In cazul unei activitati care are forma unei activitati independente (contract prestari servicii), nu se poate actiona din proprie initiativa la aplicarea unui tratament fiscal specific relatiilor dependente. Un astfel de tratament fiscal este reglementat pentru relatiile de munca pe care, in urma analizei continutului lor economic pe baza criteriilor de la art.7 CF, autoritatile fiscale le apreciaza ca nu sunt conforme cu forma declarata si le reconsidera ca fiind de natura unor relatii dependente care ar fi fost normal sa faca obiectul unui contract individual de munca.
Observatia @grandanat poate fi corecta.
Fara a intra in polemica, doresc doar sa subliniez ca raspunsul meu l-a completat pe al dumnealui fara a-l contrazice.
Apreciez, insa, ca atitudinea pe care o manifesta si termenii cu care se exprima nu sunt de bun simt.
In conformitate cu prevederile art. 2 din norme, avand in vedere faptul ca sunteti pensionar al sistemului public de pensii, veniturile pe care le obtineti din contractul de prestari servicii ca pfa nu vor fi supuse taxarii cu obligatiile prevazute de OUG 58.
Prevederile art. 3 din norme, astfel cum au fost publicate in MO 542, precizeaza in mod expres faptul ca persoanele care inregistreaza, pe langa veniturile de natura salariala, venituri de natura profesionala, cu caracter repetitiv, datoreaza cotele de contributii reglementate de art. 3 din OUG 58, in vreme ce persoanele care realizeaza veniturile respective in mod ocazional nu.
Fiind vorba de un pfa impozitat cu norme de venit, apreciez ca nu poate fi considerat ca realizeaza venituri in mod ocazional si, prin urmare, va datora contributiile respective.
extras din normele de aplicare ale art. 3 din OUG 58:
Art.1 - (1) Prin sintagma „venituri de natura profesionala, altele decât cele
salariale”, denumite in continuare venituri de natura profesionala, prevăzuta la art. III alin.(1) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr.58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, denumita in continuare ordonanţa de urgenta, se înţelege veniturile realizate de o persoana fizica din orice alte activităţi decât activităţile definite ca dependente potrivit art. 7 alin.(1) pct. 2 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare, activităţi desfăşurate de aceasta persoana in afara unei relaţii de angajare.
..........................................
Art.3 - (1) Persoanele care realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala,
indiferent ca respectivele venituri sunt sau nu realizate lunar, datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurări sociale de sănătate, prevazute la art. III alin. (2) din ordonanta de urgenta, denumite in continuare contributii individuale."
Prin urmare, la venitul net detreminat pe baza normelor de venit se aplica cotele de contributie individuale la pensie, respectiv 10,5% X 80.000 lei sanatate 5,5% x 80.000 lei si somaj 0,5% x 80.000 lei
Modalitatea de declarare si plata:
Observatie:
Prevederea din OUG 58 este ca:
Art III (4) "Obligatia declararii, calculului, retinerii si platii contributiilor prevazute la alineatul precedent revine platitorului de venit, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.”
Cu toate acestea:
Modalitatea de declarare
Pentru pensie si somaj:
- pfa are obligatia de a 1. incheia contracte de asigurare si 2. de a depune declaratii pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au realizat venituri.
In termen de 7 zile de la intrarea in vigoare a normelor este prevazut sa se reglementeze modele de declaratii
Pentru sanatate:
Modalitatea de declarare a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate a ramas astfel cum era reglementata prin Legea nr. 95/2006 şi prin Normele metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calităţii de asigurat, respectiv asigurat fără plata contribuţiei, precum şi pentru aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Modalitatea de plată
- pentru somaj si pensie nu se prevede in mod expres cine face plata, deci raman valabile prevederile OUG 58 respectiv platitorul de venit
- pentru sanatate se prevede expres ca obligatia de plata revine pfa.
"(4) Pentru veniturile de natură profesională contribuţia de asigurări sociale de sănătate se plăteşte de persoana care le realizează la termenele stabilite în Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completărileulterioare."
Termenele de efectuare a platii pentru contributiile la pensie si somaj sunt cele de depunere a declaratiilor
Pentru neachitare se datoreaza dobanzi si penalizari
Potrivit unei variante draft a normelor de aplicare a CF, se pare ca se intentioneaza o limitare a efectelor pe care completarea prevederilor art. 7 referitoare la interpretarea activitatii prestate din punct de vedere al criteriului de dependenta, le are in prezent:
"Norme metodologice:
1. Nu intră sub incidenţa prevederilor pct.2.1 şi pct.2.2 ale alin.(1) al art.7 veniturile din profesii libere, desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii.½
O astfel de solutie, desi necesara si binevenita, ramane totusi schioapa in conditiile in care, in mod normal, normele de aplicare nu pot sa exceada reglementarilor pe care le expliciteaza.
Cu placere.
Pentru clarificare subliniez, totusi, faptul ca dependenta reprezinta atributul pe baza caruia se stabieste daca activitatea efectuata poate fi considerata o prestare de servicii sub incidenta reglementarilor referitoare la PFA sau o activitate de natura salariala a carei forma contractuala este inadecvata in raport cu continutul economic al raportului dintre partile implicate.
Asa cum se prevede in articolul al carui continut l-am prezentat in extras, PFA raspunde pentru obligatiile sale cu intreg patrimoniul sau.
Prin urmare, raspunsul la intrebarea pe care a-ti formulat-o este afimativ.
Asa cum rezulta din raspunsul pe care vi l-am trimis, apreciez ca nu exista temei pentru interpretarea prevederilor celor doua alineate ale art. 34 ca fiind in contradictie cu cele ale normelor de aplicare a prevederilor art. 18.
Va mutumesc,