avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1598 soluții astăzi
Forum Activitate meandrele_angajarii

Activitate meandrele_angajarii

Buna ziua!

Am nevoie de o lamurire despre declararea sau nedeclararea veniturilor salariale obtinute in strainatate, de la un angajator nerezident in Romania.

M-am angajat recent intr-un stat dinafara UE cu care Romania nu are (din cate stiu) nici un acord fical. Firma mama isi are sediul in USA, dar activitatea se desfasoara intr-un stat din zona Caraibelor (St. Kitts and Nevis) - o facultate privata detinuta de o corporatie americana.

Eu m-am mutat acolo, am contract individual de munca cu firma respectiva si permis de munca vizat in pasaportul romanesc de catre institutiile statului respectiv.

Mentionez ca sunt angajat cu norma intreaga si efectiv locuiesc in strainatate.

Nu m-am declarat cetatean roman cu domiciliul in strainatate, pentru ca:
1. nu mi-am inchiriat inca o locuinta, deci nu am inca dovada unui domicliu stabil;
2. am inteles citind cazurile celor care au facut-o ca asta insemana sa renunt la CI, ramanand doar cu pasaportul ca act de identitate si imi poate cauza dificultati (sfanta birocratie romaneasca X-( ) daca am nevoie sa efectuez alte formalitati cand in vacante in tara.

Recunosc ca limbajul codului fiscal imi provoaca migrene, dar am inteles ca veniturile dependente (adica STRICT cele salariale, nu cele din vanzari, inchirieri, dobanzi sau din exercitarea unei profesii liberale) obtinute in strainatate de la un angajator strain NU se declara in Romania.

Imi puteti confirma acest lucru? Am citit atatea interpretari pe net ca nu stiu ce sa mai cred #-o ... Nu vreau nici sa ma privez de un drep (acela de a nu fi impozitata in aceasta situatie), nici sa ma trezec cu probleme la fisc peste vreo 5 ani .

Multumesc!
Eu am fost angajata pentru cateva luni la o firma care nu mi-a facut carte de munca, (cu exceptia faptului ca mi-au inregistrat CIM la ITM, am sentimentul ca am lucrat la negru) si de la care ma zbat de t-spe luni sa obtin adeverinta de vechime pe perioada lucrata.

Daca eu RENUNT pur si simplu sa mai obtin ceva de la firma respectiva (am ajuns sa consider ca nu merita atat chin pentru niste amarate de luni) acest lucru imi poate bloca traseul de vechime in munca la viitoarele angajari ( de genul ca nu o sa imi pot inregistra vechimea de la alte locuri de munca daca nu o am pe asta demonstrata intati, etc.?) sau cauza probleme din punct de vedere al drepturilor de pensie, etc?

Ma intereseaza strict daca faptul ca nu am dovada vechimii de la angajatorul respectiv si daca el nu a platit toate taxele la ANAF/ contributiile la casa de pensii, asigurari sociale si ce-o mai fi, toata aceasta situatie imi poate bloca in vreun fel obtinerea drepturilor (vechime munca, pensie, asig sanatate etc etc etc) de la viitorii angajatori? Intreb acest lucru si prin prisma defiintarii din 2011 a carnetelor de munca, pentru ca nu stiu cum se va tine evidenta angajatilor dupa asta.

... stiu ca nu ar trebuie sa zic asta, dar regret nespus ca mi-au inregistrat CIM... daca as fi lucrat la negru, acum nu aveam nici un fel de complicatii existentiale... #-o
La inceputul lui iunie Am depus la ITM Cluj o adeverinta de vechime de la fostul loc de munca (perioada 01.12.2008 - 30.09.2009) si mi-a fost respinsa azi 30.06, pentru ca in tabelul de mutatii nu afost trecuta rubrica cu marirea salariului minim (pt persoana incadrata pe post ce necesita studii superioare) conform HG. 1051/2008.

Precizari: La inceput am cerut verbal de la firma adeverinta si m-au plimbat cu vorba cateva luni. Apoi m-am duc cu cerere scrisa la sediu si cu formular luat de la ITM, dar adeverinta completata pe care mi-a dat-o contabilul firmei era scrisa complet aiurea si nu mi-au primit-o la ITM pt vizat. Asa ca a doua varianta am completat-o eu dupa exemplul afisat la ITM, am luat semnatura si stampila de la firma si apoi am depus-o la ITM. Ca sa aflu dupa cca 30 de zile ca tot nu am completat-o bine! #-o

Intrebare: la coloana din tabel "Nr. si data actului pe baza caruia se face inscrierea si temeiul legal" se poate trece H.G. 1051/2008 ? Sau trebuie sa fie o decizie emisa de firma cu privire la aceasta HG?

Eu nu am primit nimic de acest fel pe perioada cat am lucrat la ei, dar nu ma mir, pt ca nici state de plata n-am vazut si salariul primit in mana era oricum stabilit la mica intelegere si diferit fata de cel trecut in acte... Cred ca va dati seama si de ce am plecat de la ei....

Si trebuie sa mentionez ca si personalul de la ITM te deserveste cu o amabilitate care face Antarctica sa para un continent tropical...

Cum sa completez minunea?
Bună ziua! Sper că veţi avea răbdarea de a citi acest post lung. Vreau sa fiu cât mai explicită.

Fac parte din, observ, marea categorie a celor care au intrat neştiutori în prima angajare şi au ieşit cu arsuri de diferite grade. #-o

Situaţia mea pe scurt: am de la firma respectivă CIM-ul înregistrat la ITM Cluj, am decizia de încetare a CIM prin demisie validata de ITM Cluj, nu mi s-a făcut carnet de muncă, dar patronul/administratorul tergiversează de luni întregi eliberarea adeverinţei de vechime. Mentionez că până acum cererea a fost verbală. State de plată la ITM nu cred să fie depuse, pentru că în cele câteva luni în care am lucrat la el, am luat banii în mână şi nu mi-a dat nimic de semnat pt. salariu, iar pe site-ul ANAF am văzut ca firma are mulţi bani datorie la bugetul de stat, asigurări etc.. (unul din motivele pentru care am şi decis să plec)

1. Cum este mai bine să trimit cerea scrisă pentru adeverinţă:
a) depunere la sediu - cât am lucrat acolo, nu am văzut să dea vreun număr de înregistrare la vreo cerere şi nu ştiu dacă o să pot dovedi că am dus-o. Plus că nu mai am nici un chef să pun piciorul pe acolo!
b) trimitere recomadată prin poştă cu semnătură de primire - cu haosul din firmă, sigur nu o să semneze patronul şi cum pot dovedi că în recomandată era o cerere de adeverinţă de vechime?
c) prin executor judecătoresc - nu mă interesează dacă nu se rezolvă din prima, dar are greutate mai mare pentru sesizare/acţionare în justiţie?

2. Ca şi procedură, adeverinţa de vechime, după ce este depusă de fostul angajator la ITM, şi este validată de aceştia, se poate ridica de la ei, sau se ia obligatoriu de la sediul firmei cu proces verbal de predare-primire?

3. Să sar peste cerere şi să fac direct sesizare la ITM? Ultima dată când am vorbit cu patronul mi-a zis că oricum trebuie să facă ordine în dosarele angajaţilor pentru că primise un control de la... ITM. Deci s-ar putea să nu-l impresioneze prea tare la buzunar.

4. Dacă se va ajunge acolo, care sunt paşii pentru acţionare în justiţie?

5. În altă ordine de idei, am înţeles că de anul viitor nici nu o să mai existe carnete de muncă. Îmi poate dăuna situaţia actuală la următoarea angajare? (Nu sunt angajată oficial în altă parte.) Se poate la o adică renunţa pur şi simplu la lunile lucrate acolo (deşi nu prea vreau sa ma dau batută) şi următorul angajator să îmi facă carnetul de muncă sau echivalentul care va fi după scoaterea acestuia din uz?

Cu tristeţe constat că la birocraţia de la noi, vrei nu vrei, eşti obligat să devii expert juridic. ªi mă simt pierdută într-o mare de instituţii şi proceduri. Mulţumesc celor care îmi vor da un sfat!