avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1054 soluții astăzi
Forum Activitate joedoe48

Activitate joedoe48

Buna ziua. Tatal meu a decedat in septembrie 2020 si doresc sa fac succesiunea. Problema este ca notariatul spune ca nu poate sa lucreze dosarul pentru ca lipseste o chitanta.
Concret, in anul 1996, cu ocazia vanzarii la preturi aproape simbolice a apartamentelor in care oamenii locuiau de multi ani cu chirie, tatal meu a primit de la intreprinderea la care lucra, prin contract de vanzare-cumparare, apartamentul in care locuia de 20 de ani, cu suma de cca 1 milion de lei (salariul sau fiind de cca 250.000 lei/luna). Conform contractului de V/C, jumatate din suma s-a achitat la semnarea contractului, iar cealalta jumatate urmand a fi achitata in 2 transe in termen de cca 3 luni. Ceea ce parintii mei au si facut, fireste. Printre actele lasate de parinti (intre timp si mama a decedat), am gasit factura cu suma de achitat, datata cu ziua contractului V/C, de asemenea instiintarea pentru impozitare, datata 5 luni mai taziu, insa nu am gasit chitanta/chitante doveditoare ptr achitarea sumei din contractul de V/C.
Am cautat in arhivele intreprinderii vanzatoare si nu am gasit vreo dovada/chitanta referitoare la achitarea apartamentului (lucru firesc intrucat actele fiscale se pastreaza doar 10 ani). De asemenea, m-am adresat Oficiului de Cadastru, care ar fi trebuit sa aiba o copie a acelei chitante, din pacate locuinta nu a avut certificat cadastral. M-am adresat si la Oficiul pentru Impozite si Taxe, unde mi s-a spus ca de regula ei nu cer astfel de chitante ci doar copie dupa contractul V/C, insa pot face o cerere sa caute in arhive in caz ca ar exista (operatiune de durata si cu sanse minime de succes).
Rugamintea mea catre dvs este daca imi puteti da o solutie de rezolvare a situatiei. Mentionez ca locuinta a fost 100% achitata la termenele prevazute, nu au existat litigii, contestari din partea cuiva cu privire la proprietarul sau, si nici datorii, intarzieri la plata impozitelor, facturilor etc.
Cei doi notari cu care am incercat sa lucrez succesiunea nu au putut sa-mi dea o solutie pana acum, cerandu-mi sa caut sa fac cumva dovada achitarii integrale a apartamentului, altfel neavand cum sa lucreze dosarul.
Va multumesc!
Serban Gabriel
Răspuns la discuția contorizare apa
Am gasit contractul din 2010, incheiat intre compania de apa si tatal meu, deci niciun fel de asociatie. In cap.2, art.3, spune ca punctul de delimitare intre operator si utilizator este caminul de apometru, identificat in figura din Anexa la contract. Cap.5, art.6.16, legat de drepturi si obligatii ale utilizatorului, prevede ca acesta sa beneficieze lunar de stabilirea consumului de apa pe baza indicatiei apometrului, deci cel general al scarii. Nu se explica nicaieri modul de calculare ulterioara (adica impartirea egala la nr de persoane ce locuiesc la scara respectiva.
Intre timp au aparut elemente noi. Azi am intrat in audienta la directorul adjunct. Concluzia acestuia la toate argumentele si nelamuririle mele a fost ca sa zicem mersi ca nu ne debranseaza, ca daca ar vrea, ar putea face asta si sa monteze o cismea in fata blocului, daca nu ne constituim in asociatie. A invocat nustiuce lege 274 parca, actualizata si in 2017 sau 2018, care ne obliga sa ne organizam in asociatie de proprietari daca dorim sa beneficiem de serviciile comp. de apa, dupa care abia atunci putem cere contorizare individuala etc. Am cautat acea lege pe net si nu am gasit-o...
In concluzie, dupa ce am vazut si pe alte forumuri ca, desi legea doar recomanda dar nu impune asocierea, companiile de utilitati publice tind sa conditioneze contractul de asociere, altfel putand provoca necazuri (debransari temporare pana la lamurirea situatiei, ceea ce, fireste, e greu de acceptat), gasesc ca nu am de ales decat sa accept situatia de fata si sa renunt la alte demersuri. Daca mi-ati putea oferi ceva legi sau reglementari sau solutii alternative, v-as fi recunoscator.
Răspuns la discuția contorizare apa
Ei spun ca nu au alta solutie, ca asta e regula pentru situatia noastra. Contracte individuale nu stiu sa se fi facut de cand chiriasii au devenit proprietari, adica in 1996 (o sa ma uit maine in dosarul-arhiva cu acte vechi, dar nu ma astept la mari revelatii).
Pana acum vreo 5 ani, un vecin lua citirile de la cei ce aveau contor si le ducea la sediul companiei de apa; la acestia se factura in functie de consum, iar pentru ceilalti se impartea diferenta dintre contorul general si contoarele individuale la nr de locatari fara contor, asa cum am spus si in mesajul initial. Le-am propus deja solutia asta, insa ei spun ca acum nu se mai poate aplica ptr ca nu le mai permite nu stiu ce lege noua.
Un numar de ani se factura in sistem pausal, fara sa se ia in considerare niciun fel de contor, astfel ca facturile erau mici, fara legatura cu consumul real. Acum cca un an s-au gandit sa corecteze situatia, facturand asa cum am spus, insa fara sa ne ceara vreun acord sau opinie daca ni se pare corecta metoda aplicata in prezent.

Parerea mea este ca nu e firesc sa ne impuna metoda prezenta fara vreo consultare sau acord, mai ales pentru ca toti proprietarii sunt abonati individuali. Creeaza inechitati inerente intrucat consumurile difera mult de la un apartament la altul, nemaivorbind de eventuale defectiuni la unii locatari, ce pot genera pierderi mari, suportate in mod egal dar incorect de toti locatarii scarii.
Constituirea de asociatie nu a fost niciodata luata in considerare, de cca 40-50 de ani de cand e construit blocul. Acum e cu atat mai putin posibil intrucat situatia locativa a devenit de cativa ani foarte fluida: din 12 apartamente, acum sunt locuite efectiv 7, restul decedand sau mutandu-se la copii din motive de sanatate (cam toti locatarii actuali sunt pensionari, in mod firesc refractari la idei de asocieri de orice fel). Insa mostenitorii ar fi receptivi la solutia contoarelor individuale, inclusiv montarea pe cheltuiala proprie de apometre acolo unde nu sunt, pentru inregistrarea corecta a consumurilor si impartirea egala a eventualelor pierderi pana la contorul general al scarii.
In final revin cu intrebarea daca compania de apa poate impune facturarea in functie doar de contorul general al scarii. Sau ar trebui obligatoriu sa aplice facturarea in functie de contorizarea individuala (cel putin la cei cu contor), avand in vedere ca proprietarii sunt abonati individuali, independenti, neconstituiti in niciun fel de asociatie?

Va multumesc din nou.
Serban Gabriel
Discuție contorizare apa
pe scurt: bloc cu un etaj destinat lucratorilor fostului SMA, cu 12 apartamente (cate 6 la fiecare scara). Compania ce asigura apa are montate 2 apometre in cele 2 camine de apa din fata blocului. Locatarii celor 12 apartamente au devenit proprietari in 1996 si nu au fost niciodata organizati in vreo asociatie de locatari, nniciodata nu a fost nevoie si nu s-a pus problema.
De circa un an, compania apa-canal procedeaza la facturarea consumului in felul urmator: citeste apometrele celor 2 scari (cu cate 6 abonati=apartamente) si apoi imparte consumul la nr de persoane din cele 6/12 apartamente in mod egal pentru facturare.
Intrebarea mea este urmatoarea: este corect sa faca acest lucru, avand in vedere ca cele 12 apartamente constituie abonati individuali si nu membri ai unei asocoatii de locatari? Ma poate obliga sa ma supun acestui sistem de calcul impus fortat de compania respectiva?
Mentionez ca am incercat sa discut cu ei si sa le sugerez contorizarea individuala (din cheltuielile lor sau ale noastre), sau macar luarea in considerare a contoarelor individuale deja existente la unele apartamente si impartirea restului din consum la cei fara contor - metoda deja aplicata cu succes acum cativa ani. Totul in zadar.
Doresc sa rezolv aceasta problema intrucat, in ultimele 10 luni au existat 2 luni in care consumul citit pe scara a fost dublu fata de celelalte luni, ceea ce a dus la plata unor diferente de cca 100 lei/luna in plus in acele luni, fapt ce se poate repeta daca nu se face ceva.
Va multumesc anticipat pentru raspuns!
Serban Gabriel
Discuție permis auto
Buna ziua. Situatia fratelui meu e urmatoarea: duminica trecuta, ora 8 dimineata, a fost oprit de politie, verificat acte, supus la etilotest, gasit 0,5 mg/l in aerul expirat. Conform legii, avand peste 0,4, a fost dus la spital unde i s-a luat si proba de sange, al carei rezultat inca nu a sosit (a achitat 160 lei pentru aceasta). Intrucat de regula iese dublu fata de cel cu etilotestul, ne asteptam la dosar penal.
Circumstante:
1. Alcoolul (de fapt visine din visinata) a fost consumat cu peste 12 ore anterior. Fratele se intorcea de la tara, unde se dusese ca sa taie iarba cu motocoasa la prima ora, pentru a evita caldura anuntata.
2. Conduce de peste 33 de ani, fara accidente sau alte evenimente auto.
3. Este in evidenta doctorului de familie cu hepatita cronica activa de cativa ani. Poseda retete cu confirmarea bolii de la doctorul de familie din 2016 si 2017 (aprilie), precum si seturi de analize medicale (2016 si 2017) care confirma boala la ficat (GGT=301 in aprilie, cand valorile normale sunt 0-60, GGT fiind markerul care arata afectarea ficatului de catre alcool). Tocmai incheiase un tratament medical de 45 de zile si i-a fost dificil sa renunte la alcool de tot, gustand uneori cantitati mici.
4. De cca 2 ani, acesta nu are servici, si nici alte venituri, avand mai multe tentative de angajare esuate, din motive de varsta si medicale (la coloana)
5. Nu are avere sau bunuri de valoare (masina pe care o conducea este o Dacia 1300 veche de 40 de ani, folosita numai pentru scopuri domestice).
6. Anularea/Suspendarea permisului pe o perioada mai lunga, ca si cazierul patat astfel, ii vor diminua drastic fratelui meu sansele de a-si gasi servici, dar si ajutarea parintilor varstnici pentru deplasari curente la spital sau la tara (poseda permis auto pentru mai multe categorii, absolvind un liceu cu profil auto)
Avand in vedere toate acestea, va rog sa ma sfatuiti ce avem de facut si la ce ne putem astepta.
Cu multumiri si respect, Tatu George
Aveti dreptate, instanta este suverana in decizia sa. Intrebarea mea face apel la experienta dvs. cu privire la 2 aspecte.
1. Avand in vedere ca o alta instanta s-a pronuntat deja intr-un dosar absolut similar, respingand cererea de revizuire pe motiv de formulare tardiva a cererii, pot sa ma astept ca instanta ce judeca dosarul meu sa constate cu usurinta acelasi viciu de procedura - depunere tardiva a cererii, adica la fel ca in celalalt dosar deja judecat si citat de mine, fara a fi nevoie de un avocat care sa atraga atentia instantei asupra acestui aspect? (Avocatul firmei X, care cere revizuirea, a fost si va fi mereu prezent in sala de sedinte, deci sedinta nu se va desfasura in absenta ambelor parti, ci doar a uneia)
2. Ca sa clarific mai bine speta, adaug urmatoarele: avocatul partii adverse aduce ca argument principal pentru contestare deciziile contradictorii din 2 dosare cu acelasi obiect: o decizie din 2002 si alta din noiembrie 2012 (ultima i-a fost, fireste, defavorabila). Stiind acum ca in dosarul similar citat decizia a fost "Respinge ca tardiv formulată cererea de revizuire" si ca decizia contestata acolo s-a dat tot prin noiembrie 2012, puteti sa-mi spuneti care ar fi fost termenul de depunere a cererii de revizuire pentru ca aceasta sa fie luata in considerare?

Cu mult respect si multumiri,
Serban Gabriel
Buna ziua,
Pe scurt: Acum un an tribunalul a dat o decizie definitiva si irevocabila (dupa respingerea recursului depus de firma X). In iunie 2015, firma X a facut o cerere de revizuire a recursului sentintei, considerand ca hotararea data in aceasta sentinta e potrivnica altei hotarari (date in 2002, favorabile firmei X) intr-o speta in care erau implicate ambele parti, cu acelasi obiect procesual - dreptul de proprietate/folosinta asupra unui teren aferent unui bloc de locuinte.
In acest proces de revizuire, parintii mei(implicati direct in proces) nu au apelat pana acum la un avocat, iar prima infatisare este programata peste cateva zile.
Intrebarea este: cum poate fi influentata sentinta in cererea de revizuire recurs depusa de firma X daca parintii mei nu se prezinta la proces? Probabil ca la prima sedinta se va da o amanare; ce se va intampla insa in continuare?
PS: cateva elemente deja constatate:
- firma X a depus cerere de revizuire recurs in 4 dosare perfect identice (locatari din bloc ca si parintii mei), cu sedinte in 2 date diferite; prima sedinta a avut loc acum 2 saptamani, cu urmatoarele decizii:
a) in primul dosar, din lipsa avocat ptr locatarul blocului, sedinta a primit un nou termen - peste o luna;
b) in al doilea dosar, cu avocat, decizia a fost urmatoarea: Respinge ca tardiv formulată cererea de revizuire promovată de firma X, împotriva sentinţei civile nr. ..., pronunţată de Judecătoria YYY. Obligă pe revizuentă către intimaţi la plata sumei de 500 lei cu titlu de cheltuieli de judecată. Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare.

Cu multumiri,
Serban Gabriel