Conform anunțului publicat pe site-ul Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor derulate de IMM-uri, programul Comerț și Servicii 2017 urmează să debuteze miercuri la ora 10.00, fiind activ pentru zece zile lucrătoare, până în data de 29 august la ora 20.00, iar condițiile de eligibilitate au fost detaliate în cadrul acestui articol.
În cadrul acestui program de finanțare sunt eligibile microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii care au cel puțin un an calendaristic de la înființare la data deschiderii sesiunii de depunere a proiectelor și care obțin cel puțin 50 de puncte în urma evaluării planului de afaceri depus.
Principalul document solicitat pentru depunerea proiectului este planul de afaceri, un formular structurat în opt capitole ce vor fi detaliate în cadrul acestui articol:
- date generale – cerere tip;
- viziune, strategie;
- istoric, management, resurse umane, activitate curentă;
- prezentarea proiectului;
- analiza pieţei;
- analiza operaţională - după implementarea proiectului;
- justificarea necesităţii finanţării nerambursabile şi a oportunităţii achiziţiei;
- sustenabilitatea proiectului.
Capitolul 1 - Datele generale ale investiției
În cadrul acestei secțiuni, antreprenorul trebuie să furnizeze informații privind datele de identificare ale proiectului și societății.
De asemenea, în cadrul acestui capitol se precizează atât activitatea principală a societății, dar și activitatea pentru care se solicită finanțare. Așa cum am arătat în cadrul unui articol precendent, societatea trebuie să aibă activitatea pentru care solicită sprijin financiar autorizată de cel puțin trei luni de zile pentru a fi eligibilă în cadrul programului de finanțare Comerț și Servicii 2017.
Mai mult, în funcție de vechimea activității pentru care se solicită finanțare, societatea poate obține un punctaj mai mare în cadrul procedurii de selecție. Astfel, punctajul maxim va fi acordat în cazul în care codul CAEN este înregistrat și autorizat de cel puțin 12 luni la data depunerii proiectului.
O altă informație extrem de importantă este cea privitoare la numărul mediu scriptic anual de personal în anul fiscal anterior. Grila de evaluare a proiectelor acordă 15 puncte societăților care au avut în 2016 cel puțin trei salariați.
Solicitantul completează la finalul secțiunii valoarea contribuției proprii la valoarea eligibilă a proiectului și valoarea ajutorului financiar nerambursabil solicitat. Deși ajutorul acordat este de cel mult 90% din valoarea cheltuielilor eligibile, antreprenorii care își asuma o contribuție proprie mai mare de 10% vor primi punctaj suplimentar, sporindu-și, astfel, șansele ca proiectul lor să fie selectat.
În cadrul acestei secțiuni se vor încărca următoarele documente completate:
- cererea tip de acord de principiu pentru finanțare;
- declarație pe proprie răspundere privind respectarea condițiilor de eligibilitate (Anexa nr. 4);
- declarație privind încadrarea în categoria întreprinderilor mici și mijlocii (Anexa nr. 5);
- declarație privind calculul întreprinderilor partenere și legate, dacă este cazul (Anexa nr. 6);
- copia certificată a cărții de identitate a reprezentantului legal al societății sau al împuternicitului;
- copia certificată a certificatului de înmatriculare;
- declarație pe proprie răspundere privind lipsa datoriilor la plata impozitelor și taxelor la bugetul general sau bugetele locale;
- împuternicirea semnată de către administrator în cazul în care o altă persoană va reprezenta societatea în relația cu finanțatorul.
Documentele solicitate se atașează scanate și salvate în format PDF sau Jpeg, după ce au fost semnate și (după caz) certificate de către reprezentantul legal al societății sau de către împuternicitul acestuia.
Capitolul 2 – Viziune și strategie
În cadrul acestei secțiuni se vor completa informații privind esența afacerii, respectiv activitatea economică pentru care se solicită finanțare.
Se vor oferi informații privind factorii relevanți pentru afacerea supusă finanțării din fonduri nerambursabile:
- tehnologia existentă și tehnologia ce va fi achiziționată prin implementarea proiectului, insistând asupra elementelor de noutate aduse de proiect;
- localizarea afacerii, atunci când activitatea desfășurată este dependentă de poziționarea magazinului, de vadul comercial al afacerii;
- experiența anterioară a antreprenorului în derularea aceleiași activități economice;
- avantajele concurențiale față de principalii competitori ai societății;
- numărul, structura și experiența resurselor umane pe care societatea le are la dispoziție;
- înzestrarea tehnică a societății cu spații, echipamente, mobilier, etc.
În cadrul aceleiași secțiuni se vor oferi informații privind activitatea pe care societatea o va desfășura în viitor, într-un orizont de până la cinci ani de zile, orice prognoză făcută pentru o perioadă mai mare fiind subiectivă și dependentă de un număr mare de factori externi.
Obiectivele planului de afaceri trebuie să fie SMART, respectiv:
- S – specific;
- M – masurabil;
- A – (de) atins/abordabil;
- R – relevant;
- T – incadrat in timp.
Obiectivele pe care societatea și le va fixa pentru implementarea acestui proiect trebuie să permită verificarea gradului de îndeplinire a acestora. Astfel, ca exemplu pentru un obiectiv specific, se va menționa că societatea își propune angajarea cu normă întreagă a trei vânzători până la finalul anului, iar nu crearea de noi locuri de muncă.
De asemenea, în cadrul acestei secțiuni se va realiza o analiză SWOT a proiectului, respectiv o descriere a punctelor tari (Strengths), a punctelor slabe (Weaknesses), a oportunităților (Opportunities) și a amenințărilor (Threats).
Analiza SWOT surprinde atât mediul intern al societății (punctele tari și punctele slabe se vor referi întotdeauna la ceea ce se află în interiorul organizației și sub directul control al acesteia), cât și mediul extern (factori sociali, economici, politici, concurențiali pe care societatea nu îi poate controla în mod direct, dar față de care își poate formula strategii).
O prezentare detaliată a analizei SWOT a fost efectuată în cadrul acestui articol.
Capitolul 3 - Istoric, management, resurse umane, activitate curentă
Secțiunea 3 a planului de afaceri cupinde o detaliere sumară a ideii de afacere, insitând pe factorii care au condus la demararea activității, dar și un istoric al activităților pe care societatea le-a desfășurat de la înființare și până în prezent.
În cadrul acestei secțiuni, antreprenorul va primi punctaj suplimentar în cazul în care cifra de afaceri este realizată preponderent din veniturile realizate din codul CAEN pentru care se solicită finanțare nerambusabilă (peste 50%).
De asemenea, și obținerea în anul 2016 a profitului din exploatare va aduce societății un punctaj suplimentar, sporind șansele ca proiectul să fie selectat pentru finanțare.
În secțiunea privind resursele umane, antreprenorul va trebui să detalieze experiența și pregătirea profesională a persoanelor care se vor ocupa de implementarea activităților prevăzute în cadrul planului de afaceri, atașând pentru conformitate CV-uri ale persoanelor cheie. De asemenea, este recomandat ca planului de afaceri să îi fie atașate diplome, certificate de formare profesională, precum și alte documente justificative care să ateste atât pregătirea profesională, cât și experiența dobândită.
Numărul de angajați pe care societatea îi are la momentul depunerii cererii de finanțare se va dovedi atașând planului de afaceri un extras din registrul REVISAL.
În plus, ca un rezultat al implementării planului de afaceri, societatea poate decide crearea de noi locuri de muncă, iar în acest caz societatea va primi punctaj suplimentar în cadrul procesului de evaluare și selecție.
Și crearea de locuri de muncă pentru anumite categorii sociale vor spori șansele proiectului de a fi selectat. Astfel, societatea va primi un punctaj suplimentar dacă va angaja persoane din următoarele categorii sociale:
- absolvenți după data de 1 ianuarie 2013;
- șomeri;
- persoane din categorii defavorizate.
În cadrul acestui capitol, se va prezenta activitatea curentă a societății, respectiv produsele sau serviciile pe care societatea le comercializează, indicând ponderea pe care acestea le ocupă în cifra de afaceri totală a societății.
Se va descrie fluxul tehnologic actual şi principalele utilaje şi echipamente utilizate în procesul tehnologic (prezentându-se principalele activităţi necesare în desfășurarea activității, de la aprovizionarea cu materie prima până la vânzarea produselor şi echipamentele).
Capitolul 4 - Prezentarea proiectului
Prezentarea proiectului de investiții presupune o descriere a activităților necesare pentru implementarea acestuia în condiții optime.
Se vor detalia investiţiile ce urmează a fi realizate în cadrul proiectului şi activităţile firmei pentru care sunt necesare fiecare dintre acestea.
În cazul în care implementarea proiectului va conduce la angajarea de personal suplimentar, în cadrul acestei secțiuni se vor detalia informațiile privind:
- tipul postului;
- calificarea necesară;
- salariul lunar propus.
Se vor prezenta, de asemenea, atribuțiile, responsabilitățile și strategia de dezvoltare a resurselor umane, atașându-se, de asemenea, noua organigramă a societății.
Valoarea investiției necesare implementării planului de afaceri rezultă din valorile cumulate ale elementelor de investiție pe care antreprenorul le propune în cadrul acestei secțiuni.
Solicitarea unui sprijin financiar nerambursabil de 90% din valoarea eligibilă a proiectului este posibilă, însă nu va genera punctaj suplimentar.
Capitolul 5 - Analiza pieţei
Analiza pieței surprinde principalii clienți și furnizori pe care societatea îi are în vedere pentru implementarea în bune condiții a planului de afaceri.
Pentru aceștia se va prezenta ponderea pe care o ocupă în cifra de afaceri totală a societății (în cazul clienților), respectiv procentul deținut în furnizarea de materii prime și materiale consumabile (în cazul furnizorilor).
În cadrul acestui capitol se va realiza o prezentare a principalelor avantaje și dezavantaje ale produselor și serviciilor comercializate comparativ cu cele oferite de concurenţă.
Se va prezenta, de asemenea, politica aplicată de către societate pentru implementarea proiectului:
- politica produsului;
- politica de prețuri;
- politica de distribuție;
- politica de vânzare.
În toate secțiunile solicitate se va urmări o analiză comparativă cu principalii concurenți, insistând asupra factorilor care asigură un avantaj concurențial.
Capitolul 6 - Analiza operaţională
În cadrul acestei secțiuni se va detalia pe scurt fluxul tehnologic și modificările survenite după implementarea proiectului, iar modificările și îmbunătăţirile aduse de implementarea proiectului în flux vor fi prezentate în amănunt.
De asemenea, în cazul produselor sau serviciilor pe care societatea le va obține în urma implementării proiectului, trebuie prezentate contribuția acestora la profitul societății, cota de piață, etc.
Capitolul 7 - Justificarea necesităţii finanţării nerambursabile
Beneficiile aduse de finanţare şi modul în care finanţarea va încerca să soluţioneze problemele beneficiarului vor fi scoase în evidență în cadrul acestei secțiuni.
Astfel, se vor prezenta elementele de noutate aduse de implementarea proiectului față de situaţia deja existentă înainte de depunerea cererii de finanțare.
Capitolul 8 - Sustenabilitatea proiectului
În cadrul acestui capitol se vor prezenta informații privind:
- descrierea punctelor tari care demonstrează că proiectul îşi va atinge obiectivele asa cum au fost ele formulate;
- corelarea proiecţiilor financiare pentru următorii trei ani;
- descrierea aportului asociatului în planul de investiţii (active existente sau care urmează a fi angajate de către beneficiar în activitatea curentă a societăţii);
- descrierea modului în care societatea se va adapta eventualelor mişcări de pe piaţă;
- descrierea mixului de marketing care va asigura succesul afacerii.