buna ziua
supun atentiei dvs urmatoarea situatie in speranta ca,raspunsurile pe care le primesc ma vor ajuta sa iau o decizie corecta:administratorul a fost suspectat ca baga mana in bugetul asociatiei.Presedintele a solicitat o expertiza contabila la o firma de specialitate(contabilitate),care in urma controlului a constatat o suma de aprox 9000ron neacoperita de documente fiscale.In urmatoarea adunare generala,s-a prezenta tconcluzia expertizei urmand a se stabili ce este de facut in continuare.Din pacate administratorul avea prea multi sustinatori,la care s-au adunat si credulii blocului(cei care nu cred in ruptul capului ca adm.poate baga mana in buget)astfel incat in adunarea generala,s-a hotarit neinceperea niciunei actiuni impotriva adm.(cu alte cuvinte:s-o lasam balta).Problema este ca a fost ales un alt presedinte care nu doreste sa lase lucrurile asa .cum ar trebui procedat astfel incat cheltuielile asociatiei sa fie cat mai mici,in sensul ca o actionare in justitie nu stim exact sub ce forma trebuie facuta(civil sau penal) in conditiile in care ad.gen a hotarit sa lasam lucrurile asa cum sunt si sa nu luam nici o masura.
Repet:suma de bani care lipseste nu este acoperita de documente fiscale(chitante,facturi,bonuri de casa)
In primul rand ca nu AG se exprima asupra plangerii penale, actionarii in justitie pentru recuperarea sumelor eventual delapidate...., ci comitetul, respectiv presedintele asociatiei. El are capacitatea executiva a acestui demers.
Acesta trebuie mai intai sa faca o plangere penala. Daca s-a facut deja o verificare financiar-contabila si s-a constatat aceasta diferenta, ar trebui sa existe si un raport al acestei verificari semnat de expertul respectiv. Exista?
Daca exista, cum de o adunare de oameni poate sa ia apararea unuia care nu poate justifica suma?
Daca nu s-a facut, atunnci ce fel de verificare a fost?
In fine! Daca exista un raport al verificarii se poate face o plangere penala.
Va raspund din experienta proprie, una recenta si identica cu cea descrisa de dumneavoastra...
Presedintele depune plangere penala (in numele Asociatiei) pentru delapidare art 251^1 Cod Penal la care ataseaza copia expertizei contabile.
Plangerea se depune la Sectia de Politie in care este arondata Asociatia sau direct la Politia Judeteana - Birou Fraude.
Va urma partea de cercetare in care se vor verifica documentele si se vor lua declaratii si daca se constata veridicitatea faptelor si incadrarea dosarul va ajunge la Procuratura.
Ca si Asociatie va veti constitui in parte civila in procesul penal.
Asa cum s-a mai spus adunarea generala nu trebuie chemata sa hotarasca ce si cum se actioneaza cand se constat o lipsa in gestiune.
Presedintele, fostul sau actualul trebie sa ia masuri. In primul rand trebuie schimbat administratorul. Sesizare la politie sau direct in instanta in urma expertizei pe care o afeti facuta deja. In cursul procesului, judecatorul poate solicita la cererea paratului sa se faca o alta expertiza...
Ati accentuat prin repetare faptul ca "suma de bani care lipseste nu este acoperita de documente fiscale(chitante,facturi,bonuri de casa)". Atunci cand vorbim de documente fiscale ne gandim la acele documente care contin TVA, taze si impozite catre stat si nu la documentele prin care se fac plati si incasari la asociatie, documente prin care se platesc salariile sau indemnizatiile in asociatie. Plati se fac si pe baza de dispozitie de plata avand in spatele lor sau nu procese verbale, aprobari in comitet, etc. Si acestea pot justifica o parte din operatiunile si activitatile asociatiei chiar daca nu sunt "documente fiscale".
Adica ramane intrebarea pe care poate o lamuriti: daca "suma de bani care lipseste nu este acoperita de documente fiscale", cum spuneti, este totusi justificata cu altfel de documente?
expertiza contabila exista,banii pe care administratorul i-a luat din casa,sunt justificati in mare parte de chitante de mana facute cu diversi meseriasi pt diverse lucrari(instalatii ,zidarie,etc),acestea pot fi si fictive.Comitetul nu s-a ocupat in amanunt de aceste lucrari(receptii,procese verbale,etc)
chiar si in aceste conditii, acele chitante trebuiau obligatoriu sa contina datele din BI/CI ale meseriasilor, precum si suma platita pentru munca prestata, suma pentru care trebuia sa se plateasca impozit pe venitul net incasat de meseriasi la administratia financiara de catre asociatie (ca angajator).