care societatea își are sediul social, locul în care deține birourile, unde plătește impozitele și contribuțiile de asigurări sociale și, dacă e cazul, locul în care este autorizată să își exercite autoritatea;
- activitatea de bază pentru care este autorizată întreprinderea și obiectul contractului de prestări de servicii/contractului de punere la dispoziție, încheiat între întreprinderea prestatoare/agentul de muncă temporară și beneficiar/utilizator, în baza căruia se realizează detașarea transnațională;
- locul de recrutare a salariaților detașați și locul din care sunt detașați;
- legislația aplicabilă contractelor încheiate de întreprindere cu lucrătorii acesteia;
- contractele de muncă/alte forme de angajare încheiate de întreprindere cu proprii salariați, potrivit legislației aplicabile în statul de origine;
- locul în care întreprinderea își exercită activitatea de bază, precum și locul în care își angajează personalul administrativ;
- numărul de contracte executate și/sau mărimea cifrei de afaceri realizate în statul membru de stabilire, ținând seama de activitatea desfășurată.
În ceea ce privește elementele faptice din lege care caracterizează munca și situația salariatului detașat pe teritoriul României, evaluarea inspectorilor de muncă va urmări:
- activitatea salariatului să se desfășoare pentru o perioadă limitată de timp în România;
- data la care începe și data la care încetează detașarea;
- detașarea să se efectueaze pe teritoriul României dintr-un alt stat membru în care salariatul detașat își desfășoară în mod obișnuit activitatea;
- documentele din care rezultă încetarea detașării și reluarea activității de către salariatul detașat, la locul de muncă din statul membru din care a fost detașat;
- concordanța dintre natura activității prestate de către salariatul detașat și obiectul contractului de prestări servicii;
- modalitatea de asigurare a cheltuielilor de transport, masă și cazare pentru salariatul detașat;
- perioadele anterioare în care, la același loc de muncă, postul a fost ocupat de același sau de un alt salariat detașat transnațional.
Sancțiunile pentru încălcarea regulilor
HG nr. 337/2017 stabilește, totodată, sancțiunile aplicate de către inspectorii de muncă în cazul în care constată neîndeplinirea condițiilor privind detașarea transnațională.
Spre exemplu, pentru faptele legate îndeosebi de netransmiterea declarației în limba română privind detaşarea salariaţilor proprii, nerespectarea obligațiilor de a pune la dispoziția inspectorilor de muncă documentele solicitate și nerespectarea obligației de a desemna o persoană care să asigure legătura cu autoritățile competente naționale, normele metodologice prevăd amenzi cuprinse între 5.000 și 9.000 de lei.
De asemenea, este considerată contravenție și se sancționează cu amendă de la 3.000 la 5.000 de lei transmiterea de date incomplete sau eronate în declarația în limba română privind detașarea transnațională a salariaților proprii, pe care întreprinderile stabilite pe teritoriul unui stat membru sau al Confederației Elvețiene au obligația să o transmită.
Care era procedura până acum și ce s-a schimbat
Până ieri, regulile referitoare la detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale pe teritoriul României erau incluse în Hotărârea Guvernului nr. 104/2007, act normativ abrogat însă odată cu aplicarea noilor norme.
Astfel, până acum, firmele care detașau salariați aveau obligația de a deţine documentele necesare realizării controlului privind respectarea condiţiilor de muncă și de a le pune la dispoziţia inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora, ori de câte ori era necesar. De altfel, această regulă este păstrată și în noul act normativ, intrat ieri în vigoare.
De asemenea, firma din străinătate care detașează lucrători pe teritoriul României și beneficiarul prestării de servicii care îşi desfăşoară activitatea în țara noastră vor face, în continuare, dovada existenţei raportului de colaborare, printr-un contract încheiat în formă scrisă. La cerere, acest contract trebuie pus la dispoziția inspectorilor de muncă.
Totodată, entitățile care detașează salariați au obligația de a transmite o notificare în acest sens, în limba română, inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază urmează să se desfăşoare activitatea, cu cel puțin o zi lucrătoare înaintea primei zi de activitate. Actul va cuprinde, în esență, următoarele elemente:
- instituția destinatară (inspectoratul teritorial de muncă);
- identitatea întreprinderii;
- numărul anticipat de salariați detașați;
- datele de identificare ale salariaților detașați;
- durata anticipată și datele preconizate de începere și de încheiere a detașării;
- adresa (adresele) locului de muncă;
- natura serviciilor care justifică detașarea transnațională, respectiv scopul detașării.
Orice modificare a elementelor de mai sus va trebui transmisă instituției în termen de cinci zile lucrătoare de la data producerii acesteia, spre deosebire de termenul de cinci zile calendaristice stabilit anterior.
Revenind la noua procedură, aplicabilă de miercuri, aceasta prevede ca atunci când inspectorii de muncă nu vor reuși să obțină, în cazul controlului, informațiile și documentele necesare, se va solicita Inspecției Muncii obținerea acestora, prin intermediul sistemului de informare a pieței interne.
Dacă în urma evaluării inspectorii vor constata neîndeplinirea condițiilor privind detașarea transnațională, atunci aceștia vor lua, potrivit măsurile care se impun, conform legislației naționale aplicabile în situația identificată.
Notă: Mai multe informații despre noile reguli privind detașarea salariaților găsiți aici, în timp ce în acest articol am inclus principalele aspecte de care trebuie să țină cont angajatorii când își trimit salariații să muncească în afara țării.