AFIR a anunțat lansarea în data de 10 iulie a primei sesiuni anuale de depunere a cererilor de finanţare pentru submăsura 4.2 „Sprijin pentru investiții în procesarea / marketingul produselor agricole” și submăsura 4.2a „Investiții în procesarea / marketingul produselor din sectorul pomicol”.
Bugetul disponibil pentru cele două măsuri este de 112 de milioane de euro, 60% din aceste fonduri fiind alocate pentru înființarea unor noi unități de procesare a produselor agricole și pomicole, iar 40% din buget având ca destinație dezvoltarea și modernizarea unităților existente.
Sesiunea de depunere a proiectelor va fi deschisă în perioada 10 iulie – 30 septembrie 2017 și poate fi încheiată înainte de termenul prevăzut în cazul în care valoarea cererilor de finanțare depuse depășesc de două ori valoarea bugetului disponibil.
Printre ideile de afaceri care pot primi finanțare în cadrul acestor programe trebuie amintite:
- centre de colectat lapte;
- fabrici de lactate și brînzeturi;
- abatoare și carmangerii;
- fabrici de sucuri naturale;
- fabrici de gemuri și compoturi din fructe;
- fabrici de producție a legumelor murate;
- fabrici de sosuri, paste obținute din legume;
- fabrici de procesare a mierii de albine.
Condițiile de eligibilitate, precum și lista cheltuielilor eligibile și neeligibile pot fi citite în articolul de aici.
Documentația depusă în cadrul platformei electronice trebuie să cuprindă cererea de finanțare completată și semnată de reprezentantul legal al întreprinderii solicitante, iar informațiile prezentate în cadrul acesteia trebuie să fie corelate cu cele din planul de afaceri sau studiul de fezabilitate.
Documentația necesară poate fi descărcată de pe pagina măsurii 4.2 de pe site-ul Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale.
Orice modificare adusă modelului standard publicat pe site-ul finanțatorului, cum ar fi eliminarea, renumerotarea secţiunilor, anexarea documentelor suport în altă ordine decât cea specificată poate conduce la respingerea proiectului, pe motiv de neconformitate administrativă.
Documentele și informațiile necesare completării cererii de finanțare
Cererea de finanțare este un rezumat al proiectului de investiții, prezentând succint informații despre întreprinderea solicitantă, investiția propusă și documentele solicitate prin intermediul ghidului solicitantului.
De aceea, informațiile prezentate în cererea de finanțare trebuie să fie corelate cu cele cuprinse în toate celelalte secțiuni ale planului de afaceri. Orice modificare poate conduce la respingerea proiectului.
Completarea cererii de finanțare se face pe baza următoarelor documente:
- certificatul de înmatriculare al societății;
- cartea de identitate a reprezentantului legal al societății;
- planul de afaceri al investiției;
- documentele obligatorii cerute prin ghidul solicitantului, precum oferte financiare și tehnice, act de proprietate sau folosință asupra infrastructurii proiectului, etc.
Cererea de finanțare este un formular PDF ce permite completarea anumitor câmpuri prestabilite și cuprinde următoarele secțiuni:
Prezentarea generală a proiectului
Această secțiune se completează cu date succinte privind beneficiarul și proiectul înaintat.
Denumirea solicitantului se completează așa cum apare în actele de înființare ale societății emise de Oficiul Național al Registrului Comerțului;
Titlul proiectului trebuie să fie succint și cuprinzător. Titlul proiectului ar trebui să permită evaluatorului identificarea cât mai clară a domeniului în care investiția este realizată, încă de la prima citire. De aceea, este recomandat ca titlul să fie formulat astfel: Înființarea unei fabrici de produse lactate în localitatea X, județul Y și să se evite titlurile seci, precum Creșterea competitivității societății prin achiziția de utilaje performante.
Maniera în care este stabilit titlul proiectului nu are o influență în cadrul procesului de evaluare al proiectului, însă poate înlesni evaluatorului înțelegerea proiectului.
După ce este stabilit, titlul proiectului trebuie păstrat identic în toate secțiunile proiectului și în cadrul tuturor documentelor care solicită această informație.
Descrierea succintă a proiectului trebuie să cuprindă informațiile esențiale ale investiției, insistând asupra:
- activităților necesare implementării proiectului;
- obiectele de investiții;
- valoarea totală a proiectului, ajutorul financiar nerambursabil și contribuția proprie;
- elementele care asigură unicitate proiectului, precum producția ecologică, mărci înregistrate, produse tradiționale, etc.
Amplasarea proiectului vizează regiunea, județul și localitatea în care investiția este realizată, precum și stabilirea obiectivelor specifice ale investiției.
Pentru fiecare obiectiv specific se va alege locul în care se va urmări atingerea acestuia, ca urmare a faptului că societatea poate avea puncte de lucru diferite, astfel că obiectivele nu se vor implementa în cadrul aceluiași amplasament.
Iată două exemple de obiective specifice:
- crearea a trei locuri de muncă la cel mult opt luni de la semnarea contractului de finanțare;
- creșterea cifrei de afaceri cu 10% în termen de trei ani de la finalizarea investiției;
În cadrul proiectului se recomandă stabilirea a cel puțin trei, dar nu mai mult de cinci obiective specifice. Alegerea mai multor obiective specifice ar face ca urmărirea implementării corecte a planului de afaceri să fie dificilă.
Date despre tipul de proiect și beneficiar
Informațiile introduse în cadrul aceste secțiuni sunt deosebit de importante, erorile făcute putând conduce la respingerea proiectului sau aprobarea parțială a bugetului propus:
- bifarea opțiunii proiect cu construcții-montaj va face obligatorie obținerea și atașarea unui certificat de urbanism;
- punctajul estimat de către solicitant se va introduce în cadrul acestei secțiuni, iar fiecare criteriu îndeplinit este detaliat. În cazul în care estimarea solicitantului este diferită de punctajul pe care evaluatorul în va acorda, atunci proiectul va fi respins de la finanțare.
- Informații de identificare privind consultantul și proiectantul care au întocmit documentația.
Informații privind solicitantul
În această secțiune se prezintă informațiile privind datele de înregistrare ale solicitantului la Oficiul Național al Registrului Comerțului și datele de contact ale reprezentantului legal: număr de telefon, fax, adresă de e-mail.
De asemenea, în cadrul acestei secțiuni se completează datele privind studiile și experiența acumulată de reprezentantul legal în domeniul în care proiectul se implementează.
Bugetul indicativ al proiectului și devizele pe obiect
Această secțiune cuprinde toate cheltuielile de investiții pe care solicitantul le propune pentru implementarea proiectului, cheltuielile care apar cel mai frecvent fiind următoarele:
- consultanță și proiectare tehnică;
- realizarea de construcții;
- achiziția de utilaje, echipamente, instalații;
- montajul aferent utilajelor, echipamentelor și instalațiilor;
- achiziția de active necorporale.
În cadrul acestei secțiuni se completează ajutorul financiar nerambursabil solicitat, rezultând planul financiar al investiției.
În secțiunile următoare se completează devizele pe obiect ale investiției:
- cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică;
- cheltuielile privind investiția de bază referitoare la lucrări de construcții și instalații, montaj și procurare a echipamentelor și instalațiilor;
- cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului;
- alte cheltuieli, precum comisioanele și taxele bancare și organizarea de șantier.
Lista documentelor anexate cererii de finanțare
Următoarea secțiune a cererii de finanțare reprezintă un opis al documentelor pe care antreprenorul le va atașa proiectului său, în funcție de cerințele exprimate în ghidul solicitantului și specificul investiției. Astfel, unele documente sunt obligatorii (cum ar fi studiul de fezabilitate), în timp ce altele sunt solicitate doar dacă sunt cerute de investiția realizată (spre exemplu certificatul de urbanism).
În dreptul fiecărui document bifat se va menționa și pagina la care el va fi atașat, înlesnind evaluatorilor verificarea documentației depuse.
Condițiile de eligibilitate ale proiectului și riscul aferent investiției
Prin această declarație, solicitantul de ajutor nerambursabil confirmă condițiile de eligibilitate pe care el și societatea sa le îndeplinesc la data depunerii cererii de finanțare. Astfel, este necesară bifarea individuală a anumitor informații care corespund situației de fapt a solicitantului (plătitor sau neplătitor de TVA, existența unor datorii către instituții de credit, existența unei situații de insolvență).
De asemenea, este necesară completarea prin bifare a factorilor de risc asociați investiției propuse. În funcție de situația în care proiectul și solicitantul se încadrează, este posibilă bifarea unei singure opțiuni în cadrul fiecărui capitol.
Un exemplu de cerere de finantare poate fi descarcat mai jos.