Va rog sa ma ajutati cu o lamurire, pentru ca din cate am citit, parerile sunt impartite.
Un PFA neplatitor de TVA, inregistrat in scopuri de TVA si in ROI, poate cumpara din UE echimpamente pentru uz propriu, nu pentru revanzare (ex. un laptop) cu factura fara TVA? Daca da, trebuie sa plateasca TVA in Romania? Cu alte cuvinte, exista varianta sa cumpere un laptop mai ieftin pentru ca nu plateste 27% TVA in Ungaria (si nici 24% in Romania)?
Daca acest lucru nu este posibil, faptul ca PFA ar deveni platitor de TVA (nu neaparat cu scopul acesta, ci obligat de lege) ar fi de folos? Nu intra in discutie cumpararea cu TVA si apoi recuperarea/deducerea, ci doar cumpararea direct fara TVA.
Va rog sa ma ajutati cu o lamurire, pentru ca am gasit mai multe raspunsuri la aceasta intrebare: Un PFA in sistem real, neplatitor de TVA dar inregistrat in scopuri de TVA si care a prestat servicii intracomunitare trebuie sa depuna declaratia 094 pentru anul trecut? Legea mentioneaza ca 094 se depune de catre contribuabilii care au perioada fiscala trimestriala. Un PFA in situatia de mai sus are perioada fiscala lunara, corect?
Si inca o intrebare: Declaratia 300 trebuie depusa si de PFA neplatitor de TVA, dar inregistrat in scopuri de TVA? Daca nu, exista o alta declaratie legata de TVA care ar trebui depusa in cazul acesta? Mentionez ca PFA nu a avut nicio achizitie pe anul trecut, ci doar prestari intracomunitare de servicii, facturate fara TVA.
Va rog mult sa ma ajutati cu o lamurire. Pentru PFA, care dintre urmatoarele operatiuni se inregistreaza in RJIP si care nu? Am trecut cateva la care raspunsul este probabil evident, pentru cazul in care mai exista persoane interesate de acest subiect (eu nu am gasit niciunde o astfel de lista):
Operatiuni prin banca (cont pe PFA):
1. Dobanzile si comisioanele bancare (pentru lei si valuta)
2. Incasari in contul de valuta
3. Schimb valutar din contul de valuta in cel de lei
4. Transfer din contul PFA in contul personal (pe acelasi nume, la aceeasi banca)
5. Acoperire tehnica sold negativ neautorizat (apare cu plus pe extrasul de cont, atunci cand datorez un comision dar nu am bani in cont, iar apoi creditez contul si datoria este acoperita).
6. Plata cu cardul PFA a unui produs/serviciu care nu are legatura cu PFA (nedeductibil)
Operatiuni cash:
7. Plata impozitului la administratia fiscala
8. Plata contributiilor la casa de pensii si sanatate
Exista si un document care reglementeaza toate aceste reguli, sau sunt bazate pe experienta practica?
Un PFA creaza un produs software (pentru calculator sau telefon mobil), pe care il vinde utilizatorilor din lume prin intermediul unui comisionar/agent care este o societate dintr-un stat membru UE. PFA are doar un contract cu comisionarul, nu are contracte cu clientii finali, pe care nici nu ii cunoaste (pot fi sute de persoane fizice). Lunar, comisionarul vireaza catre PFA o suma aferenta unui procent din vanzari.
1. Aceasta activitate este considerata livrare de bunuri sau prestare de servicii? Nu se livreaza nimic fizic, ci doar se transfera dreptul de utilizare a programului catre clientul final.
2. Incasarea se trece in declaratia 390 ca livrare de bunuri sau prestare de servicii?
3. Pentru venitul incasat, PFA trebuie sa emita o factura catre comisionar. Care este obiectul acestei facturi (ce se trece ca produs/serviciu)?
Multumesc mult pentru raspunsul prompt si la obiect, Jester. Din raspunsul de la punctul 2 sa inteleg ca sunt obligat sa emit factura, chiar daca clientul nu solicita acest lucru? Daca da, e clar ce trebuie sa scriu la rubrica "Document" in jurnal. Daca nu?
In cazul unui PFA la norma, neplatitor de TVA, care presteaza servicii informatice catre o firma din UE si care nu emite facturi (firma nu are nevoie de factura pentru a face plata), are obligatia sa tina jurnal de vanzari? Daca da, ce trebuie scris la rubrica "Documentul" din jurnal?