Începând de astăzi, antreprenorii își pot înregistra deja planurile de afaceri online prin intermediul aplicației disponibile pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor derulate de Întreprinderile Mici și Mijlocii, ce este accesibilă aici.
Iată calendarul de desfășurare a programului Start-up Nation România:
Deschidere aplicație electronică înscriere: | 15 Iunie 2017, ora 10.00 |
Închidere aplicație electronică: | 14 Iulie 2017, ora 20.00 |
Bugetul disponibil pentru această sesiune: | 1.713.798.000 lei |
Număr maxim de beneficiari | 10.000 de firme nou înființate |
Semnarea contractelor de finanțare: | cel târziu 29 Septembrie 2017 |
Termenul maxim de implementare: | 29 Septembrie 2018 |
Obiectivele și bugetul programului Start-Up Nation
Acest program de finanțare își propune să încurajeze spiritul antreprenorial al cetățenilor în scopul implicării acestora în structuri economice private. Astfel, implementarea acestui program de finanțare va conduce la finanțarea anuală a maximum 10.000 de societăți și crearea a cel puțin 20.000 de noi locuri de muncă în cadrul acestora.
Bugetul acestui program are o dublă finanțare:
- din cadrul bugetului de stat se asigură o finanțare de 500 de milioane lei;
- prin intermediul creditelor de angajament se va asigura o finanțare viitoare de cel mult 1,2 miliarde de lei.
Doar societățile nou înființate pot solicita spijin
În cadrul acestui program de finanțare vor fi eligibile întreprinderile înființate după data de 30 ianuarie 2017:
- societăți comerciale înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societățile;
- societăți cooperative înregistrate în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei;
- societăți cu răspundere limitată debutante (SRL-D) înregistrate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanti în afaceri.
Cei mai mulți antreprenori vor alege să înregistreze fie un SRL, fie un SRL-D, în principal datorită condițiilor mai ușoare de înmatriculare la Oficiul Registrului Comerțului și a duratei reduse la doar câteva zile.
Ce activități sunt eligibile pentru finanțare
Prin intermediul programului Start-up Nation, antreprenorii pot solicita finanțare nerambursabilă pentru o gamă extrem de variată de activități economice, ce pot fi consultate în lista activităților eligibile, preluată de pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor pentru IMM-uri. Totuși, vor beneficia de șanse de finanțare mai mari acele proiecte propuse în domenii de activitate cu potențial de creștere, precum:
- activități de producție;
- programare IT;
- industrii creative;
- activități de servicii;
- comerț sau alte activități economice.
Ce cheltuieli poți deconta
Și lista cheltuielilor eligibile a suferit modificări pe durata ultimelor luni, astfel că este indicat să o recitești. Cele mai importante cheltuieli eligibile pe care le poți include în planul tău de afaceri sunt:
- echipamente tehnologice, inclusiv echipamente IT;
- achiziţionarea de spaţii de lucru;
- mijloace de transport: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, ATV-uri, rulote cu sau fără motor, autoutilitare și autovehicule cu destinație specială;
- achiziţionarea de mobilier, aparatură birotică;
- achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie;
- achiziţionarea de instalaţii de încălzire sau climatizare;
- salariile, utilitățile (energie electrica, gaze, salubritate, abonament telefon si internet) și cheltuielile aferente chiriilor pentru spaţii de lucru pentru o durată de cel mult 12 luni de la data semnării contractului de finanțare;
- realizarea unei pagini web pentru prezentarea solicitantului, inclusiv promovare online în valoare eligibilă de maxim 8.000 lei;
- active necorporale referitoare la brevete de inventie, francize;
- cursuri de dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale pentru asociatul / administratorul societăţii aplicante, în valoare eligibilă de maxim 3.000 lei;
- taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA;
- consultanţă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării în cadrul prezentului program şi implementarea proiectului, dar în valoare eligibilă de maxim 8.000 lei;
- software-uri necesare desfăşurării activităţii pentru care se solicită finanţare, inclusiv software pentru comerțul online;
- cheltuieli financiare aferente creditelor / garanțiilor obținute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării planurilor de afaceri.
Totodată, cele mai importante cheltuieli neeligibile care pot interveni în implementarea unui proiect sunt prezentate mai jos. Atunci când ele sunt necesare, antreprenorul trebuie să le suporte integral din surse proprii sau din credite bancare:
- achiziția de materii prime și materiale consumabile necesare în fluxul de producție;
- achiziția de echipamente și utilaje la mâna a doua;
- achiziția în sistem leasing a utilajelor și echipamentelor;
- comisioane, taxe și amenzi;
- costurile asigurării bunurilor achiziționate;
- transportul, montajul, punerea în funcțiune a echipamentelor;
- instructajul personalului de exploatare.
Șanse sporite de finanțare în cazul producției și softului la comandă
Selecția proiectelor ce vor primi finanțare se va realiza în ordinea punctajelor obținute de către acestea în urma evaluării tehnico-economice. Astfel, de șanse mai mari de a primi finanțare se vor putea bucura acele afaceri care îndeplinesc cât mai multe dintre criteriile de selecție anunțate:
- domeniul de activitate în care se va realiza proiectul;
- numărul de noi locuri de muncă create ca urmare a implementării proiectului;
- numărul angajaților din categoria persoanelor defavorizate sau al absolvenților din promoțiile 2012 -2017;
- ponderea investițiilor în echipamente și instalații din valoarea totală a proiectului;
- includerea unor cheltuieli de inovare în bugetul proiectului.
Cele mai mari șanse de a primi finanțare le au antreprenorii ce vor propune investiții în domenii precum:
- realizare de soluții software la comandă;
- producția de bunuri de larg consum, de la cofetării și ateliere de producție a mobilierului și până la producția de ceaiuri sau materiale textile.
- activități din sfera industriilor creative, precum organizarea de cursuri de formare profesională.
De asemenea, pentru obținerea unui punctaj maxim, se recomandă crearea a cât mai multor locuri de muncă, din care două să fie oferite persoanelor din categoriile defavorizate sau absolvenților din promoțiile 2012-2017.
Completarea planului de afaceri este obligatorie
Antreprenorii interesați de accesarea programului Start-up Nation trebuie să pregătească și să depună în format electronic o documentație formată din:
- cerere de finanțare;
- plan de afaceri;
- documente suport, solicitate pentru a justifica informațiile prezentate în cadrul planului de afaceri.
Structura planului de afaceri pentru programul Start-up Nation este cunoscută deja, ca urmare a publicării modelului cadru a acestui document necesar la depunerea proiectelor în perioada 15 iunie - 14 iulie 2017. Iată cum arată, dar și cum se completează acest document obligatoriu, cu ajutorul căruia antreprenorii pot solicita un sprijin de până la 44.000 de euro, fără contribuție proprie.
Cum să alegi consultantul potrivit pentru elaborarea proiectului tău?
Identificarea unui consultant în afaceri nu este un proces dificil, însă este necesar ca beneficiarul investiției să își stabilească un „sistem de filtrare”, prin care să se asigure că va selecta consultantul potrivit proiectului pe care dorește să îl implementeze. Cele două părți au libertatea de a-și negocia toate aspectele colaborării, însă, pentru protejarea intereselor beneficiarilor, trebuie să acorzi atenție sporită clauzelor ce vor fi incluse în contractul de consultanță.
Cheltuielile cu consultanța sunt eligibile în cadrul programului Start-up Nation până la un plafon maxim de 8.000 de lei inclusiv TVA și includ atât serviciile de pregătire a planului de afaceri și de depunere efectivă a cererii de finanțare, dar și asistența ulterioară pentru implementarea proiectului în condiții optime. Află cum poți găsi un consultant în afaceri și ce aspecte să negociezi înainte de a-i încredința proiectul și banii tăi.
Sfaturi pentru completarea documentației necesare
În cazul în care dorești să realizezi singur planul de afaceri, trebuie să estimezi corect veniturile și cheltuielile pe care afacerea ta le va genera atât în perioada de implementare, cât și în perioada de monitorizare a investiției, atunci când sprijinul financiar va înceta.
Cash flow-ul sau fluxul de numerar, numit adesea și flux de trezorerie, reprezintă diferența dintre încasările și ieșirile de numerar ale unei societăți sau ale unui proiect, pe o perioadă de timp analizată, care poate fi de o săptămână, o lună, un trimestru, un an sau mai mult. De cele mai multe ori, această perioadă este egală cu cea a unui exercițiu financiar complet. Dacă vrei să îți realizezi singur planul de afaceri, descoperă cum să întocmești un cash flow în doar zece pași, chiar dacă nu ești contabil.
În cadrul programului Start-up Nation România, sunt eligibile două tipuri de cheltuieli:
- cheltuieli cu investiția, necesare realizării obiectivului asumat prin proiect;
- cheltuieli operaționale, pentru o perioadă de până la un an de zile de la momentul semnării contractului de finanțare.
Pentru a realiza un buget al proiectului, va trebui să verifici lista cheltuielilor eligibile permise în cadrul acestui program de finanțare și să stabilești, acolo unde este cazul, plafonul maxim pe care îl estimezi. Iată cum cum se întocmește bugetul proiectului prin care soliciți 44.000 de euro de la stat.
În cazul în care modificările succesive ale normelor de implementare și ale cheltuielilor eligibile te-au bulversat, din acest articol poți afla tot ce trebuie să știi pentru a-ți spori șansele de a primi finanțare în cadrul programului Start-up Nation.