Lucrez la o firma de 3 ani pe baza unui contract individual de munca. Am aflat de curand ca nu mi s-a facut carte de munca, pe baza motivului cum ca nu sunt carti de munca de cumparat. De 3 ani de zile nu prea cred si de cateva luni tot amintesc contabilului sa imi cumpere carte de munca si spune ca iar a vazut un afis ca nu sunt carti de munca. Intrebarea mea este: se poate asa ceva sau sunt minciuni gogonate? ce ar avea de castigat firma? si care sunt urmarile care ma vor afecta?
Cotizatiile la stat si la CAS stiu ca sunt platite, insa am auzit tot felul de variante cum ca se poate sa nu imi inainteze vechimea sau ca nu voi avea indemnizatie de copil daca vreau sa intru in concediu maternal... e adevarat?
Problema cartilor de munca este.... o problema. Nu cred ca este rea intentie. Doar ca, intr-adevar, ele se gasesc cam greu.
Firma va va elibera o adeverinta de vechime (perfect valabila de altfel, si pe care o veti putea folosi la pensie cu acelasi succes ca si al cartii de munca).
Nu aveti nimic de pierdut, veti putea beneficia de indemnizatie.
Doar ca as fi curioasa daca salariul dvs din acte este acelasi cu cel pe care il luati.
Solicitati o adeverinta pentru banca (de ex). Asa va veti putea da seaman daca existe diferente (in afara diferentei dintre salariul brut si net, normala si fireasca).
Daca aveti contract individual de munca inregistrat la ITM, avansati in vechime si aveti toate drepturile cu sau fara carti de munca. Daca nu sunteti sigura, ca aveti contract de munca inregistrat (ar trebui sa aveti un exemplar cu numarul de inregistrare si stampila ITM-ului), intrebati la ITM.
A fost demult cand eu trebuia sa cumpar o carte de munca. Din acele experiente nu prea pot sa va spun, ce ar castiga firma, fiindca cartea de munca a costat 5 Lei si cativa bani in 2006, iar patronul/administratorul trebuie sa le procura -- cei de la ITM pot sa va spun unde. Acolo puteti sa intrebati din cand in cand daca au sau nu carti de munca si sa indicati contabilei, daca cartile de munca pot fi procurate.
Desi exista intr-adevar angajatori de rea credinta, eu inca sper ca mai sunt exceptia de la regula si inca ma minunez cum reusim sa cream cele mai urate si mai negre scenarii de fiecare data cand nu intelegem ceva.
Punctual:
1. In ultimii ani, datorita modificarilor legislative constante, a introducerii revisal-ului si a discutiilor legate de eliminarea completa a cartilor de munca si substituirea acestora cu aceasta aplicatie, intr-adevar cartile de munca au fost greu de gasit, au fost tiparite in numar mic si in general ai nevoie de noroc sau informatii sa stii cand sa mergi sa cumperi
2. Cartea de munca costa 6 lei, cost care trebuie sa fie suportat de dumneavoastra pentru ca este si va ramane din momentul achizitiei si pana la inchiderea pentru pensie/sau eliminarea lor completa, a dumneavoastra si nu a angajatorului. Din aceasta sursa firma nu are nimic de castigat.
3. Contributiile se platesc sau nu, indiferent de existenta cartii de munca
4. Avand in vedere dubla/tripla evidenta a parcursului dumneavoastra profesional, cel putin din punct de vedere al inspectoratului teritorial de munca (1. contract de munca + modificari inregistrate in forma tiparita, 2. contract de munca + modificari inregistrate electronic - revisal; 3, carte de munca) este imposibil sa nu va fie recunoscuta vechimea, atat din punct de vedere al indemnizatiei de ingrijire a copilului cat si din punct de vedere al tuturor celorlalte drepturi de care dumneavoastra puteti sa beneficiati in calitate de angajat
Acum, in speranta ca v-am raspuns la intrebari, variantele pe care le-ati auzit sunt fantasmagorice si sper ca macar pe viitor o sa incercati sa va informati din surse mai bine informate, de exemplu institutia statului care se ocupa cu astfel de probleme... inspectoratul teritorial de munca.
Va multumesc foarte mult pentru toate raspunsurile. M-am mai linistit.
Intr-adevar poate trebuia sa ma interesez la institutia statului, insa stiam de acest site si cat de mult ajutati utilizatorii in problemele lor.
Nu am intrebat de aceasta data neaparat cu rea credinta, insa am mai avut diverse probleme cu angajatorul si consilierul juridic al firmei in ceea ce priveste contractul de munca, salar trecut in contract, ore suplimentare neplatite, zile de concediu la casatorie etc. Nu toti angajatorii sunt transparenti si corecti, sau poate chiar informati Iar daca eu nu ma interesez de aceste probleme si nu insist ca ele sa fie rezolvate, sunt tratate cu indiferenta. Iar de aceste probleme nu ma pot ocupa decat informandu-ma. Asa ca tin sa va multumesc enorm, avand in vedere ca de fiecare data am fost ajutata aici.