Buna ziua,
Ma gandesc la infiintarea unei societati comerciale cu putine batai de cap. Credeti ca se poate?
Activitatea se refera la pictat lucrari unicat: tablouri, poate suveniruri, martisoare, cadouri pictate pentru diferite evenimente si ce imi va mai trece prin cap, daca imi va mai trece :) Totul se va invarti in jurul pictatului.
Ca si activitati, am ales 2 coduri pentru care nu se cer avize/autorizatii.
— activitatea principală:
- clasa CAEN 9003 și denumirea activității Activități de creație artistică.
— activități secundare:
- clasa CAEN 3299 Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a.
Cu alte clase CAEN lucrurile se complica. Trebuie sa ajung sa impanzesc cu hartii institutii de stat, iar eu de acest lucru ma feresc.
Am gasit opinii potrivit carora pentru comercializare nu mai trebuie sa adaug un alt cod CAEN fiindca am cod CAEN pe fabricarea de produse si ca logica impune ca fabricarea include si componenta de comercializare. As continua eu, tot sprijinita de logica, ca nici pe codul CAEN 9003, care presupune activitate artistica (a picta e o arta) nu am nevoie de un alt cod pentru a-mi instraina lucrarile.
De asemenea, doresc ca sa imi folosesc locuinta doar pentru sediul necesar pentru infiintare societate si sa nu declar activitati pe acest sediu si nici la vreun alt stabiliment secundar. Poate cel mult activitate la terti, adica pictatul la sediul beneficiarului sau "in plain air". Stiti care este practica ONRC Bucuresti in privinta declararii activitatii la terti?
Apreciez orice opinie si orice experienta asemanatoare avuta de Dvs.
Legislatia muncii nu prevede in mod expres o astfel de obligație. Ceea ce prevede in mod expres este aceea ca dacă nu se prezintă la data, ora fixata in lipsa unui motiv obiectiv, atunci poate dispune sancționarea. Ceea ce trebuie lamurit (si din păcate aceasta se tranșează cu concursul instantei judecatoresti in situația contestației la decizia de sanctionare) este daca dreptul Dvs. La repaus zilnic (presupun ca la un astfel de liber va referiti) reprezinta un motiv obiectiv.
Buna! Legislatia muncii permite de principiu cumulul de funcții. In situația în care nu exista o incompatibilitate expres prevazuta de lege pentru desfasurarea celor doua funcții care va impiedica sa executati ambele contracte in mod simultan, veți avea în vedere ca perioadele (in sens de timp de munca zilnic pe fiecare contract) în care prestati activitatile pe cele 2 contracte sa nu coincidă.
Veti putea beneficia de drepturile de asigurari sociale de sanatate in temeiul calitatii de salariat numai dupa plata contributiei catre fond, deci, asa cum a spus sefa Dvs. Serviciile de asigurari de sanatate nu se presteaza anticipat.
Modificarea contractului individual de munca se poate referi si la locul muncii, in baza art. 41 alin. (3) lit. b) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare.
Posibilitatile de modificare a locului de munca sunt:
- fara consimtamantul salariatului: delegarea, detasarea, situatii de forta majora, cu titlu de sanctiune disciplinare, ca masura de protectie a salariatului;
- cu consimtamantul salariatului, modificarea prin act aditional la CIM, situatie in care trebuie sa va exprimati in mod nemijlocit acordul prin semnarea actului aditional.
Astfel, daca in contractul individual de munca vi s-a specificat la locul de munca compartimentul in care lucrati, atunci angajatorul are posibilitatea de a modifica acest loc de munca numai cu acordul salariatului daca NU se regaseste in vreuna din situatiile in care va poate modifica CIM fara consimtamantul dvs, metionate anterior.
Totodata, daca la noul loc de munca la care ati convenit mutarea prin semnarea actului aditional la contract (privind modificarea locului de munca), trebuie sa indepliniti alte atributii, atunci trebuie sa semnati o noua fisa de post.
Aceasta, intrucat, salariatul are obligatia in temeiul art. 39 alin. (2) lit. a) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, de a îndeplini atributiile ce îi revin conform fisei postului.
Odata cu insusirea de catre salariat a unor noi atributii prin semnarea unei noi fise de post, acesta are obligatia de a indeplini respectivele atributii si da posibilitatea angajatorului sa il concedieze pentru necorespundere profesionala in temeiul art. 61 lit. d) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia in care nu indeplineste/indeplineste defectuos respectivele atributii, pentru ca sunt atributii carora acesta „nu le face fata”.
Daca sunteti in situatia in care stiti ca la noul loc de munca nu puteti indeplini atributiile ce vi se vor atribui, varianta pe care as merge este sa nu semnati nici actul aditional de modificare a locului de munca. In aceasta situatie nu vad decat posibilitatea mutarii dvs. fara consimtamant, insa in aceste cazuri va trebui sa tina cont de dispozitiile legale care reglementeaza aceste cazuri.
Pentru lipsuri in gestiune unitatea are dreptul legal sa se despagubeasca din garantia depusa de gestionar. Era de datoria dvs. in calitate de gestionar ca pana la incetarea CIM sa predati gestiunea. Daca considerati ca masura este abuziva, atunci va puteti adresa instantei de judecata pentru restituirea garantiei.
Codul muncii dispune:
Art. 8
(1) Relaţiile de muncă se bazează pe principiul consensualităţii şi al bunei-credinţe.
(2) Pentru buna desfăşurare a relaţiilor de muncă, participanţii la raporturile de muncă se vor
informa şi se vor consulta reciproc, în condiţiile legii şi ale contractelor colective de muncă.
Art. 241
Regulamentul intern se întocmeşte de către angajator, cu consultarea sindicatului sau a
reprezentanţilor salariaţilor, după caz.
Regulamentul intern trebuie intocmit de angajator, singura obligatie a acestuia in aceasta privinta este sa consulte sindicatul/reprezentantii salariatilor.
Din punctul meu de vedere dovada predarii materialului catre sindicat, apoi dovada amanarilor repetate pe care le-ati acordat urmare solicitarilor partii de dialog fac dovada atat a indeplinirii obligatiei, cat si a bunei-credinta in raporturile cu partenerul dvs. de dialog social. De altfel ati mentionat ca Societatea a fost de acord cu inca o prelungire, tot o saptamana, mentionand de data aceasta ca termenele acordate sunt rezonabile si ca neprimirea niciun raspuns este considerat ca accept.
Reiterez faptul ca aveti doar obligatia de a-l consulta la intocmirea regulamentului, nu cea de a cadea de acord asupra acestuia, ca in cazul contractului colectiv de munca, unde acordul partilor este esential pentru incheierea acestuia. Este diferenta semnificativa in privinta celor doua acte juridice.
Daca aveti un contract individual de munca (CIM) incheiat pentru o durata zilnica de 6 ore/zi timp de 5 zile pe saptamana, atunci aveti un contract individual de munca cu timp partial, iar modificarea duratei muncii (in speta marirea duratei zilnice) si implicit a transformarii CIM cu timp partial in CIM cu norma intreaga se poate face numai prin acordul EXPRES dintre angajator si dumneavoastra, prin semnarea unui act aditional la contract.
In lipsa unui atare act aditional la contractul individual de munca al dvs. trebuie sa prestati numai cele 6 ore/zi, astfel cum s-a stabilit in contractul individual de munca, in sens contrar angajatorul putand fi sanctionat, deoarece munca suplimentara peste durata de munca stabilita in cadrul unui CIM cu timp partial este interzisa, astfel cum trebuie prevazut intr-un astfel de contract cu timp partial, in temeiul art. 105 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, actualizat.
Angajatorul va putea fi amendat contraventional in temeiul art. 260 alin. (1) lit. i) din Codul muncii care prevede: constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei nerespectarea dispoziţiilor privind munca suplimentară.
Potrivit art. 79 alin. (5) din Legea 188/1999 actualizata, modul de constituire, organizare si functionare a comisiilor de disciplina, precum si componenta, atributiile, modul de sesizare si procedura de lucru ale acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
Conform art. 27alin. (2) teza I din Hotarare nr. 1344/2007 privind normele de organizare si functionare a comisiilor de disciplina, sesizarea se depune la registratura autorităţii sau instituţiei publice în cadrul căreia funcţionarul public îşi desfăşoară activitatea, respectiv la registratura autorităţii ori instituţiei publice la nivelul căreia este constituită comisia de disciplină competentă potrivit prezentei hotărâri.
In concluzie, consider ca odata inregistrata sesizarea la registratura autorităţii sau instituţiei publice, aceasta va fi inaintata pentru solutionare comisiei de disciplina.
Conform art. 18 din Codul muncii:
(1) În cazul în care persoana selectată în vederea angajării ori salariatul, după caz, urmează să îşi desfăşoare activitatea în străinătate, angajatorul are obligaţia de a-i comunica în timp util,
înainte de plecare, informaţiile prevăzute la art. 17 alin. (3) , precum şi informaţii referitoare
la: a) durata perioadei de muncă ce urmează să fie prestată în străinătate;
b) moneda în care vor fi plătite drepturile salariale, precum şi modalităţile de plată;
c) prestaţiile în bani şi/sau în natură aferente desfăşurării activităţii în străinătate;
d) condiţiile de climă;
e) reglementările principale din legislaţia muncii din acea ţară;
f) obiceiurile locului a căror nerespectare i-ar pune în pericol viaţa, libertatea sau siguranţa
personală;
g) condiţiile de repatriere a lucrătorului, după caz.
(2) Informaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) , b) şi c) trebuie să se regăsească şi în conţinutul
contractului individual de muncă.
(3) Dispoziţiile alin. (1) se completează prin legi speciale care reglementează condiţiile
specifice de muncă în străinătate.
Verificati continutul CIM si vedeti de ce prestaţii în bani şi/sau în natură beneficiati.
Verificati si HG 518/1995 privind unele drepturi şi obligaţii ale personalului român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.