Buna seara,
Legea "RCA"-ului este este Legea 132/2017. Aici aveti link-ul
[ link extern ]
In cadrul acestei Legi, un Asigurator acorda despagubirile cuvenite in caz de dauna, o dauna provocata de un tert.
In cazul Dvs. sa inteleg ca este vorba de un accident in care masina Dvs. a fost implicata. Urmare a acestuia, Dvs. v-ati adresat Asiguratorului partii vinovate care, dupa ce, printr-un reprezentat al sau a deschis un dosar de dauna si unde Dvs. ati descris circumstnta accidentului, v-a lasat, la indemana Dvs. sa va adresati unei unitati reparatoare agreata RAR.
Dvs. ne intrebati aici, pe forum, ceva despre procentul de uzura care nu s-a aplicat in cazul masinii Dvs. Pana la acest procent mai sunt lucruri de clarificat pe care nu ni le-ati spus. daca prezumtia mea, pana aici, este corecta, atunci merg mai departe cu firul ideii. Daca nu, va rog sa interveniti.
Astfel, cred eu, Dvs. ati mers la un service agreat cerand sa va fie reparata masina "pe RCA", in concept popular. Nu stim care au fost circumstantele accidentului si, in opinia Dvs., cam care a fost marimea daunei suferite de masina Dvs. in urma coleziunii cu vehiculul vinovat. Dar, sa revin cu deductiile mele...
O data ce ati ajuns la service si-ati lasat masina pe mana lor, acestia au facut o inspectie amanuntita a masinii evaluand paguba. Fiind una mare, au gasit, cu siguranta, muuult mai multe lucruri decat constatatorul pe care l-ati avut si care a facut doar o inspectie vizuala asupra daunei masinii Dvs.
Urmare a constatarii facute de service, acestia au intocmit un dosar de reparatie bazandu-se pe un program specific agreat atat de ei, ca service cat si de societatea de asigurari. Dupa aceea, ei au inaintat acest dosar inspectorului lichidator care a vazut pozele de la constatare + cele de la service, a revazut calculele facute in program si a calculat cuantumul total al despagubirii. Si a aprobat sau nu acest cuantum.
Acum, acest cuantum, al despagubirii, nu poate depasi valoare masinii la data accidentului. Astfel, daca suma dorita de service pentru reparatie este mai mare de 85% din valoarea masinii la data accidentului, aceasta dauna se decreteaza a fi "dauna totala economica" urmarind sa fiti despagubita conform Legii.
Din cate ne-ati spus, lacunar, aici, faptul ca, dupa discutii cu Asiguratorul, ati mai obtinut un plus de 5.000 eur la despagubire, ma face sa cred ca dauna nu a fost evaluata ca fiind una totala.
Deci, masina se poate repara, suntem sub pragul acela de 85% din valoare masinii la data accidentului.
In acest punct, va intreb de ce pe Dvs. va preocupa coeficientul de uzura al masinii?
Daca masina este noua, coeficientul de uzura poate fi de 20% din valoarea DE NOU a masinii, valoarea ei la momentul achizitiei. sa inteleg ca service-ul a incarcat atat de mult nota de plata incat Asiguratorul si- pus problema de dauna totala? Diferenta de 5000 de eur mi se pare una exagerat de mare, nimeni nu poate calcula un dosar de dauna cu o atata "pierdere" pentru client. Adica, una este sa evaluex un accident la 1000 de eur iar reparatia sa fi facut 1200 eur. OK, poate eu, in calitate de inspector de daune, inginer auto, ca specialitate, a-si fi "scapat", din neatentie, niste repere care, oever all, ar fi 200 de eur. dar, sa aprob o reparatie de 5000 eur ca poi sa revin, "ma scuzati" reparatia este de 10.000 eur, mi se pare un fapt nerealist. Sincer, in cei 27 de ani petrecuti numai si numai in domeniul asigurarilor nu am auzit de astfel de omisiuni de pret si reevaluari atat de masive.
In fine, sa ma scuzati pentru lunga expunere, dar doresc sa intelegeti fenomenul despagubirilor care este un domeniu controlat cap-coada de niste normative extrem de severe si care nu lasa loc la interpretari. Si, sa stiti, ASF-ul este doar un organism de reglementare al pietii, nicidecum un judecator al dosarelor de dauna. Banii pe daune se platesc de asiguratori, nu de ASF, ca sa intelegeti!
Dar, pentru stiinta Dvs. va dau un calcul de uzura: la iesirea pe poarta dealer-ului auto, valoarea masinii Dvs. scade cu 10%. Brusc si dintr-odata! Pentru Dvs. o fi masina noua, pentru un asigurator, ea deja este "uzata"! Si, cam la fiecare an, un autoturism isi pierde din valoare cam intr-un procent de 10%
Ghinionul cel mare, la un accident, il are cel care are o masina mai veche de, sa zicem 6-7 ani, deoarece valoarea masinii, la data accidentului este destu de mica iar, daca cuantumul despagubirii depaseste valoarea sa, se dereteaza dauna totala povestita ceva mai sus.
In concluzie, eu cred ca service-ul doreste, neaparat, reparatia masinii Dvs. dar urma solicitata pentru acest serviciu, este prea mare. daca ei nu s-au "inteles" cu asiguratorul, atunci si-au zis c-ar fi bine ca, si Dvs., sa intrati in hora si sa va certati cu ei, cu ASF-ul, etc. Niste profesionisti nu v-ar fi lasat pe Dvs. sa va luptati cu utoritatile, Dv. sunteti victima, Dvs. aveti nevoie de reparatia masinii. sau doriti altceva?
O seara buna va doresc
Bogdan Orescovici