Buna ziua, va rog sa imi spuneti daca eu am cumparat apartamentul din anul 1976 si locuiesc de 43 de ani in acest apartament, dar am facut un act de donatie copilului meu de 20 ani, care nu mai locuieste cu mine de 14 ani. Eu in calitate de uzufructuar pot da in judecata asociatia de proprietari pentru faptul ca platesc la asociatia de proprietari lucrari foarte mari executate , fara ca sa vad factura, contractul, platesc salarii majorate, la fondul de reparatii suma de 50 lei, fara a fii votata in cadrul unei adunari generale, sunt cheltuiti banii din fondul de reparatii fara acordul proprietarilor, fara adunari generale, etc. In calitate de uzufructuar in baza carei legi am dreptul de a actiona in justitie asociatia?
D-na avocat Ynocentta, va rog frumos sa imi spuneti eu ca uzufruct viager ce drepturi am, cum pot sa obtin contractul de modernizare a liftului? Baiatul meu in calitatea de proprietar ce drepturi are asupra apartamentului?Am citit ca proprietarul este un drept de proprietate care nu mai contine atributele posesiei si folosintei, ca urmare a constituirii uzufructului.
Nu vreau ca el sa fie implicat in proces in problemele cu asociatia de proprietari, din aceasta cauza mi-a facut o "procura speciala" in ian.2020 in care este mentionat ca:"imputernicesc pe mama mea in calitate de uzufructuara a imobilului, ca in numlele meu si pentru mine sa imi reprezinte interesele in raport cu asoc. de propr., mandatara mea va putea semna in numele meu oriunde trebuinta o va cere, va depune si va ridica orice fel de acte sau documente, ma va reprezenta in fata organelor mai sus mentionate precum si a organelor fiscale si administrative, avind drept de semnatura pe orice act indeplinit in limitele mai sus stabilite, semnatura sa fiindu-mi opozabila.", Am probleme din aceasta cauza nu imi sunt recunoscute drepturile ca uzufructuar viager, am depus aceasta "procura speciala" la asociatie, la judecatorie si totusi sunt tratat ca un neica nimeni.......sunt foarte stresata , ma simt incatusata , chiar nu am nici un drept? Nu stiu cum sa procedez., pentru a obtine actele cerute in cerera de chemare in judecata cu obligatia de a face, aceste acte ar trebui sa fie afisate la avizier conf. art.57 lit.e, lit.n, lit.r, art. 49 alin.7, art.55 alin.4. Va rog sa ma sfatuti cum sa procedez. Sa anulez cererea de chemare in judecata? Multumesc
Liftul a functionat bine, nu am avut probleme pe perioada (1978-2015) cit am avut contractul de mentenanta cu firma IFMA, dar din anul 2015 asociatia de proprietari a schimbat firma de mentenanta cu SC OTIS SRL si de atunci au inceput problemele cu liftul(se defecta des). In anul 2017 s-a convocat o sedinta pe casa scarii in care s-a luat decizia pentru a platii 40 lei/apart. la fondul de reparatii, pentru a aduna suma necesara pentru modernizarea liftului.Astfel, anul trecut sa tinut o sedinta pe casa scarii ad-hoc ca schimbam liftul, dar nu au prezentata mai multe oferte deoarece ei colaboreaza numai cu firma OTIS si cu ei au schimbat toate lifturile din celelate condominii, desi ei lucreaza cu piese turcesti si blocurile vecine au probleme cu lifturile modernizate da catre aceasta firma. La sedinta eu am prezentat o oferta de la firma IFMA SRL care colaboreaza cu o firma din Spania si foloseste piese de calitate, la un pret cu mult mai bun, dar nu au luat in considerare oferta lor, nici cel putin nu au citit oferta. Este foarte ciudat cum aceasta firma OTIS SRL a intrat pe piata din orasul nostru si au schimbat majoritatea lifturilor din toate cartierele,(pe banda rulanta).
Poate este o coincidenta faptul ca a intrat in vigoare aceasta LEGE nr. 231 din 29 noiembrie 2017pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 18/2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe
EMITENT • PARLAMENTUL ROMÂNIEI
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 961 din 5 decembrie 2017
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art.1 Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 18/2009 privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 12 martie 2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 158/2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1, alineatele (1) și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:
2. La articolul 1^1, partea introductivă a alineatului (1) și alineatele (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:
Articolul 1^1
(1) Prevederile prezentei ordonanțe de urgență se aplică în mod corespunzător și locuințelor realizate după proiecte elaborate până la 31 decembrie 2005, cu destinația de:
....................................................................................(6) Prin exceptare de la prevederile art. 13 alin. (1) lit. b), finanțarea executării lucrărilor de intervenție la locuințele sociale și celelalte unități locative prevăzute la alin. (1) lit. a) se asigură din fonduri aprobate anual cu această destinație în bugetele locale și/sau din alte surse legal constituite.(7) Sumele prevăzute la alin. (6) majorează cota de contribuție a autorității administrației publice locale prevăzută la art. 13 alin. (2).3. La articolul 2, literele b) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins:
b) program local multianual privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe - documentul fundamentat și elaborat de autoritățile administrației publice locale ale municipiilor, orașelor, comunelor, respectiv ale sectoarelor municipiului București, pe baza contractelor de mandat încheiate cu asociațiile de proprietari, aprobat prin hotărâre a consiliului local, întocmit în vederea fundamentării alocațiilor de la bugetul local și de la bugetul de stat, denumit în continuare program local;
c) program național multianual privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe - documentul elaborat de Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene și aprobat prin ordin al ministrului, în baza programelor locale transmise de coordonatorii locali și în limita fondurilor alocate anual cu această destinație de la bugetul de stat prin bugetul Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, denumit în continuare program național;
4. La articolul 4 alineatul (1), după litera b^1) se introduce o nouă literă, litera b^2), cu următorul cuprins:
b^2) repararea/înlocuirea, după caz, a mecanismelor de acționare electrică a ascensoarelor de persoane, în baza unui raport tehnic de specialitate;5. La articolul 4 alineatul (4), după litera j) se introduce o nouă literă, litera k), cu următorul cuprins:
k) repararea/înlocuirea componentelor mecanice, a cabinei/ușilor de acces, a sistemului de tracțiune, cutiilor de comandă, troliilor, după caz, astfel cum sunt prevăzute în raportul tehnic de specialitate.6. La articolul 11, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) lit. a), în ceea ce privește expertiza tehnică, astfel cum este detaliată la alin. (2), blocurile de locuințe la care expertiza tehnică a fost realizată anterior includerii acestora în programele locale.7. Articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins:
Articolul 13
(1) Finanțarea executării lucrărilor de intervenție prevăzute la art. 4 se asigură astfel:
a) 60% din alocații de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene;
b) 40% din fonduri aprobate anual cu această destinație în bugetele locale și/sau din alte surse legal constituite, precum și din fondul de reparații al asociațiilor de proprietari și/sau din alte surse legal constituite.
(2) Cota de contribuție proprie a autorităților administrației publice locale se stabilește pe baza unor criterii socio-economice, în limita unei cote de maximum 30% din valoarea executării lucrărilor de intervenție prevăzute la art. 4, și se aprobă prin hotărâre a consiliilor locale, respectiv ale consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București, după caz.
(3) Cota de contribuție a asociației de proprietari nu poate fi mai mică de 10% din valoarea executării lucrărilor de intervenție prevăzute la art. 4 și se asigură de către aceasta pe durata executării lucrărilor de intervenție, în baza situațiilor de lucrări.
8. La articolul 13^1, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Cota de contribuție proprie a autorităților administrației publice locale se stabilește pe baza documentelor procedurale specifice implementării programelor operaționale și se aprobă prin hotărâre a consiliilor locale, respectiv ale consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București, după caz.
(3) Autoritatea publică locală aduce la cunoștința asociației de proprietari posibilitatea finanțării activităților/lucrărilor în condițiile prevăzute la alin. (1) și (2), criteriile de acces la acest program de finanțare, precum și cota de contribuție ce revine asociației de proprietari, astfel cum acestea sunt prevăzute în documentele procedurale specifice implementării programelor operaționale.
9. La articolul 14, alineatele (1) și (3) și partea introductivă a alineatului (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:
Articolul 14
(1) Prin excepție de la prevederile art. 13 alin. (3), autoritățile administrației publice locale pot asigura, la cererea de finanțare depusă de către asociațiile de proprietari, în baza hotărârii consiliului local, respectiv a Consiliului General al Municipiului București sau a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București, după caz, și în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație, finanțarea cheltuielilor aferente executării lucrărilor de intervenție corespunzătoare cotei de contribuție ce revine proprietarilor/asociației de proprietari, cu recuperarea sumelor în condițiile alin. (3) și (5)-(10).
....................................................................................(3) Sumele avansate de către autoritățile administrației publice locale pentru asigurarea cotei de contribuție proprie a proprietarilor/asociațiilor de proprietari, menționată la alin. (1), se recuperează din fondul de reparații constituit în acest sens, în condițiile art. 13 alin. (3). În cazul în care aceste sume nu au fost integral recuperate din fondul de reparații până la recepția la terminarea lucrărilor, recuperarea sumelor rămase se realizează prin taxa de reabilitare termică, stabilită prin hotărâre a consiliilor locale, respectiv a Consiliului General al Municipiului București sau a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București, după caz......................................................
Poate este o coincidenta ca in acelasi an cind a intrat in vigoare Legea 231/2017 a inceput presedintele asociatiei sa tina sedinte pe casa scarilor pentru modernizarea lifturilor. Mentionez ca asociatie de proprietari este constituita din 12 condominii si in ultimii 3 ani NU s-a convocat conf. art.47 si art.48, art.53, nu a fost hotarita in cadrul unei adunari generale modernizarea lifturilor.......................oare de ce nu vrea presedintele sa faca copii xerox de pe contractul de modernizare a liftului sau nu lasa proprietarii sa faca fotocopie?
va rog sa imi spuneti eu in calitate de uzufructuar viager, am si procura speciala de la baiatul meu, care este nuda proprietar. Am facut o cerere de chemare in judecata cu"obligatia de a face" In drept, imi intemeiez cererea pe prevederile Legii 196/2018
-art.29 alin.(3) d Orice persoană sau orice proprietar care se consideră vătămată/vătămat într-un drept al său din cauza neîndeplinirii sau îndeplinirii defectuoase a atribuțiilor de către președinte, membri ai comitetului executiv, cenzor/comisia de cenzori sau de către administrator se poate adresa în scris compartimentelor prevăzute la art. 10 sau, după caz, instanțelor judecătorești. In drept, imi intemeiez cererea pe prevederile art.28, alin.(1), art.52, art.29 din Legea 196/2018.art.194 cpc. 1516 c.civ, Legea 196/2018. Am primit raspuns de la judecatorie ca: DEPUNEȚI, în 2 exemplare,:
-dovada calității de reprezentant, cf. art. 151 NCPC
Inseamna ca trebuie sa imi faca baiatul meu o procura generala? Este o problema ca am mentionat art.28 si din aceasta cauza imi cer procura generala? Va multumesc pentru raspuns.
Buna ziua, multumesc pentru raspuns. D-na avocat am formulat o cerere de chemare in judecata cu" obligatia de a face", eu avind calitatea de uzufructuar viager. Am prmit raspuns de la judecatorie ca trebuie sa depun la dosar: -dovada calității de reprezentant, cf. art. 151 NCPC
Depuneți procură autentică din care să rezulte expres că domnul X a împuternicit pe doamna X să îl reprezinte în fața instanțelor de judecată, cu respectarea dispozițiilor art. 85 – 87 Cod Procedură Civilă.
Semnați cererea de chemare în judecată
certificați copiile tuturor înscrisurilor ca fiind conforme cu originalul,
Daca baiatul meu este NUDA PROPRIETAR tot trebuie sa imi faca procura generala?Actele le-am trimis pe email Multumesc pentru ajutorul acordat.
Buna ziua, am urmatoarea problema: cu asociatia de proprietari: vreau sa vad contractul de modernizare a liftului incheiat intre asociatia de proprietari si firma de lifturi in valoare de 67750 lei si pentru acre am platit 3 ani, fara ca sa vedem un act oficial. Mentionez ca din cauza ca eu am calitatea de uzufructuar viager si baiatul meu este proprietar, presedintele nu vrea sa raspunda la petitiile facute de mine.Anul trecut dupa ce am primit raspunsul ca din ce motiv nu imi raspund baiatul meu a facut si o "Procura Speciala"pe care am depus-o la asoc. de propr. si totusi nu imi raspund la petitii. Din aceasta cauza anul trecut a facut o petitie baiatul meu in calitate de proprietar, dar nu i-a raspuns presedintele la petitie. In anul acesta am facut o alta petitie in numele meu in calitate de uzufructuar si baiatul meu in calitate de proprietar in speranta ca va raspunde in scris si primesc copiile xerox solicitate. Dupa aceasta petitie,presedintele asociatiei de proprietari a inceput sa-l sune pe baiatul meu, la chemat la sediul asociatiei de proprietari( dar, nu sa dus) si i-a spus la telefon, ca ma da pe mine in judecata pentru hartuire ,deoarece vreau sa vad actele: contractul in valoare de 67750 lei, vreau sa vad daca a fost mandat presedintele pentru a semna acest contract in cadrul unei adunari generale legale, dar vreau sa vad si alte acte, care niciodata nu sunt afisate la avizerul condominiului nostru. Mentionez ca eu am cumparat apartamentul in anul 1976 cu contract de vinzare cumparare si in anul 2002 am facut donatie baiatului meu, dar el s-a mutat din anul 2008 la casa cu curte cu familia lui, el nu cunoaste problemele care sunt la asociatie si nu vreau sa-l implic in problemele mele cu asociatia de proprietari, eu platesc toate cheltuielile, niciodata nu am fost restanta, dar imi este incalcat dreptul meu de a stii ce platesc. Toate actele pe care le-am cerut conf. Legii 196/2018 art.49 alin.7, art.57 lit.r, art. 55 alin.4 , etc ar trebui sa fie afisate la avizierul fiecarui condominiu. La ultima petitie pina la urma a trimis un raspuns ca contractul cu firma de lifturi nu se poate afisa la avizier si se poate citi la sediul asociatiei, ca contractele de munca(am cerut contractul de mandat al presedintelui, cenzorei, contractul cu administratorul de condominiu) nu se dau in copii xerox, contractul de inchiriere pentru sediul asociatiei se poate citi la sediul asociatiei........mai scrie ca:" nu au uitat sa raspunda la sesizarile depuse si pentru a solutiona problemele ridicate l-au invitat telefonic pe baiatul meu la sediul asociatiei pentru a discuta personal toate problemele pe care le aveti". Mentionez ca un vecin a fost la sediul asociatie si a vrut sa faca o fotocopie de pe contractul (22 de pagini) incheiat de asociatia de proprietari si firma de lifturi, dar nu la lasat presedintele a spus ca "a primit indicatii de la primarie sa nu lase pe nimeni sa faca fotocopie din cauza pandemiei".........vecinul sa dus de doua ori la sediu sa citeasca contractul, dar nu era contractul original, era un contract pe care scria ca "conform cu originalulul". Mai mentionez ca suprafata sediului este de aprox. 2,5 mp si mai sunt 2 persoane,( presedintele si adiminstratoarea ), nu trebuie respectata distantarea sociala de 2 m intre persoane?la asociatie vin proprietarii sa plateasca consumul, stau la rind si este un dute vino, galagie. Cum poate presedintele sa aiba pretentia ca proprietarii sa citeasca contractul in asemenea conditii la sediul asoc. de propr.? Este clar ca ceva se ascunde si nu vor sa faca copie xerox contracost, dar nici fotocopie de pe acest contract de modernizare a liftului, conf. Legii 196/2018 art.28 la nici un proprietar. Va rog sa imi spuneti cum sa procedez pentru a obtine o copie de pe contractul cu firma de lifturi in valoare de 67750 lei? Presedintele nu trebuie sa raspunda in scris la petitiile facute in scris, in termen de 10 zile conf. art.57 lit e ? Va rog sa ma sfatuiti cum pot sa obtin contractul actele, fara a fii implicat baiatul meu care nu cunoaste legea,nu are timp, nu cunoaste toate problemele care sunt la aceasta asociatie de proprietari. Daca eu am calitatea de uzufructuar viager si baiatul meu de proprietar, nu isi preia sarcinile dupa decesul meu? Se poate ca eu sa fiu tratata ca o chiriasa? imi cer scuze ca am scris asa de mult. Va doresc o zi frumoasa!
Multumesc pt raspuns. Aveti dreptate, primaria nu se implica, problemele cu asociatia de proprietari este foarte veche si acestia sunt sprijiniti in actiunile lor de "cineva" ca isi permit sa faca ce vor ei de ani de zile. Inca de la infintare aceasta asociatie nu respecta "Statutul asociatiei" care este din 1998 in care scrie ca asociatia de proprietari are ca obiect de activitate asigurarea conditiilor de functionare normala atit a locuintelor cit si a spatiilor cu alta destinatie decit aceea de locuinta - denumite in continuare spatii- aflate in proprietate exclusiva, cit si a spatiilo constructiilor si instalatiilor , aflate in proprietatea comuna indivizibila, aferenta "CLADIRII" de unde rezulta ca asociatia trebuia sa fiie constituita pe "O CLADIRE" si nu pe 14 cladiri si 16 scari, care se afla pe 4 strazi si intre care NU exista nici o proprietate comuna. Nu inteleg cum sunt lasate aceste asociatii foarte mari cu peste 500 apartamente sa functioneze. La aceasta asociatie platim un administrator de condominiu , dar se ocupa doar de calcularea si incasarea banilor pt firmele de utilitati si toate proprietatile comune private, cumparate de catre toti proprietari din anul 1976-1978 sunt in devalmasie, platesc de ani de zile ce folosesc altii.
Va multumesc pentru raspuns. Am vorbit cu baiatul meu si va face o sesizare in numele lui. Eu am facut o plingere pentru abuz in serviciu la procuratura in luna febr. si in luna mai am mai anexat alte dovezi la dosar. Astept raspunsul de la procuratura,..........am inteles ca dureaza pina termina cercetarea. Va doresc o zi frumoasa
Multumesc pt raspuns. Baiatul meu nu locuieste cu mine si toate cheltuielile cu asociatia de proprietari eu le suport. Am vrut sa stiu ce drepturi am in calitate de mama si ca uzufructuar in raport cu asociatia de proprietari, daca am o procura speciala eliberata de un notar public . Multumesc pt raspunsuri. va doresc o zi frumoasa