BULETIN INFORMATIV
Decembrie 2010
MODIFICARI LEGISLATIVE
Legea pensiilor
In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 852/20.12.2010 a fost publicata Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, care odata cu data intrarii in vigoare – 1 ianuarie 2011 – va inlocui actul normativ care a reglementat pana acum sistemul public de pensii, respectiv Legea 19/2000.
Va vom prezenta in continuare principalele modificari introduse prin noua lege a pensiilor, precum si impactul din punct de vedere fiscal al acestor modificari asupra activitatii desfasurate de dvs., in calitate de agenti de asigurari de viata si/sau agenti de marketing pentru pensiile private.
1. Contributia angajatorului la Pilonul III exceptata din baza de calcul a Contributiei de Asigurari Sociale (CAS)
Potrivit prevederilor art. 37, alin (1), lit. e) din Legea 263/2010, contributia angajatorului la fondurile de pensii facultative, efectuata pentru angajatii proprii, va fi scutita, incepand cu data de 1 ianuarie 2011, de la plata CAS, in limita pragului de deductibilitate de 400 euro/an/participant:
“Art. 37. (1) Contributia de asigurari sociale nu se datoreaza asupra sumelor reprezentand:
...
e) contributiile platite la fondurile de pensii facultative, in limitele de deductibilitate stabilite potrivit legii;”
DE RETINUT este ca scutirea de CAS se aplica atat in ceea ce priveste cota angajatorului (20,8% - pentru conditii normale de munca), cat si in ceea ce priveste cota individuala (10,5%), asadar un impact favorabil cumulat de 31,3%, corespunzator cotei totale de CAS, ramasa valabila si pentru anul 2011, conform art. 27 alin. (3) din Legea 263/2010.
Astfel, legiuitorul vine in sprijinul sistemului de pensii facultative, clarificand favorabil unul din cele mai “fierbinti” subiecte din ultimii 2-3 ani, iar de acum incolo aceasta prevedere expresa din lege poate fi folosita ca un solid argument de vanzare a pensiilor facultative catre segmentul angajatorilor, cu toate ca nu au aparut prevederi similare legate de exceptarea din baza de calcul si in cazul celorlalte contributii sociale obligatorii (contributia de asigurari sociale de sanatate, contributia la fondul de somaj, etc.), care deocamdata raman in discutie in ceea ce priveste retinerea lor, insa avand o cota cumulata sensibil mai mica decat CAS-ul (aproximativ 12.8%, fata de 31.3% cat reprezinta numai CAS-ul).
IMPORTANT !!! Aceasta prevedere nu poate fi luata in considerare si pentru contributiile individuale la fondurile de pensii facultative, intrucat aceste contributii sunt suportate de catre participant din propriul salariu/venit, iar procedura de impozitare este cea bine-cunoscuta si stipulata foarte clar la art. 57 din Codul fiscal – din venitul salarial brut se retin, mai intai, toate contributiile sociale obligatorii, apoi se deduce contributia individuala la Pilonul III, urmand ca in final sa fie aplicata cota de impozit pe venit.
De altfel, la art. 3 alin. (2) din Legea 263/2010 se subliniaza faptul ca, in sensul noii legi a pensiilor, sintagmele “castig salarial brut/salariu lunar brut” reprezinta de fapt veniturile din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit, conform prevederilor Codului fiscal.
2. Noi categorii de persoane fizice eligibile pentru Pilonul II
Odata cu intrarea in vigoare a Legii nr. 263/2010, in sistemul de pensii publice urmeaza sa fie asimilate si persoanele care pana acum erau asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii, printre care regasim: angajati ai Ministerului Apararii Nationale (cadre militare), ai Ministerului Administratiei si Internelor, ai Serviciului Roman de Informatii, dar si categorii de functionari publici cu statul special din cadrul acestor institutii. Ceea ce inseamna ca aceste categorii de persoane vor deveni eligibile pentru Pilonul II de pensii, incepand cu 1 ianuarie 2011.
Iata mai jos extrasul din lege, respectiv art. 6 alin (1), cu enumerarea categoriilor de persoane care sunt asigurate, in mod obligatoriu, in sistemul public de pensii (noile categorii de persoane introduse ca eligibile pentru pilonul II sunt «bolduite» in text): :
“Art. 6. – (1) În sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu,
prin efectul legii:
I. a) persoanele care desfăşoară activităţi pe bază de contract individual de muncă, inclusiv soldaţii şi gradaţii voluntari;
b) funcţionarii publici;
c) cadrele militare în activitate, soldaţii şi gradaţii voluntari, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
II. persoanele care îşi desfăşoară activitatea în funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrii cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale căror drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile prezentei legi, cu ale persoanelor prevăzute la pct. I;
III. persoanele care beneficiază de drepturi băneşti lunare, ce se asigură din bugetul asigurărilor pentru şomaj, în condiţiile legii, denumite în continuare şomeri;
IV. persoanele care realizează, în mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic, echivalent cu cel puţin de 4 ori câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, şi care se află în una din situaţiile următoare:
a) administratori sau manageri care au încheiat contract de administrare sau de management;
b) membri ai întreprinderii individuale şi întreprinderii familiale;
c) persoane fizice autorizate să desfăşoare activităţi economice;
d) persoane angajate în instituţii internaţionale, dacă nu sunt asiguraţii acestora;
e) alte persoane care realizează venituri din activităţi profesionale;
V. cadrele militare trecute în rezervă, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare ale căror raporturi de serviciu au încetat, din domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale care beneficiază de ajutoare lunare, ce se asigură din bugetul de stat, în condiţiile legii;
VI. persoanele care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele salariale, din:
a) drepturi de autor şi drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 131 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cu regularitate sau în mod ocazional;
b) contracte/convenţii încheiate potrivit Codului civil.”
De retinut este si faptul ca persoanele care obtin venituri din drepturi de autor si drepturi conexe, precum si din contracte/conventii civile incheiate conform Codului civil, au fost incadrate ca si o categorie distincta in noua lege (art. 6, alin (1), pct. VI), realizandu-se astfel o corelatie cu legislatia fiscala specifica acestor categorii de persoane (OUG 82/2010, de curand intrata in vigoare, dupa cum stiti, in septembrie 2010). Astfel, si aceste persoane fizice vor deveni eligibile pentru pilonul II de pensii, incepand cu anul 2011.
din 17/05/2004 (Lege 179/2004)
privind pensiile de stat si alte drepturi de asigurari sociale ale politistilor (actualizata pina la data de 03 martie 2009)
Publicat in Monitorul Oficial nr. 485 din 31/05/2004 (RECTIFICAREA nr.179 din 17 mai 2004)
Art. 20. - In cazul in care, din insumarea perioadelor de vechime in serviciu, rezulta fractiuni de cel putin 6 luni, acestea se intregesc la un an, iar cele mai mici se neglijeaza. Art. 3 din Legea 446/2006
(6) Perioada de timp in care o persoana indeplineste serviciul militar activ sau alternativ ori este concentrat sau mobilizat constituie vechime in serviciu sau stagiu de cotizare la sistemul public de asigurari sociale. Sunt exceptati de la prevederile acestui alineat elevii liceelor si colegiilor militare.
art.69 din Legea nr.446/2006
(1) Recrutii chemati la centrele militare judetene, municipale sau de sector in vederea incorporarii, dar care nu au fost incorporati, precum si cei trecuti in rezerva ori trimisi la domiciliu sunt obligati sa se prezinte la locurile de munca in termen de 5 zile de la data la care li s-a comunicat ca nu vor fi incorporati, respectiv in termen de 30 de zile de la data trecerii in rezerva sau a trimiterii la domiciliu.
(2) Data incorporarii si trecerii in rezerva pentru cei care au indeplinit serviciul militar este cea consemnata in livretul militar.
art.73 din Legea nr.446/2006
(1) Contractele de munca ale salariatilor chemati pentru indeplinirea serviciului militar in termen ori pentru concentrare se mentin, in conditiile prevazute de lege.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
art. 50 din Codul muncii (Titlul II-CAPITOLUL IV- Suspendarea contractului individual de munca)
- contractul individual de munca se suspenda de drept in urmatoarele situatii:
d) Efectuarea stagiului militar obligatoriu
Pe perioada satisfacerii stagiului militar, concentrarilor, mobilizarilor, contractelke de munca se mentin, dar sunt suspendate .
Principalul efect al suspendarii contractului de munca pe perioada serviciului militar este ca aceasta perioada constituie vechime in munca .
Posturile ramase temporar vacante ca urmare a plecarii celor ce satisfac serviciul militar in termen pot fi ocupate de alte persoane numai cu contract de munca pe perioada determinata.