Cred ca este vorba de Decizia CCR nr.335/10.03.2011:
"1. Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Miron Emil Dragoş Ciolacu în Dosarul nr. 7.414/99/2009 al Tribunalului Iaşi - Secţia comercială şi contencios administrativ şi constată că dispoziţiile art. 257 alin. (2) lit. f) teza finală din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, aşa cum au fost modificate de art. I pct. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, sunt neconstituţionale în măsura în care se interpretează că valoarea contribuţiei minime la fondul de asigurări sociale de sănătate, datorată de persoanele care realizează venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din dividende şi dobânzi, venituri din drepturi de proprietate intelectuală realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere şi alte venituri care se supun impozitului pe venit, nu poate fi mai mică decât cuantumul unui salariu de bază minim brut pe ţară, lunar."
"Guvernul a aprobat in sedinta de astazi un proiect de lege privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane, se mentioneaza intr-un comunicat al institutiei remis redactiei.
Conform documentului, se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate datorata incepand cu 1 ianuarie 2012 pana pe 31 ianuarie 2015 pentru sapte categorii de contribuabili:
a) copiii pana la varsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pana la varsta de 26 de ani, daca au fost elevi, inclusiv absolventii de liceu, pana la inceperea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenti. Daca au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru aceste venituri, nu se anuleaza contributia;
b) tinerii cu varsta de pana la 26 de ani care au provenit din sistemul de protectie a copilului. Daca au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura, piscicultura si pentru cele acordate in baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru aceste venituri, nu se anuleaza contributia;
c) sotul, sotia si parintii care nu au avut venituri proprii si care se aflau in intretinerea unei persoane asigurate, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara;
d) persoanele persecutate politic de fostul regim comunist;
e) persoanele cu handicap, pentru veniturile acordate in baza Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia;
f) bolnavii cu afectiuni incluse in programele nationale de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii, pana la vindecarea respectivei afectiuni, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia;
g) femeile insarcinate si lauzele, daca nu au realizat venituri asupra carora s-a datorat contributia sau au avut venituri sub salariul de baza minim brut pe tara.
ANAF va emite si va comunica din oficiu decizii de anulare a platii contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru cazurile in care a emis si comunicat decizii de impunere pentru persoanele fizice care, potrivit prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii si evidentelor transmise de CNAS catre ANAF, aveau calitatea de asigurat, fara plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, se precizeaza in comunicat. Reglementarea se va aplica indiferent daca impotriva deciziei de impunere s-au exercitat ori nu cai de atac.
In cazul in care ANAF a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul CASS, organul fiscal nu va mai comunica decizia de impunere, iar in cazul in care nu a emis-o, nu va mai emite o astfel de decizie.
Persoanele fizice care beneficiau de calitatea de asigurat fara plata CASS si au efectuat plata acestei contributii ca urmare a deciziilor de impunere emise si comunicate de ANAF vor avea dreptul la restituirea sumelor achitate.
Acelasi document prevede ca persoanele fizice care se incadreaza intr-una dintre categoriile mentionate mai sus si care au primit decizii de impunere, dar nu au primit decizia de anulare de la ANAF, beneficiaza de acest drept, la cerere, dupa obtinerea documentului justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, se mentioneaza in comunicatul Guvernului.
Anularea CASS vine in conditiile in care mii de minori au primit decizii de impunere pentru plata de contributii sociale de sanatate pentru veniturile obtinute din dobanzile realizate pentru alocatiile primite de la stat si pe care nu le-au ridicat din conturile bancare.
Situatia s-a datorat unor prevederi neclare din Codul fiscal care nu excludeau in mod specific de la plata CASS persoanele care beneficiaza de asigurare de sanatate fara plata contributiei, cum sunt, spre exemplu, toti tinerii de pana in 18 ani.
Intre timp, Codul fiscal a fost modificat pentru corectarea acestor neclaritati. Astfel, OG nr. 4/2015 care a intrat in vigoare pe 31 ianuarie stabileste explicit categoriile de persoane care scutite de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si categoriile de venituri pentru care nu vor datora contributie.
Noul proiect de lege aprobat astazi de Guvern este complementar OG nr. 4/2015, in sensul ca ordonanta va actiona pentru viitor, in timp ce proiectul de lege vine sa remedieze inadvertentele aparute in trecut, ca urmare a aplicarii OUG nr. 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, explica Guvernul."
Cine poate sa ofere o explicatie cu privire la pct.c) din proiectul de lege adoptat de guvern, "c) sotul, sotia si parintii care nu au avut venituri proprii si care se aflau in intretinerea unei persoane asigurate, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara", si art. 296 ^20.din O.G.4/2015:"(1) Următoarele categorii de persoane fizice sunt exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate:
c) soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate;" coroborate cu precizarea "Noul proiect de lege aprobat astazi de Guvern este complementar OG nr. 4/2015, in sensul ca ordonanta va actiona pentru viitor, in timp ce proiectul de lege vine sa remedieze inadvertentele aparute in trecut, ca urmare a aplicarii OUG nr. 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, explica Guvernul."
Pun aceasta intrebare deoarece in OG4/2015, sintagma folosita la pct. c) este: "soţul, soţia şi părinţii fără venituri proprii, aflaţi în întreţinerea unei persoane asigurate;" in timp ce in proiectul de lege adoptat formularea este urmatoarea: "c) sotul, sotia si parintii care nu au avut venituri proprii si care se aflau in intretinerea unei persoane asigurate, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe tara;" iar in final ni se precizeaza ca "proiectul de lege aprobat astazi de Guvern este complementar OG nr. 4/2015, in sensul ca ordonanta va actiona pentru viitor, in timp ce proiectul de lege vine sa remedieze inadvertentele aparute in trecut". Sa intelegem din aceasta precizare ca anul viitor ne vom confrunta iarasi cu aberanta baza de calcul reprezentata de salariul minim pe economie, pentru plata cass din cauza unei dobanzi provenite dintr-un cont in care bunicii isi tin banii de inmormantare?
"Dar, daca cineva va acopera cu afise dvs. nu puteti riposta?"
Binenteles ca da, numai ca ei nu au pus bannerele pe mine ci pe suprafata exterioara a balcoanelor de la apartamentele proprii! Deocamdata am decis sa fac sesizare la politia locala pentru nerespectarea locurilor speciale de afisaj electoral si convocarea adunarii generale in regim de urgenta pentru stabilirea masurilor impotriva celor care nu respecta prevederile acordului de asociere. De destepti ce am fost, la constituirea asociatiei, am prevazut o serie de indatoriri si obligatii dar nu am stabilit si sanctiunile care sa fie aplicate in cazul cand regulile nu sunt respectate! #-o Multumesc celor care au abordat acest subiect.
Unul dintre candidatii de pe bannere este chiar actualul primar. Nu cred ca am sa gasesc vreun sprijin acolo desi, chiar el a dat o dispozitie cu privire la locurile de afisaj electoral inclusiv cu referire la cazul acesta "Art.5 Pentru cazurile prevazute la art.76 alin (5) din Legea 67/2004, se solicita acordul proprietarilor sau al detinatorilor, in forma scrisa (conventie, contract) care se va depune la politia locala." Problema este ca proprietarii in cauza (valabil pentru ambele tabere) nu vor sa inteleaga ca sunt proprietari doar pe spatiul interior al apartamentului si in cota-parte indiviza pe celelalte spatii, inclusiv suprafata exterioara a zidurilor, iar folosirea acestora se face in anumite conditii. E greu... Iar daca iei masuri impotriva lor, esti dusman!
"Primarii sunt obligati ca pana la inceperea campaniei electorale sa stabileasca prin dispozitie locuri speciale pentru afisaj electoral. In alte locuri decat cele stabilite afisajul electoral este permis numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, dupa caz, al detinatorilor."
Legat de acest aspect, in orasul meu, pe la ferestrele blocurilor, pe la balcoane, pe zidurile exterioare au aparut de ceva timp bannere cu mesaje de sustinere (mascat sau mai putin mascat) a unor candidati. Mai precis a doi candidati. Unul al pd-l, celalalt al usl. Oricum, fatadele blocurilor aratau deplorabil si fara aceste bannere. Inchipuiti-va cum ar fi daca fiecare proprietar si-ar pune afise cu " eu il sustin pe cutare" "eu, pe cutare", " eu, nu sustin pe nimeni", "jos cu asta", "sus cu asta"sau cine stie ce le mai trece prin minte! Sunt presedintele unei asociatii de proprietari si ma confrunt cu o astfel de situatie aparuta in cadrul asociatiei. Unii dintre proprietari s-au grabit sa arboreze astfel de bannere, unii pentru un candidat, altii pentru celalalt, inainte sa verifice daca exista vreo hotarare a adunarii generale in acest sens. In acordul de asociere exista prevedere clara in care este precizat ca suprafata exterioara a cladirii reprezinta spatiu de folosinta comuna, iar in aceste spatii se interzice orice fel de publicitate, inclusiv cea cu caracter politico-electoral fara acordul a 2/3 din nr. total al proprietarilor. Dupa ce le-am facut cunoscut (verbal) ca nu exista aprobare pentru astfel de activitati si nici solicitari din partea candidatilor privind acordul asociatiei in legatura cu o astfel de propaganda, marea majoritate a proprietarilor a inteles si au renuntat la afisarea bannere-lor. Au ramas totusi cativa care nu vor sa renunte pe motiv ca este apartamentul lor, ca este dreptul lor sa faca cum cred de cuviinta, ca si la alte blocuri sau asociatii exista astfel de bannere. Ce credeti ca trebuie facut sau mai bine zis, ce ma sfatuiti sa fac eu in acest caz? Convocarea adunarii generale si stabilirea de sanctiuni sau anuntarea organelor in drept pentru a aplica amenzile prevazute de lege pentru nerespectarea locurilor de afisaj electoral? Multumesc!
"Primarii sunt obligati ca pana la inceperea campaniei electorale sa stabileasca prin dispozitie locuri speciale pentru afisaj electoral. In alte locuri decat cele stabilite afisajul electoral este permis numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, dupa caz, al detinatorilor."
Legat de acest aspect, in Mun. Ploiesti, pe la ferestrele blocurilor, pe la balcoane, pe zidurile exterioare au aparut bannere cu mesaje de sustinere (mascat sau mai putin mascat) a unor candidati. Mai precis a doi candidati. Unul al pd-l, celalalt al usl. Sunt presedintele unei asociatii de proprietari si ma confrunt cu o astfel de situatie chiar in asociatie. Unii dintre proprietari s-au grabit sa arboreze astfel de bannere, unii pentru un candidat, altii pentru celalalt, inainte sa verifice daca exista vreo hotarare a adunarii generale in acest sens. In acordul de asociere exista prevedere care interzice orice fel de publicitate, inclusiv cea cu caracter politico-electoral. Dupa ce le-am facut cunoscut (verbal) ca nu exista aprobare pentru astfel de activitati, marea majoritate au inteles si au renuntat la afisarea bannere-lor. Au ramas totusi cativa care nu vor sa renunte pe motiv ca este apartamentul lor, ca este dreptul lor sa faca cum cred de cuviinta si ca si la alte blocuri sau asociatii exista astfel de bannere. Ce credeti ca trebuie facut sau mai bine zis, ce ma sfatuiti sa fac eu in acest caz? Convocarea adunarii generale si stabilirea de sanctiuni sau anuntarea organelor in drept pentru a aplica amenzile prevazute de lege pentru nerespectarea locurilor de afisaj electoral? Nu este vorba numai de aspectul neplacut dar va dati seama cum ar arata blocurile daca fiecare proprietar si-ar pune afise cu " eu il sustin pe cutare" "eu, pe cutare", " eu, nu sustin pe nimeni", "jos cu asta" sau cine stie ce le mai vine prin minte Multumesc!
Va multumesc pentru raspunsul prompt si documentat. Sper sa rezolv cat mai curand aceasta situatie destul de neplacuta. Va salut cu respect si cred ca o sa mai apelez la ajutorul dvs. dar intr-un alt topic (cel legat de contributiile pe care le datoreaza pensionarii platiti de asociatia de proprietari pe baza contractului de mandat!).
@ adriantot
"Apoi pentru a schimba adresa sediului asociatiei trebuie sa gasiti alt spatiu, sa faceti adunare generala in care 2/3 din numarul proprietarilor sa fie de acord. Apoi intocmiti un dosar cu mai multe documente si mergeti la judecatorul delegat pentru a face aceasta modificare, ce este de fapt modificarea statutului asociatiei, pentru ca in statut aveti adresa in primele articole."
Cer scuze admin daca postarea mea este putin off topic dar nu am vrut sa mai deschid un topic nou.
Deoarece am vazut ca ati atins putin problema care ma intereseaza, va adresez rugamintea sa dezvoltati putin acest subiect
Mai precis, ma confrunt cu urmatoarea situatie: cand a fost constituita asociatia de proprietari sediul acesteia a fost trecut in acte ca fiind apartamentul presedintelui care s-a ocupat la vremea respectiva de infiintarea asociatiei. Intre timp, presedintele respectiv a fost inlocuit dar sediul asociatiei a ramas tot in apartamentul respectiv care acum si-a schimbat si proprietarul. Acesta nu este de acord ca apartamentul lui sa figureze ca sediu de asociatie. Eu, in calitate de presedinte actual am propus proprietarilor sa folosim ca sediu al asociatiei o incapere situata la etajul 4, care are destinatia de uscatorie si pe care am mai folosit-o pentru sedintele Comitetului executiv. Proprietarii sunt de acord numai ca nimeni nu cunoaste care este procedura, Am gasit ceva pe net legat de Declaratia 010, dar nu este clara procedura. Daca dvs. (s-au altcineva) ma poate ajuta,va multumesc anticipat!
Cu multa stima, Adrian Toader!
Multumesc frumos pentru raspuns. Problema este inca de actualitate.=D>Sunt angajat cu contract de mandat din 01.05.2009 si am depus preventiv declaratia 200 pe 25.06.2010 fara sa va mai astept raspunsul. Din cele scrise de dvs. se pare ca am procedat bine chiar daca am depasit termenul de depunere.#-oMa gandeam ca o sa am probleme pentru ca nu am depus Declaratia 070 dupa incheierea contractului in mai 2009. Daca nu va suparati, ce ati vrut insa sa spuneti in ultima dvs. fraza: "ATENTIE! De la 01 iulie 2010, legiuitorul a avut grija ca lucrurile sa se schimbe, nu chiar in bine... "? Poate mai este timp sa schimbam ceva sau poate chiar sa renuntam a mai fi platiti chiar si cu aceste sume simbolice in asa fel incat sa nu mai platim niciun impozit...:D
@ atticus B-)
"ART. 79 - Calculul impozitului şi termenul de plată
(1) Impozitul pe venit se calculează prin reţinere la sursă la momentul plăţii veniturilor de către plătitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut. (2) Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. (3) Impozitul astfel retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut."
Sunt o persoana fizica neautorizata, angajata prin contract de mandat in calitate de cenzor la o asociatie de proprietari cu o indemnizatie de 50 lei net lunar. La semnarea contractului am optat pentru impozit final de 16% cu retinere la sursa. In aceste conditii am obligatia de a depune declaratia fiscala 070 si declaratia fiscala 200? Angajatorul trebuie sa depuna declaratia fiscala 010, dupa incheierea contractelor/conventiilor civile sau depune doar declaratia 100 si 205? Va multumesc anticipat!