REFERAT DE SPECIALITATE
Privind acordarea de compensatii in bani pentru timpul efectiv de lucru prestat la interventii si la celelalte activitati prevazute in programul serviciului de urgenta voluntar .
Prezentul referat de specialitate este intocmit tinand cont de prevederile art.7 lit.q din H.G. nr. 1579/2005 si a art.40 alin (1) si (2) din LEGE Nr. 307 din 12 iulie 2006
privind apărarea împotriva incendiilor.
Conform acestor articole de lege :
- Legea 307/2006 -ART. 40 - (1) Personalul serviciilor de urgenţă voluntare are dreptul la indemnizaţii pentru timpul efectiv de lucru la intervenţii şi la celelalte activităţi prevăzute în programul serviciului.
(2) Cuantumul orar al indemnizaţiei prevăzute la alin. (1) se stabileşte şi se acordă de consiliul local, diferenţiat pe categorii de funcţii.
-HOTARAREA nr. 1.579 /2005 art 7 lit.q) compensatii in bani pentru timpul efectiv de lucru prestat la interventii si la celelalte
activitati prevazute in programul serviciului de urgenta voluntar; cuantumul orar al
compensatiei acordate voluntarului se stabileste si se achita de consiliul local, diferentiat pe categorii de functii, si nu poate fi mai mic decat cuantumul orar calculat la valoareasalariului lunar minim pe economie.
-ART.13 LEGE Nr. 307 din 12 iulie 2006 ,privind apărarea împotriva incendiilor lit.(b),(f) si (g) care spun:
b) emite hotărâri, în condiţiile legii, cu privire la organizarea activităţii de apărare împotriva incendiilor în unitatea administrativ-teritorială pe care o reprezintă;
f) prevede distinct, potrivit legii, din resursele financiare ale bugetului local, sumele necesare în vederea organizării, înzestrării, funcţionării şi îndeplinirii atribuţiilor legale de către serviciile de urgenţă voluntare înfiinţate şi exercită controlul folosirii acestora;
g) cuprinde anual în bugetul propriu sumele necesare pentru asigurarea bunurilor din dotarea serviciilor de urgenţă voluntare, pentru cazurile de avarie, distrugere sau pentru alte evenimente, precum şi pentru asigurarea de persoane şi răspundere civilă a personalului cu atribuţii pe linie de intervenţie, pentru cazurile de invaliditate sau de deces, produse prin accidente, catastrofe ori alte asemenea evenimente intervenite în timpul şi din cauza îndeplinirii atribuţiilor specifice;
-ART.108 Legea 53/2003-Codul Muncii care spune: Timpul de munca reprezinta orice perioada in care salariatul presteaza munca, se afla la dispozitia angajatorului si indeplineste sarcinile si atributiile sale, conform prevederilor contractului individual de munca, contractului colectiv de munca aplicabil si/sau ale legislatiei in vigoare.
-art. 18 Legea voluntariatului care spune :
Se excepteaza de la dispozitiile prezentei legi pompierii voluntari din cadrul serviciilor de pompieri civili constituie conform Ordonantei Guvernului nr. 60/1997 privind apararea impotriva incendiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 212/1997, cu modificarile ulterioare*).
• Ordonanta Guvernului nr. 60/1997 a fost abrogata prin Legea nr. 307/2006 privind apararea impotriva incendiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 633 din 21 iulie 2006. Legea nr. 307/2006 nu mai reglementeaza "serviciile de pompieri civili", ci consacra "serviciile de urgenta voluntare sau private".
-ART.38.-LEGEA NR.215/2001 PRIVIND ADMINISTRATIA PUBLICA : Consiliul local are iniţiativă şi hotărăşte, în condiţiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepţia celor care sunt date prin lege în competenţa altor autorităţi publice, locale sau centrale.
Deasemeni Conform Ordinului 718/30 iunie 2005, modificat prin Ordinul 195/2007 privind Criteriile de perfomanta ,privind structura organizatorica si dotare a Serviciilor voluntare , prevede la art.12. paragraph 6 –noile functii ale serviciului care spune :
10. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12. - (1) Serviciul voluntar se incadreaza cu personal angajat si cu personal voluntar.
(6) Functiile personalului din serviciul voluntar sunt urmatoarele:
a) sef serviciu;
b) sef compartiment pentru prevenire;
c) specialist pentru prevenire;
d) sef formatie interventie, salvare si prim ajutor;
e) sef grupa de interventie;
f) sef echipa specializata;
g) servant;
h) conducator autospeciale.
propun urmatoarele niveluri de tarifare.
T.O.(LEI/ORA)=TARIF ORAR MINI=SALARIU MINIM PE ECONOMIE/170ORE
Categorii de functii in SVSUcf.Ord.718/2005 modificat prin Ordinul 195/2007 Tarif orar (lei/ora)
Sef formatie de interventie 2.75T.O.
Sef compartiment de prevenire 2,4 T.O.
Sef grupa de stin incendii 1.85.T.O.
Specialist prevenire 2.T.O.
Servant voluntar stins incendii 1.5T.O.
Conform Organigramei Serviciului Public Voluntar Pentru Situatii de Urgenta aprobat de catre Consiliul Local Vulturu ,propun acordarea acestor compensatii in bani urmatorilor voluntar incadrati in acest serviciu.
Grupa de stins incendii
1. Sef grupa de interventie (170x1.85=314,5lei)
2. Servant voluntar stins incendii 170x 1.5=255 lei)
3. Servant voluntar stins incendii (170x1.5=255lei)
Deasemeni, vã rog, domnule primar sa aprobati dotarea Sefului Serviciului cu telefon de servici pentru a putea comunica cu structurile de specialitate in caz de situatii de urgenta.
Remunerarea voluntarilor se va face in baza documentelor care atesta participarea la actiunile Serviciului Voluntar pentru Situatii de Urgenta , avizate de Seful Serviciului si aprobate de Primar
Avand in vedere cele de mai sus propun elaborarea si aprobarea unui proiect de hotarare in acest sens luand in considerare si numarul mare de situatii de urgenta (incendii la gospodariile populatiei si arderi necontrolate pe sute de hectare) de la inceputul anului 2011 si pana in present.
Domnul secretar ,spune ca daca folosesc art.108 din Legea 53/2003 Codul Muncii Muncii nu mai pot obtine compensatii in bani pentru personalul voluntar ce incadreaza Serviciu pe baza unui contract de voluntariat .
Dar acest articol de Lege il invoca tocmai H.G.1579/2005 care spune:
CAP. IV Drepturi si obligatii
SECTIUNEA 1 Drepturi
ART. 7
g) durata timpului de lucru stabilita in conditiile prezentului statut si cu respectarea duratei timpului de munca prevazut de art. 108 si urmatoarele din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, sa nu afecteze sanatatea si resursele psihofizice ale voluntarului;
h) pastrarea locului de munca si a drepturilor salariale la institutia/operatorul economic la care este angajat, pe perioada in care participa la interventii, cursuri de pregatire sau concursuri profesionale;
Dl secretar invoca ceva de genul , ca legea nu-i mai permite sa plateasca orele suplimentare apoi ma plimbat in zona posturilor vacante , ma rog nu stiu ce legatura au acestea cu art.108.
Va rog sa-mi spuneti este bine intocmit din punct de vedere juridic referatul .
Va multumesc anticipat.
La mine nu a fost nevoie de transformare , asa a fost creat postul conform hotararii de consiliul local cu nr.87/2006 privind aprobarea in cadrul Consiliului Local .... a unui post de Sef Serviciu pentru situatii de urgenta. Dupa infiintare s-a scos postul la concurs . Din comisia de examinare a facut parte un reprezentant al Prefecturii si unul de la ISU si e.t.c..Dupa ce am luat examenul s-a emis o Dispozitie de numire a mea in functia publica de Sef Serviciu al Serviciului Voluntar Pentru Situatii de Urgenta. Dupa care am depus juramantul functionarului public si mi s-a dat si fisa postului in care scrie clar :
conduce , organizeaza si raspunde de activitatea serviciului voluntar pentru situatii de urgenta la nivelul comunei......
Numai compartimentul de prevenire este incadrat cu 8 persoane voluntare care sunt platite cu bani din bugetul serviciului pe baza de hotarare de consiliu local conform HG 1579/2005 , ART.7 ,(q) privind statutul personalului voluntar ,care mentioneaza ca cuantumul orar a compensatiei acordate voluntarului se stabileste si se achita de catre consiliul local ,diferentiat pe categorii de functii si nu poate fi mai mic decat cuantumul orar calculat la valoarea salariului lunar minim pe economie.
Faceti o propunere a unor niveluri tarifare , pe care trebuie sa le prezentati consilierilor spre aprobare in calitate de sef serviciu , asa cum trebuie sa faceti tot dumneavoastra in calitate de sef serviciu propunerea de buget si sa o discutati in sedinta de consiliu , asa cum tot dumneavoastra trebuie sa faceti fisa postului fiecarei persoane incadrate in serviciu , atributii pe care le au si ceilalti sefi servicii ,sefi birou si alte functii de conducere ale functionarilor publici , care sunt platiti si incadrati conform legii -dupa care voluntarii dumneavoastra vor primi in functie de numarul de ore lucrate pe luna o compensatie in bani .
Toate atributiile unui sef serviciu una din functiile de conducere a functionarilor publici , dar absolut toate se regasesc si in atributiile noastre .
Dar dintr-un exces de zel al secretarilor, in general secretarilor din vechea garda, nu s-au facut reincadrarile asa cum trebuie.
In legea 330/2009, functia de sef svsu nu se regaseste in anexe ,dar conform OG 1/2010 ,art .4 (5) Personalul care ocupa functii specifice care nu se regasesc in anexele la Legea-cadru nr. 330/2009 va fi reincadrat, prin asimilare sau echivalare, in baza avizelor Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si Ministerului Finantelor Publice si, dupa caz, al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici pentru functionarii publici, in functii care se regasesc in anexele la Legea-cadru nr. 330/2009, iar salarizarea se face cu mentinerea salariilor avute la 31 decembrie 2009.
Secretarii de primarii nu au tinut cont de aceasta ordonanta , reincadrarea noastra la timpul respectiv trebuia facuta prin asimilare sau echivalare exact cum spune art.4.
In cazul meu fiind functionar public secretarul trebuia sa ma reincadreze prin asimilarea sau echivalarea functiei cu avizul A.N.F.P.
In urma solicitarii facute de mine catre aceasta institutie am descoperit ca domnul secretar nu mai trimisese spre avizare structura de functii publice din cadrul aparatului de specialitate a consiliului din 2003 , cei de la ANFP spunandu-mi foarte clar ca nu exista acest serviciu in cadrul consiliului.
Cei de la Ministerul Muncii au spus , conform organigramei pe care eu le-am prezentato. functia de sef SVSU este o functie de conducere si trebuie sa mi se acorde si sporul de conducere si trebuie facuta reincadrarea conform functiei.
Este trist sa fii condus de astfel de oameni in cadrul unei instituii publice care interpreteaza legea astfel ,, vrei sa ai salariul aproape cat al meu,,
Secretarul comunei este de profesie fost ,,Militian,,.
Nu stiu daca exista un secretar de comuna care in cazul sefilor svsu au tinut cont de art.4(5)/OG NR.1/2010.
Oricum va multumesc pentru rabdarea dumneavoastra privind acest subiect.
Sunt functionar intr-o primarie si lucrez in compartimentul Cadastru si Amenajarea Teritoriului si vreau sa ma autorizez ca persoana fizica pentru intocmirea de carti funciare.
Acest compartiment din cadrul primariei nu are in atributiile sale intocmirea inregistrarea ,vizarea si intabularea unei carti funciare .
Atributiile de inregistrare , vizare si intabulare le are OCPI si nu Primaria.
Poate sa-mi spuna cineva daca ma voi autoriza voi fi in incompatibilitate cu atributiile pe care le am in primarie si cum pot demonstra acest lucru .
Exista o hotarare de consiliul local si un aviz al Inspectoratului Pentru Situatii de Urgenta pentru aprobarea Regulamentul de organizare si functionare a acestui serviciu .
La capit II -Organizarea si atributiile Serviciului Voluntar ,art.5 se specifica :Serviciul voluntar este condus de un sef serviciu si are in componenta sa 8 echipe .
Structura serviciului este prevazuta in anexa nr.1-aceasta anexa reprezinta Organigrama serviciului.
La art.15 Atributiile sefului serviciului voluntar se spune:
Sefu serviciului voluntar este direct subordonat primarului comunei ,presedinte al CL-pentru situatii de Urgenta , iar pe linia specializarii -ISU al judetului... , este sef al intregului personal voluntar.
In organigrama Consiliului Local functia apare ca o functie de conducere .
Intrebarea mea este , cum se potriveste aceasta functie de conducere cu incadrarea facuta prin Legea 284/2010 a functiei de sef serviciu svsu.
Se da o hotarare de consiliu in care se specifica expre crearea structurii de specialitate privind preluarea atributiilor arhitectului sef la nivel de comuna sau se inscrie in nomenclatorul functiilor de conducere functia de arhitect sef pe care o puteti ocupa prin concurs. Una este infiintarea compartimentului de urbanism ,defapt este una din atributiile consiliului local de a aproba regulamentul de infiintare si organizare a aparatului de specialitate a primarului(compartimente , birouri , servicii,e.t.c.) si alta este infiintarea structurii de specialitate privind preluarea atributiilor arhitectului sef care se face atunci cand la nivel de comuna nu sunt specialisti care nu intrunesc conditiile legale de a ocupa functia de arhitect sef. Apropo , o primarie de comuna are voie la un numar de functii de conducere egal cu 12% din numarul functionarilor publici existenti in cadrul respectivei primarii ,fara a fi pus la calcul functia de secretar de comuna . Deci pe langa functia de secretar organigrama primariei mai poate avea functii de conducere =12% .......
Dupa ce aveti aceasta hotarare care trebuie sa faca referire la art. 45 legea 50/1991 republicata si modificata care spune :
,,(5) Functia de arhitect-sef, prevazuta la alin. (1), se inscrie in nomenclatorul functiilor de conducere din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si locale si se echivaleaza dupa cum urmeaza:
- sef birou, pentru persoanele cu responsabilitate in domeniul amenajarii teritoriului, urbanismului si al autorizarii executarii lucrarilor de constructii din cadrul primariilor de comuna, sefi ai structurilor de specialitate organizate la nivelul acestora, in conditiile prevazute la alin. (2).
- Conform Ordonantei de urgenta 7 din 2 februarie 2011 (OUG 7/2011)
pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
Art.36(10) Pentru comunele care nu aparţin unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară constituite în condiţiile legii în vederea furnizării în comun a serviciilor publice privind planificarea urbană şi teritorială, eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire, atribuţiile arhitectului-şef vor fi îndeplinite de către un funcţionar public din
aparatul propriu al primarului, având cursuri de formare profesională în domeniul urbanismului şi autorizării construcţiilor ,,-puteti sa fiti reincadrata ca sef birou, cu salarizarea aferenta conform legii.
Da se poate , atributiile pe care le indepliniti trebuie sa implice exercitarea prerogativelor de putere publica si se intampla acest lucru , va spune tot un sef svsu.
Pentru eliberarea avizului de transformare a unui post contractual în funcţie publică instituţiile trebuie să transmită către ANFP:
adresă de solicitare de avizare a funcţiei publice prin transformarea postului de natură contractuală, care trebuie să cuprindă în mod obligatoriu:
antetul (denumirea autorităţii publice/instituţiei publice solicitante, judeţul, adresă, telefon, fax, număr de înregistrare)
numele şi prenumele personalului încadrat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată, nivelul studiilor deţinute, funcţia contractuală deţinută, vechimea în specialitatea studiilor, salarizarea conform O.G. 10/2008, funcţia publică propusă, salarizarea conform O.G. 6/2007 şi să rezulte că îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 54 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici(r2), cu modificările şi completările ulterioare
nota de fundamentare/referatul de aprobare şi referatul compartimentului de specialitate din care să rezulte desfăşurarea de activităţi care implică exercitarea prerogativelor de putere publică, conform celor prevăzute la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici (r2), cu modificările şi completările ulterioare
fişa postului de natură contractuală din care să rezulte că sarcinile, competenţele şi responsabilităţile titularului postului implică exercitarea prerogativelor de putere publică.
(Cadrul legal - art.111 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici (r 2), cu modificările şi completările ulterioare)
Si eu am facut o adresa catre Ministerul Muncii , tot pe aceasta tema.
Sunt sef S.V.S.U . In 2006 cand am data examen pe aceasta functie mi s-a pus conditia sa am srudii superioare de lunga durata cu diploma de licenta.
Acest serviciu este un serviciu descentralizat in subordinea Consiliului Local ,iar personalul acestui serviciu poate fi incadrat atat cu personal angajat cat si cu personal voluntar . Acest serviciu are o organigrama si un stat de functii. Necesitatea acestui serviciu este intradevar justificata , dar de acest lucru isi dau seama doar cei care trec printr-o situatie de urgenta. Am facut aceste specificatii pentru cei care isi dau cu parerea despre acest serviciu si seful acestui serviciu. Tot pentru cei neavizati , suntem obligati sa ne prezentam in fata consilierilor sa ne sustinem propunerile de buget pentru dotarea serviciului si cheltuielile de personal. In cazul meu in 2006 postul a fost creat prin hotarare de consiliu si s-a pus clar conditia de studii superioare iar acum Ministerul Muncii vine cu aceasta functie pe studii medii , in ce tara traim domnilor. Tot pentru cei neavizati , sectorul de competenta al serviciului pe care il conduc are in componenta sa cinci sate si peste 8000 de locuitori asta inseamna peste 3500 gospodarii ,credetima ca se justifica cu ,,varf si indesat,, utilitatea acestui serviciu .
Va rog anuntatima si pe mine daca primiti adresa de la Ministerul Muncii , la fel voi face si eu . Ar trebui sa-i convingem sa revina la prima propunere din primul proiect de lege a salarizarii unde functia de sef svsu era de studii superioare.