avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1072 soluții astăzi
Forum Activitate Queredan

Activitate Queredan

Ma gandeam astazi la urmatoarea situatie ipotetica ce ar putea aparea in cadrul unei Asociatii (desigur, in functie de prevederile Statutului fiecarei organizatii in parte):

Sa presupunem ca X este ales in functia de Vicepresedinte al Asociatiei de catre Adunarea Generala, in urma demisiei fostului ocupant al functiei.

Consiliul Director este format din 7 membri, inclusiv noul Vicepresedinte. Sa presupunem de asemenea ca Presedintele si alti 3-4 membri (deci majoritatea) ai Consiliului Director nu isi doresc ca Vicepresedintele nou-ales sa ocupe aceasta functie din diverse motive (motive personale, nu statutare).

La 2 saptamani dupa alegerea Vicepresedintelui, Consiliul Director se reuneste si il exclude din Asociatie pe membrul respectiv (atributie prevazuta in Statut), care isi pierde automat si functia.

Ar exista astfel vreo problema din punct de vedere juridic/legal? Nu s-ar crea un fel de conflict intre Adunarea Generala si Consiliul Director? Practic Consiliul Director ar putea exercita indirect o influenta extraordinara asupra Adunarii Generale excluzandu-i din Asociatie pe membrii care nu convin conducerii. Mai mult, in cazul in care, in timp, sa zicem chiar si la cativa ani din momentul in care o persoana este aleasa intr-o functie, membrii CD isi propun "sa scape" de respectiva persoana, acestia pot evita procedura demiterii din functie prin vot in Adunarea Generala prin simpla excludere a membrului respectiv, care atrage dupa sine si pierderea functiei detinute.
Pentru Iore78:

Desi este off-topic.. :)

Contabilitatea unui ONG poate fi tinuta numai de catre un contabil autorizat sau expert contabil, nu de oricine are studii economice superioare. Il puteti angaja cu contract de munca sau contract de prestari servicii, cum stabilesc partile.
Discuție Regulamente
Am citit cateva modele de Regulamente de Organizare si Functionare si Regulamente Interne, si am observat ca prevederile acestora se suprapun aproape in totalitate cu Statutul. As vrea sa va intreb daca este obligatoriu sa adoptam un astfel de regulament, avand in vedere ca in Statutul nostru sunt prevazute detaliat majoritatea procedurilor si pasilor de urmat?

Acum cateva zile am obtinut hotararea judecatoreasca pentru infiintarea unei asociatii, si as avea cateva intrebari legate de administrarea ONG-ului.

1. Daca asociatia are mai putin de 100 de membri (dar peste 15), cenzorul ales trebuie sa aiba si calitatea de expert contabil sau contabil autorizat? Legea spune ca daca asociatia are peste 100 de membri se impune numirea unei comisii de cenzori, din care cel putin unul trebuie sa fie contabil. Nu se precizeaza insa nimic despre situatia in care exista un singur cenzor.

2. In ce situatii se impune redactarea unor hotarari ale CD/AG? De exemplu, tinem o sedinta de Consiliu Director, redactam procesul-verbal in care spunem tot ce s-a stabilit si apoi redactam hotarari separate pentru deciziile luate? Hotararile se semneaza doar de catre presedinte si eventual de secretar?

3. In statut avem prevazuta componenta CD cu presedinte, 2 vicepresedinti, secretar si membri. Momentan, in CD suntem 3 persoane (membrii-fondatori), presedintele si cei doi vicepresedinti. Nu am vrea sa completam CD-ul pana prin ianuarie-februarie cand vom cunoaste mai bine membrii noi si vom putea alege persoane potrivite. Problema este cu secretarul. Este obligatoriu ca hotararile sa fie semnate si de catre secretar, pe langa presedinte? In statut nu este prevazut nimic despre acest lucru.

Va multumesc anticipat pentru raspunsuri. :)