avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 555 soluții astăzi
Forum Activitate Bogdan Orescovici

Activitate Bogdan Orescovici

Pe Legea 137 nu exista lista de service-uri agreate sau nu. Toate service-urile care sunt acreditate RAR si care repara un vehicul pe un RCA isi vor primi banii de reparatie. In speta prezentata aici, atat de sumar, se "uita" anul de fabricatie al masinii, care este devizul service-ului, etc, etc....
Buna seara,

Ghinionul Dvs. este acela ca ati fost lovita, fara vina Dvs. de catre cineva si ca masina Dvs., asa cum rezulta din faptele descriese de Dvs. este una mai veche.

De ce spun asta? "Judecata" dosarului de dauna de catre Asiguratorul celui vinovat se face pe-o lege, adica Legea 137/2017. Aici aveti legea[ link extern ]

Dupa lege, asiguratorul calculeaza valoarea masinii Dvs. la data evenimentului (accidentului). Daca reprezentanta, la "prima strigare", adica la intocmirea devizului de reparatie, a spus o suma mai mare decat valoarea masinii, acestia, adica Asiguratorul, declara dauna economica totala a masinii. Adica, mai pe intelesul Dvs., legea nu permite asiguratorului sa dea, pe reparatii, mai multi bani decat valoarea masinii in sine. Si, acest deviz, atentie, se intocmeste in baza unui program electronic de masuri tehnice reparatorii care este agreat de ambele parti, atat Asiguratorul RCA cat si service-ul partener sau nu.

Pe scurt, am un Logan, de prin 2007, a carui vaoare nu poate, azi, depasi suma de 1300 eur si reparatiile ar fi de aprox 2000 eur. Mai fac 2 accidente intr-un an si, gata, am masina noua. De aceea, din considerentul economic, o masina a carui reparatie necesita mai multi bani decat valoarea reala a ei din momentul accidentului, nu poate fi reparata.

Sfatul meu: lasati-va despagubita de catre Asigurator. Cum? Acceptati valoarea totala a despagubirii. Cum veti scapa de masina? Va veni o firma care se ocupa de cumpararea de epave, si care va va da o suma de bani. Ea va cumpara, de la Dvs., "epava". Apoi, pana la suma de bani totala pe care asiguratorul va zis ca vi-o da, veti primi banii intr-un cont personal direct de la asigurator.. Deci, toata treaba se face in 2 pasi.

Povestea cu service-ul care va face reparatia cu 2000 de lei e un basm fortat. Adica, ce vor sa faca ei? Sa va inlocuiasca ceva pe acolo iar, elementele de sigurata, care costa cel mai mult, sa nu le schimbe, tocmai din lipsa banilor? Sa repare si ei ceva, ca tot n-au de lucru....

Asta este situatia cu care va confruntati. Din pacate, parcul auto romanesc este in continua "imbatranire" si, tot mai des, ne vom confrunta cu astfel de aspecte de daunalitate.

O seara buna sa aveti

Cu respect

Bogdan Orescovici

Toata lumea vede asa: bara costa atat, vopseaua costa atat...vaaai, ce mut costa reparatia. Dar, se uita aici, manopera, ora de regie si, da, se uita mai mereu, TVA-ul la intreaga suma. De aceea, sumele despagubite de asiguratori sunt mari, pentru ca inglobeaza atatea elemente.
D-na Andreea,
Am inteles ce s-a intamplat! Pe facturi si taloane nu scrie modelul exact, pot aparea, si aici, erori. Uzura, repet, nu tine cont de numarul de km. Tineti o masina, in garaj, 2 ani si, aceasta, nu mai are uzura? Nu este asa...noi vorbim aici de-o uzura morala, cam ceva cu valoarea de amortizare in contabilitate.
Din ce mi-ati spus, daca devizul depaseste, cu mult, valoarea de nou, masina se va decreta dauna totala economica. Am scris, in comentariul meu, despre acst lucru, in detaliu.
Vorbiti cu Asiguratorul pentru incheierea dosarului de dauna. Veti lua banii din 2 parti: de la o firma specializata in recuperari de epave si, diferenta, de la Asigurartor.
Cu banii acestia, eu zic ca puteti cumpara o noua masina, exact de tipul si marca pe care ati avut-o inainte.
Va urez toate cele bune si sa nu mai aveti, niviodata, incidente de nici un fel...

Cu prietenie,
Bogdan Orescovici

PS. La un accident, pe RCA, asiguratorul despagubeste vreo 25.000 eur si Asiguratul a platit 200 eur polita. Or fi scumpe asigurarile in ROU?

Buna seara,

Legea "RCA"-ului este este Legea 132/2017. Aici aveti link-ul [ link extern ]

In cadrul acestei Legi, un Asigurator acorda despagubirile cuvenite in caz de dauna, o dauna provocata de un tert.
In cazul Dvs. sa inteleg ca este vorba de un accident in care masina Dvs. a fost implicata. Urmare a acestuia, Dvs. v-ati adresat Asiguratorului partii vinovate care, dupa ce, printr-un reprezentat al sau a deschis un dosar de dauna si unde Dvs. ati descris circumstnta accidentului, v-a lasat, la indemana Dvs. sa va adresati unei unitati reparatoare agreata RAR.

Dvs. ne intrebati aici, pe forum, ceva despre procentul de uzura care nu s-a aplicat in cazul masinii Dvs. Pana la acest procent mai sunt lucruri de clarificat pe care nu ni le-ati spus. daca prezumtia mea, pana aici, este corecta, atunci merg mai departe cu firul ideii. Daca nu, va rog sa interveniti.

Astfel, cred eu, Dvs. ati mers la un service agreat cerand sa va fie reparata masina "pe RCA", in concept popular. Nu stim care au fost circumstantele accidentului si, in opinia Dvs., cam care a fost marimea daunei suferite de masina Dvs. in urma coleziunii cu vehiculul vinovat. Dar, sa revin cu deductiile mele...

O data ce ati ajuns la service si-ati lasat masina pe mana lor, acestia au facut o inspectie amanuntita a masinii evaluand paguba. Fiind una mare, au gasit, cu siguranta, muuult mai multe lucruri decat constatatorul pe care l-ati avut si care a facut doar o inspectie vizuala asupra daunei masinii Dvs.

Urmare a constatarii facute de service, acestia au intocmit un dosar de reparatie bazandu-se pe un program specific agreat atat de ei, ca service cat si de societatea de asigurari. Dupa aceea, ei au inaintat acest dosar inspectorului lichidator care a vazut pozele de la constatare + cele de la service, a revazut calculele facute in program si a calculat cuantumul total al despagubirii. Si a aprobat sau nu acest cuantum.

Acum, acest cuantum, al despagubirii, nu poate depasi valoare masinii la data accidentului. Astfel, daca suma dorita de service pentru reparatie este mai mare de 85% din valoarea masinii la data accidentului, aceasta dauna se decreteaza a fi "dauna totala economica" urmarind sa fiti despagubita conform Legii.

Din cate ne-ati spus, lacunar, aici, faptul ca, dupa discutii cu Asiguratorul, ati mai obtinut un plus de 5.000 eur la despagubire, ma face sa cred ca dauna nu a fost evaluata ca fiind una totala.

Deci, masina se poate repara, suntem sub pragul acela de 85% din valoare masinii la data accidentului.

In acest punct, va intreb de ce pe Dvs. va preocupa coeficientul de uzura al masinii?

Daca masina este noua, coeficientul de uzura poate fi de 20% din valoarea DE NOU a masinii, valoarea ei la momentul achizitiei. sa inteleg ca service-ul a incarcat atat de mult nota de plata incat Asiguratorul si- pus problema de dauna totala? Diferenta de 5000 de eur mi se pare una exagerat de mare, nimeni nu poate calcula un dosar de dauna cu o atata "pierdere" pentru client. Adica, una este sa evaluex un accident la 1000 de eur iar reparatia sa fi facut 1200 eur. OK, poate eu, in calitate de inspector de daune, inginer auto, ca specialitate, a-si fi "scapat", din neatentie, niste repere care, oever all, ar fi 200 de eur. dar, sa aprob o reparatie de 5000 eur ca poi sa revin, "ma scuzati" reparatia este de 10.000 eur, mi se pare un fapt nerealist. Sincer, in cei 27 de ani petrecuti numai si numai in domeniul asigurarilor nu am auzit de astfel de omisiuni de pret si reevaluari atat de masive.

In fine, sa ma scuzati pentru lunga expunere, dar doresc sa intelegeti fenomenul despagubirilor care este un domeniu controlat cap-coada de niste normative extrem de severe si care nu lasa loc la interpretari. Si, sa stiti, ASF-ul este doar un organism de reglementare al pietii, nicidecum un judecator al dosarelor de dauna. Banii pe daune se platesc de asiguratori, nu de ASF, ca sa intelegeti!

Dar, pentru stiinta Dvs. va dau un calcul de uzura: la iesirea pe poarta dealer-ului auto, valoarea masinii Dvs. scade cu 10%. Brusc si dintr-odata! Pentru Dvs. o fi masina noua, pentru un asigurator, ea deja este "uzata"! Si, cam la fiecare an, un autoturism isi pierde din valoare cam intr-un procent de 10%

Ghinionul cel mare, la un accident, il are cel care are o masina mai veche de, sa zicem 6-7 ani, deoarece valoarea masinii, la data accidentului este destu de mica iar, daca cuantumul despagubirii depaseste valoarea sa, se dereteaza dauna totala povestita ceva mai sus.

In concluzie, eu cred ca service-ul doreste, neaparat, reparatia masinii Dvs. dar urma solicitata pentru acest serviciu, este prea mare. daca ei nu s-au "inteles" cu asiguratorul, atunci si-au zis c-ar fi bine ca, si Dvs., sa intrati in hora si sa va certati cu ei, cu ASF-ul, etc. Niste profesionisti nu v-ar fi lasat pe Dvs. sa va luptati cu utoritatile, Dv. sunteti victima, Dvs. aveti nevoie de reparatia masinii. sau doriti altceva?

O seara buna va doresc

Bogdan Orescovici
2 din 2 utilizatori consideră
acest răspuns util
Buna seara,

Brokerul firmei Dvs. a prezentat, presupun eu, oferta de baza a lui Generali, fara fransiza. Dar, mai mult ca sigur, Generali a facut o oferta de pret mai "generoasa" catre compania Dvs. in sensul diminuarii primei de asigurare, daca patronul isi asuma o astfel de fransiza. Socoteala patronului este simpla: am 50 de masini, media de varsta este, probabil, undeva la 35 de ani, da, accept si aceasta fransiza la avarie partiala, de 20% in schimbul diminuarii, drastice, a primei de asigurare. Cred, din experienta, ca patronul a platit, over all, mai putin cu vreo 40% fata de tariful de baza a unei astfel de asigurari. Este, intradevar, la nivel de companie, o economie mare de bani. Mai pui si RCA-urile care sunt asigurari obligatorii, iata, compania plateste o multime de bani pe asigurarile auto.
Aici este vorba de o teorie, a numerelor mari, faptul ca, o dauna poate sa apara la cateva masini si la anumiti conducatori care, iata, au o varsta mai mare de 27 de ani. Probabil. acest tip de contract s-a perpetuat de ani de zile, pana cand, Dvs. ati patit-o. Cred eu ca, aici, nu v-a anuntat nimeni atunci cand ati preluat masina ca exista o asigurare cu o anumita particularitate, respectiv 20% din fiecare dauna posibila ivita la masina pe care o conduceti Dvs. o sa-i revina, de achitat, firmei Dvs. Aici era de datoria managerului de flota sa va explice ce si cum, sa va atentioneze asupra acestui fapt.

La sfarsitul comentarilui Dvs. spuneati ceva de-o "vina morala" pe care ambele parti s-o accepte. In ce sens? Generali a explicat si patronul si-a asumat contractul, cu tot ceea ce scrie in el. Si, a semnat. De aceea, pretul asigurarii a fost altul decat cel "de baza". Un contract de asigurare este un contract de adeziune al partilor, cu responsabilitati asumate de-o parte si de alta.

Sunteti tanar, mergeti prudent si n-o sa mai aveti aceasta neplacere, adica n-o sa mai faceti vreun accident! Sa fiti sanatos si sa va bucurati de viata lunga si prospera....

O seara frumoasa sa aveti

Bogdan
9 din 13 utilizatori consideră
acest răspuns util
Buna seara,

Textul legii pe care ati enumerat-o Dvs. este ca, da, conform Cap VI, art 18, alin 8 asiguratorii si intermediarii acestora(brokeri/agenti) au obligatia cu 30 de zile inainte de expirarea politei RCA sa va anunte.
Acesta este aspectul din lege. Dar aspectele practice sunt altele.
1) Daca Dvs. nu ati lasat nici un numar de telefon sau mail la cel care v-a incheiat aceasta asigurare, cum ar putea, acestia, sa va anunte/notifice de expirarea politei?
2) Daca, totusi, nu ati lasat un numar de telefon/mail la agent, atunci, Asiguratorul se putea uita in polita de asigurare si sa vada adresa asiguratului si sa va anunte prin posta, cu mandat de confirmare; daca corespondenta s-a pierdut pe drum? cati oameni ar trebui angajati ca sa faca aceasta munca?
3) In cazul in care Dvs. v-ati mutat in alta parte, n-ati facut "mutatia" si pe talon, degeaba va notifica Asiguratorul;
4) Nu ne este clar din explicatia Dvs. daca ati condus, la data cand ati capatat amenda de la politie, autoturismul propriu sau ati condus un alt autoturism, cu un alt proprietar?

Asa cum Domnul Avocat Bnacu va spunea de o culpa comuna, eu n-asi fi de aceasta parere. Legea, in general, ne obliga s-o cunoastem, nu putem invoca faptul ca nu ni s-a adus la cunostinta. In speta Dvs. un simplu reminder pe telefon ar fi fost suficient sa evitati aceasta neplacere.

Cand nu mai aveti rovigneta si va vine instiintarea prin posta ca...la data de...ora de.....in zona ....ati fost surprins ca nu o aveati, ce faceti? Tot asa, le spuneti celor de la Drumuri ca nu v-au instiintat de expirarea rovignetei??

Cred ca ati facut o treaba tipic romaneasca: n-ati platit asigurarea pentru simplu motiv ca nimeni "n-o sa va prinda". La ce sa va trebuiasca asigurarea RCA? E scumpa si oricum, Dvs circulati cu mare atentie si n-o sa faceti niciodata nici un accident!....

Si, un ultim aspect: bine ca politistul a fost cumsecade cu Dvs. si nu v-a luat talonul? De ce? Legea 432/2006, încă valabilă, permite Poliţiei să suspende automat dreptul de circulaţie pentru maşinile fără RCA.

Cu stima
Buna ziua,
Din punctul Dvs. de vedere, ati incheiat toate documentele de vanzare cumparare, adica ati facut o factura si v-ati incasat banii! Asa-i? Pai, nu prea este asa...Pentru ca, trebuie sa mergeti la Fisc, sa radiati masina de pe rolul Dvs. si, asa, nu v-ar fi mai venit amenda pe numele Dvs. Omul a luat masina si, tot pe talonul Dvs. si tot cu numerele Dvs. circula, si inca bine merci! Din momentul in care s-a facut tranzactia, cu cele 2 acte de mai sus, din momentul acela, cumparatorul are la dispozitie doar 30 de zile in care sa-si faca inmatricularea pe numele lui! Dupa, plateste amenzi mari. Dar, cum nu toata lumea face asta, din diverse motive, ne aflam in situatii asemanatoare cu a Dvs.
Daca fapta s-a intamplat la 8 zile de la tranzactie, si amenda a venit pe numele Dvs., inseamna ca radierea de la Circa Financiara n-ati facut-o. Dac-o faceasti, amenda nu mai venea pe numele Dvs. Daca, totusi, ati facut aceasta radiere, dati mail cu cele 2 acte (factura si radierea) catre CNAIR in care sa aratati ca, de la data xxxxx, nu mai sunteti proprietar.
9 din 9 utilizatori consideră
acest răspuns util
Buna seara,

Nu sunt avocat dar situatia mi se pare, cel putin, absurda. Sotul Dvs. gaseste, pur si simplu, o geanta in aeroport, ii cauta pe politistii aerogarii (unde-or fi fost respectivii la ora aceea matinala??) nu-i gaseste si se duce in oras unde preda bunul gasit. Polita o identifica pe pagubasa si aceasta, cand verifica in, probabil, portofelul, le declara acestora ca-i lipsesc 200 de eur. Si politia va ia la "intrebari" sotul in loc s-o intrebe pe femeie daca, intradevar, avea acesti bani asupra ei. De ce se exclude si posibilitatea ca doamna respectiva sa minta, pur si simplu? De ce nu i se cer dovezi ca i-ar fi avut, intradevar? Ma gandesc: o chitanta de la banca, ca ai facut un schimb valutar, sau un extras de la banca ei de unde sa reiasa ca a scos acesti bani, daca spune ca i-a imprumutat, politia sa-l cheme pe imprumutator, etc...Daca este sa ne punem pe cercetari, pai, se ne punem. Si am uitat un lucru: s-au cercetat camerele de luat vederi ale aeroportului pentru a se vedea circumstata pierderii obiectului in incinta lui???

Maine imi las portofelul in strada si, cine-l gaseste si-l preda la politie se va alege c-o plangere din partea mea: domle', erau inauntru portofelului 5.000 euroi. Draga gasitorule, te-ai ales cu-n dosar penal!

Avem niste politisti de tot "plansul"
3 din 4 utilizatori consideră
acest răspuns util
Am o intrebare: dupa cum spuneti Dvs., la ora 15:24 primiti, prin SMS, o atentionare de la politie, ca nu ati platit parcarea, asa-i? Apoi, tot Dvs. spune-ti ca la ora 15:30, platiti parcarea, adica, la 6 minute dupa ce-ati fost amendat. Pai, cum vine asta? Dvs. ati platit, la momentul T1 + 6 min, o amenda care, la momentul T0, v-a surprins fara parcarea platita. Ce este de contestat aici?